مالک تسلا، صاحب بیشترین سهام توییتر شد

مهدی واعظی: ایلان ماسک مدیر عامل شرکت تسلا کسی که نسبت به سیاست‌های مدیریت محتوای توییتر انتقاداتی داشته است، اقدام به خرید ۹.۲ درصد از سهام این شرکت را خریداری کرده است و با این اقدام غیر منتظره تبدیل به بزرگترین سهام‌دار این شرکت شده است. ایلان ماسک یکی از تاثیرگذارترین افرادی است که در […]

مهدی واعظی: ایلان ماسک مدیر عامل شرکت تسلا کسی که نسبت به سیاست‌های مدیریت محتوای توییتر انتقاداتی داشته است، اقدام به خرید ۹.۲ درصد از سهام این شرکت را خریداری کرده است و با این اقدام غیر منتظره تبدیل به بزرگترین سهام‌دار این شرکت شده است.

ایلان ماسک یکی از تاثیرگذارترین افرادی است که در توییتر فعالیت دارد. به طور مثال زمانی که ایلان ماسک در سال ۲۰۱۸ قصد داشت تسلا را خصوصی کند، در توییتر پستی منتشر کرد تا در مورد آن به جهان بگوید. وقتی در سال ۲۰۱۶ در ترافیک گیر کرد، ایده یک سیستم تونل زیرزمینی را برای کاهش ازدحام روح خراش در توییتر منتشر کرد. هنگامی که ماه گذشته ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه را به مبارزه تن به تن دعوت کرد، آن را در توییتر پخش کرد.

روز دوشنبه، یک پرونده نظارتی در کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا نشان داد که ایلان ماسک، مدیر اجرایی میلیاردر تسلا و اسپیس ایکس و ثروتمندترین فرد جهان، ۹.۲ درصد از سهام توییتر را خریداری کرده است. این رسانه اجتماعی بیش از ۸۰ نفر کاربر دارد.

سرمایه‌گذاری ایلان ماسک در شرکت توییتر که حداقل از یک ماه گذشته شروع شده است، طبق آخرین قیمت معامله شده این سهم حدود ۲.۹ میلیارد دلار ارزش داشت. اما پس از انتشار این خبر قیمت سهام توییتر بیش از ۲۷ درصد رشد قیمتی را تجربه کرد و ارزش سهام وی به حدود ۳.۷ میلیارد دلار افزایش یافت. این دارایی تنها کسر کوچکی از دارایی ۲۷۰ میلیارد دلاری ایلان ماسک است.

نکته جالب این موضوع آن است که آقای ماسک علیرغم اینکه تمایل به اشتراک گذاری همه چیز در توییتر – از ایده‌های تجاری، توهین و میم ها گرفته تا آخر هفته گذشته، تجربه‌اش در یک کلوپ شبانه مشهور برلین – دارد، اما در رابطه با این موضوع محافظه‌کارانه رفتار کرده است.

  • هدف ایلان ماسک از خرید سهام توییتر چیست؟

آقای ماسک در زمان حساسی برای این شرکت اقدام به خرید سهام آن کرده است. جک دورسی در ماه نوامبر از سمت مدیر عاملی خود کناره‌گیری کرد و پس از مواجهه با یک سهامدار activist و دست‌وپنجه نرم کردن با انتقادات قانون‌گذاران درباره آزادی بیان، سانسور و محتوای مسموم‌کننده تصمیم دارد هیئت‌مدیره شرکت را پس از پایان دوره ریاست خود در سال جاری ترک کند.

آقای دورسی زمام امور را به پاراگ آگراوال، مدیر ارشد فناوری توییتر سپرده است که در سیلیکون ولی نسبت به آقای دورسی جایگاه مستحکمی ندارد. آقای آگراوال رده‌های اجرایی شرکت را سازماندهی مجدد کرده است. او همچنین عمیقاً به نسخه «غیرمتمرکز» توییتر، یکی از آخرین پروژه‌هایی که دورسی در این شرکت داشت، علاقه دارد.

در طی این تلاش توییتر قدرت خود را به دست کاربران خود منتقل می‌کند و غول‌هایی چون متا (مالک فیس بوک و اینستاگرام) را به چالش می‌کشد. توییتر یک تلاش مستقل برای ایجاد یک پروتکل به اصطلاح باز برای رسانه‌های اجتماعی، استفاده از ارزهای رمزنگاری شده در برنامه‌های خود و گشودن دری به روی توسعه‌دهندگانی که می‌خواهند ویژگی‌های سفارشی برای توییتر بسازند، تأمین می‌کند.

هنوز مشخص نیست که آقای ماسک دقیقاً چه قصدی با سهام خود در توییتر دارد. او در هفته‌های اخیر از این شرکت به دلیل عدم رعایت اصول آزادی بیان انتقاد کرده است و استدلال کرده است که کاربران باید به جای تکیه بر توییتر می‌بایست الگوریتم‌هایی را انتخاب کنند که توییت‌هایی را که می‌بینند را انتخاب کنند. جک دورسی ماه گذشته در پاسخ به توییتی که آقای ماسک برای الگوریتم‌هایی که خارجی‌ها می‌توانند برای پلتفرم بسازند، گفت: «انتخاب اینکه از کدام الگوریتم استفاده شود (یا نه) باید برای همه آزاد باشد و وی با این ایده موافق بود»

هنوز مشخص نیست که آیا از آقای ماسک برای پیوستن به هیئت مدیره توییتر درخواست خواهد شد یا خیر. او یک سند اوراق بهادار به نام بایگانی ۱۳G را ثبت کرد که نشان می‌دهد، قصد دارد سرمایه‌گذاری منفعلانه‌ای داشته باشد و قصد ندارد کنترل شرکت را دنبال کند. اما وال استریت از قبل شروع به گمانه زنی کرده است که آقای ماسک می‌تواند وضعیت سرمایه‌گذاری خود را تغییر دهد و به خرید سهام توییتر ادامه دهد یا حتی سعی کند شرکت را به طور کامل تصاحب کند.

استیون دیویدوف سولومون، استاد دانشکده حقوق در دانشگاه کالیفرنیا گفت که این پرونده به آقای ماسک اجازه می‌دهد «هرگونه قصدی را که در رابطه با توییتر دارد را پنهان کند.» اما وی افزود که تشکیل پرونده به عنوان یک «سرمایه گذار منفعل» با قصدی برای تحت فشار قرار دادن شرکت کار صحیحی نیست، اگرچه که به ندرت تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرد و اثبات آن دشوار است. رابطه شخصی طولانی و پیچیده آقای ماسک با توییتر، قبلاً او را به دردسر انداخته است، زیرا توییت های او در مورد امور مالی تسلا منجر به درگیری‌های قانونی با S.E.C شده است.