فرهنگ و دین از هم جدا نیست

از زمان ظهور اسلام تا کنون مساجد به عنوان مهم ترین پایگاه اجتماعی مسلمانان شناخته میشده است . در ایران نیز با آمدن اسلام مساجد هم در معماری کشورمان حضور پیدا کردند و مساجد بزرگی چون مسجد شیخ لطف ا... اصفهان اکنون به عنوان آثار تاریخی ارزشمندی شناخته می شود و سالانه هزاران بازدید کننده از سراسر دنیا دارد. اما به غیر از تاثیری که مساجد بر معماری کشورمان گذاشته است از بسیاری جنبه های دیگر نیز مساجد در ایران موثر بوده اند.

محلی برای باز سازی فرهنگ، اخلاق و حتی اقتصاد، از آنجایی که ما مساجد را خانه خدا  بر روی زمین میدانیم برکات  این خانه خدا برایمان نازل شده است. مسجد جایگاه نزول برکات و خیرات آسمانی، خانه راز و نیاز، عشق و محبت، صفا و صمیمیت، ایثار و رحمت است . به همین دلیل بزرگان ما تاکید فراوانی بر گرامیداشت این مکان مقدس داشته اند.مقام معظم رهبری همیشه در تکریم مساجد کوشیده اند به نظر ایشان: اجتماع در مساجد را همچنان باید نگاه داشت. جوانها مسجد را کلاس درس و صحنه رزم بدانند. به مساجد رو کنند مساجد خانه خداست و خانه بندگان خداست. مساجد کلاس دین و درس سیاست و درس رزمندگی با دشمنان دین است.مساجد را گرم بدارید محافل مذهبی را مانند دوران اختناق رژیم همچنان گرم نگاه دارید سعی کنید مسائل تبلیغاتی مذهبی و اسلامی سمعی و بصری را به مساجد بکشانید. مسجد خانه خداست پس خانه همه خلق خداست. مسجد کانون برکت خیز است، مساجد به ما امکان می دهد که با برادران مسلمان خود و با خواهران مسلمان خود رابطه خویشاوندی را حفظ کنیم مساجد را پاس بداریم و آنها را گرم نگاه داریم. به همین دلیل یک روز در تقویم جمهوری اسلامی ایران به عنوان روز کانونهای فرهنگی مساجد  نام گذاری شده است . این روز از ۱۸ اسفند سال ۱۳۷۱ در تقویم ما جای گرفت و باعث شد نگاه مردم و مسئولین به مساجد  تنها به عنوان مکانی برای برقرای نماز جماعت  تغییر کند و بدانند در مساجد میتوان برای  گسترش و تعمیق فرهنگ اسلامی در بطن جامعه فعالیت های زیادی را انجام داد. گسترش زمینه مشارکت و مباشرت مردم در امور فرهنگی، هنری ، اجتماعی، علمی و حتی اقتصادی در سالهای اخیر در مساجد باعث شده است که این مکان مقدس به جایگاهی که ارزشش را دارد نزدیکتر شود و جایگاهی باشد برای پناه آوردن به معبود و بندگان شایسته اش.

به همین دلیل  زمینه سازی برای حضور فعال جوانان و نیروهای متعهد در عرصه فعالیتهای فرهنگی و هنری و شناسایی و تربیت استعدادهای درخشان و استفاده از اوقات فراغت جوانان و حفظ و ترویج فرهنگ بسیجی در مساجد مهیا شده است که البته بسیاری از افراد با این روند مخالف هستند و این افراد حتی در بدنه دولت و مسئولین نفوذ کرده و تا جایی پیش رفته اند که ما برخی مواقع حتی شاهد توهین و جو سازی برخی از برنامه های صدا و سیما بر علیه این مکان مقدس هستیم. البته این فرهنگ اشتباه از تلوزیون بیگانه به تلوزیون داخلی نیز سرایت کرده است. وقتی در فتنه ۸۸  درب مساجد جز اولین هایی بود که در آتش معاندان سوخت باید متوجه می شدیم که هدف دین است نه سیاست! اما متسفانه این نشانه ها جدی گرفته نشد و هر روز جوانان ما از مساجد دورتر شدند. اکنون روی صحبت با بچه مسجدی هاست. این ریسمان الهی را محکم نگه دارید مساجد میتواند بهترین مکان برای مقابله با جنگ نرم دشمن باشد. امروز که در مسجد علاوه بر عبادت، مسایل اقتصادی هم مطرح میشود و این موارد نشان میدهد که مردم مسجد را به عنوان پایگاه مورد اعتماد خود برگزیدهاند. امیدواریم در این روز به عنوان روز کانون فرهنگی مساجد به تاثیر گذاری این مکان مقدس بر مردم بیشتر توجه شود.

فرزانه مستاجران