سر انجام ماینرها به کجا رسید؟

فرزانه مستاجران: در حالی که بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا چون فرانسه ، آلمان اتریش اسپانیا و…. در تولید ارز مجازی هیچگونه محدودیتی ندارند کشورهایی چون مراکش،بولیوی و اندونزی با سماجت تمام در مقابل ماینرها ایستاده اند . البته در برخی از کشورها هنوز با این تکنولوژی اقتصادی آشنا نشده اند و هیچ قانونی برای […]

فرزانه مستاجران:

در حالی که بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا چون فرانسه ، آلمان اتریش اسپانیا و…. در تولید ارز مجازی هیچگونه محدودیتی ندارند کشورهایی چون مراکش،بولیوی و اندونزی با سماجت تمام در مقابل ماینرها ایستاده اند . البته در برخی از کشورها هنوز با این تکنولوژی اقتصادی آشنا نشده اند و هیچ قانونی برای آن وضع نکرده اند. کشورهایی هم چون  سودان اتیوپی، چاد جز این دسته هستند. اما در کشور ما همه چیز متفاوت است یعنی اول تکنولوژی جدید وارد می شود و کسی به آن اهمیت نمی دهد تا فراگیر شود بعد از آن غیر قانونی اعلام می شود تا تکلیفش مشخص شود ، در این مدت کارآفرینان این حوزه به عنوان قاچاقچی شناخته می شوند و به شدت با آنها برخورد می شود اما قانون گذاران بعد از مدتی متوجه می شوند که تکنولوژی مذکور فوایدی هم دارد و اندکی بگیر و ببند را کم میکنند تا بالاخره بعد از گذشت هفت خوان افراد میتوانند با قوانین وضع شده در آن حوزه فعالیت کنند. البته بعد از مدتی آن چنان این حرفه برای مسئولین جذاب می شود که به فعالانش مدال هم میدهند اما شاید کمی دیر باشد زیرا در آن نقطه جهان به فناوری جدیدی دست پیدا کرده و صنعت مذکور اشباع شده است. حالا دوباره روز از نو و روزی از نو، باید مردانی پیدا شوند تا هفت خوان رستم را رد نموده و فناوری جدید را به کشور وارد کنند. تداوم این چرخه در کشور و عقب بودن از چرخه اقتصادی دنیا باعث می شود به مرور ایران در تمام عرصه های اقتصادی سالها از جهان عقب باشد.

تولید ارز دیجیتال در کشور نیز در حال طی نمودن همین چرخه است.  حدودا از ۵ سال پیش بود که پای ماینر ها به ایران باز شد و تولید ارز رمز دار در کشور شروع شد اما وسعت کار به قدری نبود که بتواند مخالفانی برای خود بتراشد تا تابستان سال گذشته که قطعی برق در چند نوبت بهانه ی خوبی شد برای مخالفت با تولید رمز ارز .در آن زمان بیشتر مزارع رمز ارز توقیف شد و فعالیت در ان عرصه غیر قانونی اعلام شد . اما تعداد زیادی از کارشناان اقتصادی در بیانیه های متفاوتی دولت را نسبت به مزایای این مزارع آگاه کردند  و بالاخره مسئولین اعلام کردند به زودی قوانین جدیدی در این عرصه نوشته و به عموم مردم ابلاغ خواهد شد. البته بعد از آن تعدادی از مزارع توانستند مجوز رسمی دریافت کنند اما  قوانین مذکور هنوز به درستی اعلام نشده است. به دلیل نوپا بودن این فضا و عدم وجود زیرساخت‌های اساسی، بدیهی‌ست که رویکرد دولت‌ها در این خصوص شفاف و قاطعانه نباشد اما می‌توان با بررسی یک سری از معیارها فهمید که یک دولت چه دیدی نسبت به ارزهای دیجیتال دارد.

به غیر از اشتغال زایی و ارز آوری برای کشور از مهم ترین مزیت های ارزهای دیجیتال  امنیت  آن نسبت به بقیه سرمایه ها است. ارزهای دیجیتال از جمله بیت کوین و اتریوم یک ابزار برای ارتقای امنیت در سیستم‌های مالی هستند. حتی برخی کارشناسان می‌گویند بهتر است پول به شکل ارز دیجیتال نگهداری شود؛ زیرا در این شکل امکان سرقت آن در اثر هک سیستم و شبکه بانکی به شدت کاهش می‌یابد. اگرچه ارزهای دیجیتال به‌طور کامل از حملات سایبری در امان نیستند، اما میزان محبوبیت آنها در حال افزایش است و تعجبی ندارد که برخی از بزرگ‌ترین بانک‌ها مشغول بررسی عمق دنیای ارزهای دیجیتال هستند و برخی نهادهای مالی در آستانه راه‌اندازی ارز دیجیتال خاص خود هستند. ضمن اینکه ارزهای دیجیتال در  ایجاد فضای جدید برای فعالیت‌های اقتصادی  نقش به سزایی خواهند داشت. پس بهتر است تا قبل از رسیدن تابستان تکلیف این سرمایه گذاری و قوانین مربوط به آن مشخص شود.