مردود شدن بیمه ها در امتحان کرونا

فرزانه مستاجران صنعت بیمه به عنوان یک صنعت پشتیبان برای همه صنایع موجود ، چند سالی است که جایگاه خاص و ویژه ای بین مردم در سراسر جهان پیدا کرده است . زیرا از یک سو به عنوان یک صنعت اقتصادی در حال فعالیت است و از سوی دیگر حمایت از صنایع مادر و حتی […]

فرزانه مستاجران

صنعت بیمه به عنوان یک صنعت پشتیبان برای همه صنایع موجود ، چند سالی است که جایگاه خاص و ویژه ای بین مردم در سراسر جهان پیدا کرده است . زیرا از یک سو به عنوان یک صنعت اقتصادی در حال فعالیت است و از سوی دیگر حمایت از صنایع مادر و حتی غیر استراتژی را بر عهده دارد. اگر بورس و بانکها را دو ضلع مثلث ابزار های مالی بدانیم میتوان بیمه را نیز به عنوان ضلع سوم انتخاب کرد کما اینکه بیمه به عنوان پشتیبان دو ابزار مالی دیگر یعنی بورس و بانکها نیز در حال فعالیت است.

آیا ورود بیمه ها به بازار سرمایه تاثیری بر کارایی آنها میتواند داشته باشد؟ بیمه به‌عنوان یکی از ابزارهای کارآی مدیریت ریسک و تامین امنیت و آرامش خاطر از یکسو سبب گسترش رفاه اجتماعی و از سوی دیگر باعث رشد سرمایه‌گذاری شده و در پی آن، تولید با سرعت بیشتری رشد کرده و اقتصاد رونق می‌گیرد.

سال جاری به دلیل شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان سال مساعدی برای شرکت های بیمه ای نبود زیرا  اکثر صنایع و شرکت ها دچار خسارت های فراوانی شده اند. در ایران نیز با توجه به آمار مبتدی و نیمه کاره اعلام شده میتوان حدس زد که روند به همین گونه و شاید هم بدتر از تمام دنیا باشد. بر اساس آمار اعلام شده نسبت خسارت به تفکیک رشته‌های بیمه‌ای در دو ماه ابتدای ۹۹ نشان می‌دهد پنج رشته‌ اعتبار، هواپیما، درمان، حوادث راننده و پول نسبت خسارتی بالاتر از بازار بیمه داشتند و پس از آن، نسبت خسارت بیمه بدنه اتومبیل با ۴۶ درصد قرار دارد که پایین‌تر از سطح بازار بیمه است. البته تمام رشته های مذکور در سراسر دنیا بیمه هستند و در شرایط موجود شرکت های بیمه ای باید خسارت آنها را پرداخت کنند اما به دلیل گسترده نبودن صنعت بیمه در کشور و یا دولتی بودن برخی رشته ها مانند صنایع هوایی ، بیمه در این لیست رتبه ششم را به خود اختصاص داده است.

گفت حق بیمه در کشور ما در سال منتهی به شیوع ویروس کرونا افزایش چشمگیری داشته است و شاید همان سود هنگفت بتواند ضرر سال جاری را جبران کند. نرخ رشد حق بیمه تولیدی کشور بر حسب ریال (درصد)، در سال ۹۸، به میزان ۶/ ۳۱ درصد اعلام شده‌است. نسبت حق بیمه به جمعیت در سال ۹۸، به میزان ۲/ ۷میلیون ریال بوده‌است، این در حالی است که این رقم در سال ۹۷، به میزان ۶/ ۵ میلیون ریال بوده‌است. ضریب نفوذ بیمه نیز که با نسبت حق بیمه‌ها به تولید ناخالص داخلی اندازه‌گیری می‌شود، در سال ۹۸ به مقدار ۵۲/ ۲درصد اعلام شده است.سهم ایران از حق بیمه‌های منطقه در سال ۹۸ به میزان ۷/ ۱۵ درصد تخمین زده شده‌است، این در حالی است که سهم از حق بیمه زندگی در منطقه، ۳/ ۲۷ درصد تخمین زده شده است. همچنین ضریب نفوذ بیمه در منطقه به میزان ۹/ ۱ درصد ‌است. در سطح جهانی، سهم ایران از حق بیمه‌های جهان، ۱۹/ ۰ درصد بوده و ضریب نفوذ بیمه در جهان، ۲/ ۷ درصد است.

به هر حال ضرورت تشکیل صنعت بیمه  حمایت از افراد و صنایع در زمان ناخوشی است و اگر قرار باشد بیمه ها در زمانهای بدون حادثه در کنار مردم باشند و هزینه بیمه را دریافت کنند اما بعد از آن و در زمان حوادث و بلایای طبیعی شانه خالی کنند همان بهتر که نباشند! متاسفانه در شرایط کرونایی تقریبا هیچ کدام از بیمه ها مسئولیت هزینه های درمانی بیماران کرونایی را متقبل نشد و حتی آزمایش اولیه نیز باید به صورت آزاد پرداخت شود . این مسئله بزرگترین نقص در سیستم بیمه کشور است.