رقابت یا ادعا  برای ریشه کنی کرونا؟!

فرزانه مستاجران در ابتدایی ترین روزهای شیوع کرونا در جهان همه کشورها سعی بر این داشتند که اعلام کنند، کویید ۱۹ به کشورشان سرایت نکرده و اگر هم بیمار کرونایی دارند از دیگر کشورها بوده و وضعیت  این بیماری در کشور تحت نظارت و کنترل است. اما کم کم تعداد فوتی ها بر اثر این […]

فرزانه مستاجران

در ابتدایی ترین روزهای شیوع کرونا در جهان همه کشورها سعی بر این داشتند که اعلام کنند، کویید ۱۹ به کشورشان سرایت نکرده و اگر هم بیمار کرونایی دارند از دیگر کشورها بوده و وضعیت  این بیماری در کشور تحت نظارت و کنترل است. اما کم کم تعداد فوتی ها بر اثر این بیماری افزایشی شد و دولتها اگرچه تصور میکردند بیماران را میتوانند جز آمار حساب نکنند اما دیگر فوتی ها را نمیتوانستند مخفی کنند! همین امر باعث شد دولتهایی که توانایی بالایی در مدیریت این بیماری از خود نشان دادند مورد حمایت مردم کشورشان قرار گیرند و برعکس مردمی که احساس کردند کرونا در میانشان به راحتی در حال جولان دادن است و مسئولانشان هیچ اقدام موثری بر علیه آن نمی کنند بسیار نا خرسند هستند و حتی این نارضایتی به حدی رسیده که در کشوری مانند آمریکا ترامپ را از ۴ سال بعدی ریاست جمهوری محروم کرده است. البته در بسیاری از کشورهای دیگر نیز اگر اکنون انتخابات ریاست جمهوری بود، رییس جمهور حاضر به دلیل عدم توانایی در کنترل بیماری کرونا دیگر شانسی برای انتخاب شدن نداشت.

بعد از اینکه کرونا در همه جهان نفوذ کرد و دولتها دیگر نتوانستند آن را کتمان کنند نوبت رسید به درمان آن. دولتها یکی پس از دیگری اعلام کردند داروهایی برای درمان و کنترل این بیماری یافته اند و دیگر میتوانند کویید ۱۹ را شکست دهند اما باز هم تعداد فوتی ها بود که مشخص کرد دارویی خاصی در دسترس نیست و تنها مراقبت های بهداشتی برای پیشگیری است که میتواند به مردم کمک کند. البته کشورهایی هم که توانستند در بیمارستان ها امکانات مکفی برای نگه داری از بیماران کرونایی را فراهم کنند ، اندکی از آمار فوت شدگان این بیماری منحوس کاستند اما بسیاری از کشور های دیگر حتی نتوانستند تخت خالی برای همه بیمارا ن فراهم کنند و بیمار مجبور بود در خانه نگه داری شود. همین امر موجب افزایش بیشتر تعداد بیمارا ن شده است.

اما بعد از این دو مرحله حالا نوبت به آن رسیده که دولتها یکی پس از دیگری اعلام کنند به واکسن کرونا دست یافته اند. در ابتدا روسیه اعلام کرد واکسن این بیماری را یافته و بعد از آن کشورهای چون چین و انگلستان و آلمان و حالا که اعلام یک شرکت آمریکایی برای دست یابی به واکسن کویید ۱۹ موجی از خوشحالی را در بین مردم جهان پدیدار کرده است. هفته گذشته شرکت داروسازی فایزر اعلام کرد که واکسن کرونای ساخت این شرکت با همکاری شرکت بایونتک در مقابله با ویروس کرونا ۹۰ درصد موثر است. و حالا مدیر اجرایی شرکت آلمانی «بایونتک» ادعا می‌کند که واکسن کرونای ساخت این شرکت با همکاری شرکت آمریکایی «فایزر» ویروس کووید١٩ را نابوده کرده و به این همه گیری پایان می‌دهد.

ایران نیز در چند روز گذشته خبر از یک واکسن ضد کرونای ساخت داخل داده است. رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی ایران با اشاره اینکه یکی از واکسن‌های ایرانی کرونا موفق به دریافت کد اخلاق شده است، گفته در حال حاضر در دانشگاه علوم‌پزشکی ایران با یکی از شرکت‌هایی که در حال ساخت واکسن هستند، قرارداد داریم تا فاز انسانی واکسن توسط ما انجام شود ؛ البته درحال حاضر مجوزی برای آغاز مطالعات انسانی اخذ نشده است اما کد اخلاقی برای این واکسن دریافت شده است.     اما به دلیل اینکه  این بیماری هنوز ابعاد ناشناخته‌ای دارد، پیش‌بینی میزان اثرگذاری واکسن خیلی سخت است؛ چون ویروس را خیلی خوب نمی‌شناسیم و با جهش‌هایی که یافته است قضاوت در مورد آن راحت نیست.

آنچه مسلم است این است که در حال حاضر مردم نباید فراموش کنند فعلا بهترین واکسن موجود علیه کرونا، استفاده از ماسک، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت بهداشت فردی است. و این مهم در سراسر دنیا اجرا می شود ، حتی در کشورهایی که به واکسن کرونا دست یافته اند.