مردم در صف مرغ به خوردن ماهی دعوت شدند!

فرزانه مستاجران در روزگاری که مردم کشور ما برای خرید مایحتاج ضروری خود به خصوص گوشت قرمز و مرغ با مشکل  مواجه شده اند و مدام صف های طویل خرید مرغ در جای جای کشورمان خبر ساز می شود،  رییس جمهور کشور از تولید کنندگان فراوده های آبزی خواسته تا کاری کنند که مردم به […]

فرزانه مستاجران

در روزگاری که مردم کشور ما برای خرید مایحتاج ضروری خود به خصوص گوشت قرمز و مرغ با مشکل  مواجه شده اند و مدام صف های طویل خرید مرغ در جای جای کشورمان خبر ساز می شود،  رییس جمهور کشور از تولید کنندگان فراوده های آبزی خواسته تا کاری کنند که مردم به سمت خرید آبزیان روی آورند. این در حالی است که ماهی و میگو مدتهاست که به دلیل گرانی بیش از حد از سبد خرید مردم حذف شده است!

ماهی و میگو جز مواد غذایی پرخاصیت است که مردم کشور ما از دیر باز به دلیل داشتن دو دریای بزرگ این محصولات غذایی را در برنامه غذایی خود داشته اند. آبزیان  علاوه بر داشتن امگا۳، پروتیئن و  ید، سرشار از ده‌ها مواد مغذی دیگرهستند اما این روز‌ها در سبد غذایی بسیاری از ما جایی ندارند .بر اساس توصیه پزشکان  فرد حداقل  دو بار در هفته باید ماهی مصرف کند زیرا ریسک بیماری‌های قلبی و عروقی را به میزان زیادی کاهش می دهد . علی رغم آنکه محصولات آبزی به عنوان تامین پروتئین مورد نیاز مردم می‌تواند امنیت غذایی کشور را تامین‌کند، اما متاسفانه هیچ نظارتی بر آن نیست و استدلال مسئولان بر آن است که ماهی کالای لوکسی است که تمام اقشار مصرف نمی‌کنند.

اما دراین بین گویا روحانی قصد دارد این محصول لوکس را بر سر سفره همه اقشار بیاورد! وی در مراسمی برای افتتاح چند طرح کشاورزی اذعان کرده، بهتر است مردم جای گوشت قرمز و مرغ به مصرف آبزیان عادت کنند. وی گفت، به نظر من بخش پرورش ماهی و میگو بخش مهمی است و برای اینکه بتوانیم غذا و پروتئین مورد نیاز مردم را تامین کنیم باید بیشتر به سمت آبزیان حرکت کنیم. اگر بتوانیم این‌ها را به قیمت و اندازه مناسب در اختیار مردم قرار دهیم تا عادت مردم از گوشت قرمز و مرغ به سمت آبزیان حرکت کند، تحول بزرگی است. آبزیان یک محصول ارزآور و صادراتی برای ما هستند.

هرچند پرورش و تولید بیشتر آبزیان با یک برنامه مدون و حساب شده و اندکی حمایت به سرعت میتواند به وقوع بپیوندد ولی ما در حال حاضر حتی نتوانسته ایم تولید مرغ و جوجه یکروزه که بسیار راحت تر از تولید آبزیان است و در همه جای کشور امکانات آن وجود دارد را مدیریت کنیم. شاهد این صحبت هم افزایش  قیمت  بی معنا  و غیر قابل قبول در این بخش است.  با یک بررسی ساده میتوان دریافت که بالا رفتن نرخ نهاده‌ها باعث کاهش جوجه‌ریزی شده و همین امر قیمت مرغ را بالا برده از سوی دیگر با تصمیم ستاد تنظیم بازار سن کشتار مرغ پایین آورده شد تا نهاده کمتری به مرغداری‌ها داده شود که با این تصمیم عرضه مرغ به بازار ۲۰ درصد کاهش پیدا کرده چرا که این محصول با سن کمتر و وزن پایین‌تر به بازار می‌رسد. انتظار این است که هم قیمت مرغ اصلاح شود و هم سهمیه نهاده‌ها به طور کامل در اختیار تولید کنندگان قرار گیرد. همچنین مرغ با وزن بالاتر وارد بازار شود و با توزیع نامناسب و سودجویی نیز مقابله شود تا قیمت این محصول در بازار به ثبات برسد. تامین نهاده ها میتواند کمک شایانی به پایین آمدن قیمت مرغ کند تا سبد غذایی خانوارها بیش از این خالی نماند.

 در حالی که به راحتی و با اندکی تدبیر این مشکلات منتفع خواهد شد  اما  تا به امروز این امر محقق نشده است ، آنوقت صحبت از افزایش تولید و مصرف ابزیان می شود که مسلما پروسه تولیدی سخت تری دارد؟! برای پیشرفت در امر تولید بهتر است در ابتدا داشته های خود را حفط و تقویت کنیم بعد از آن ، به شاخه جدید بپردازیم .