مدیریت عید بهتر

ایرانی ها از قدیم به علم فنگشویی اعتقاد و احاطه داشتند و هر سال در اسفندماه که خورشید و آب و باد و ... بر وفق طبیعت است به قبار روبی و تغییر دکوراسیون داخلی منزل  می پرداخته اند که البته به آن فنگشویی نمیگفتند و در بخت بدش این کار خانه تکانی نام گرفت تا اکنون به معظلی برای اسفند ماه تبدیل شود. به راستی که اسم ها سرنوشتها را تغییر میدهد! از اولین نشانه های آمدن عید خانه تکانی است. برای افراد زیادی این کار به نظر طاقت فرسا و آزار دهنده می رسد! ولی بهتر است بدانید یکی از اصلی ترین دلایل خانه تکانی جدا از تمیزکاری و مرتب کردن، ربودن آلودگی ها و کثیفی ها و در اصل همان پشت در گذاشتن انرژی های منفی است.

بچه تر که بودیم نزدیکهای عید که می شد روز شمار راه می انداختیم. هر شب لباس عیدمان را به تنمان میکردیم و با اسرار مادرمان از تن به در می آوردیم تا عید شود و هر شب می پرسیدیم چند شب دیگر عید است؟! ۱۰، ۹، ۸، …… تا عید میشد . رسم پوشیدن لباس نو بسیار شیرین بود برایمان. لباس نو، سال نو، افکار نو و فصلی نو. اما کمی که بزرگتر شدیم مجبور شدیم ادای آدم بزرگ ها را در بیاوریم. کمتر منتظر عید می شدیم یا وانمود میکردیم زیاد مهم نیست غافل از اینکه خودمان را با ذوق کودکیمان را نادیده گرفتیم و اینقدر نا دیده گرفتیمش تا دیگر چیزی از آن نماند. ذوق کودکی تبدیل شد به افسردگی بزرگ سالی و بی تفاوتی نسبت به همه چیز و همه وقت و همه کس! فقط ما ماندیم و فنگشویی دم عید که چون خانه تکانی نام گرفت به یک دردسر بزرگ تبدیل شد تا استرسی باشد بر دیگر استرس هایمان و این شد که از خانه تکانی و عید متنفر شدیم. عیدی که روزگاری برایمان جز شادترین روزها بود حالا باید به زور برنامه های شاد تلوزیونی بگذرانیم و دعا کنیم زودتر تمام شود. امسال دیگر سیروس الوند هم نیست تا پایتختی بنویسد و مارا کمی از غصه عید دور کند!

اما هر کاری اگر به موقع انجام شود به استرس تبدیل نخواهد شد. یک ضرب المثل قدیمی است که میگوید ” کار امروز را به فردا نسپار” استرس خانه تکانی و خرید شب عید یکی از ان استرس هایی است که با مدیریت زمان میتوان کنترلش کرد. همه می‌دانیم که ضعف در برنامه ریزی و مدیریت زمان، می‌تواند مشکلات فراوانی را برای ما ایجاد کند.

اولین اصلی که در امر خانه تکانی و سامان دادن کارهای اسفند به چشم میخورد تقسیم وظایف است. مسلما تنها یک مدیر لایق در خانه میداند که چه کاری را به چه کسی بسپارد که دوباره کاری نشود. اینکه از خود توقع داشته باشیم همه کارهای دم عید را انجام دهیم آن هم به بهانه اینکه دیگران انجام نمیدهند و یا از عهده اش برنمی آیند بی تدبیری و عدم مدیریت را می رساند. ما خیلی وقت‌ها در واگذار کردن کارها به دیگران، ضعیف عمل می‌کنیم. یا کارها را به شکل نامطلوبی به دیگران واگذار می‌کنیم که در نهایت زحمت خودمان دوچندان می‌شود. آیا تا به حال شده از کسی بخواهید که برای صرفه جویی در وقت، خریدی برای شماانجام دهد وبعدا وقت بسیاری را صرف چانه زنی و متقاعد کردن فروشنده برای تعویض ان کنید؟ تمام این مشکلات به این دلیل برای شما ایجاد شده که نمیدانسته اید چه کاری را به کدام فرد خانواده تان واگذار کنید. مشکلات از این قبیل را باید با اندکی تمرکز بر روی توانایی های فردی اعضای خانواده حل کنیم . وقتی یک نفر در خانه از قدرت بدنی خوبی برخوردار است و میتواند اجناس سنگین خانه را جابه جا کند، دلیلی ندارد که بتواند شیشه ها را هم خوب پاک کند! با مدیریت امور اسفند عید بهتری داشته باشید.

 

فرزانه مستاجران