دانشجویان هیچ سهمی از بودجه امسال نداشتند؟

فرزانه مستاجران دوستی میگفت ۱۲ سال درس خواندیم تا به دانشگاه برویم ، امسال در یک گروه در دنیای مجازی عضومان کردند و گفتند اینجا دانشگاه است! هر چند این گفته مزاحی است برای تغییر حال و هوای این روزها اما وقتی تمام دنیای مان در دنیای مجازی خلاصه شده است حتی مراسم روز دانشجو […]

فرزانه مستاجران

دوستی میگفت ۱۲ سال درس خواندیم تا به دانشگاه برویم ، امسال در یک گروه در دنیای مجازی عضومان کردند و گفتند اینجا دانشگاه است! هر چند این گفته مزاحی است برای تغییر حال و هوای این روزها اما وقتی تمام دنیای مان در دنیای مجازی خلاصه شده است حتی مراسم روز دانشجو را هم امروز باید به صورت مجازی برگزار کنیم.

امروز مراسم روز دانشجو فردا ۱۶ آذر با حضور رئیس جمهور و وزاری علوم و بهداشت به صورت مجازی برگزار می‌شود. منصور غلامی، وزیر علوم تحقیقات و فناوری و معاونان این وزارت خانه با حضور در سالن شهدای جهاد علمی و حسن روحانی رئیس جمهور نیز از پاستور در این نشست به صورت مجازی شرکت می‌کند. با توجه به شیوع ویروس کرونا و تعطیل شدن دانشگاه‌ها و ادامه برنامه‌های آموزشی به صورت مجازی ،دانشگاه‌ها نیز امسال بر اساس ابلاغ وزارت علوم، برنامه‌های خود را به مناسبت روز دانشجو به صورت مجازی برگزار می‌کنند.

امسال به دلیل همین شرایط خاص هیچ دانشگاهی به صورت حضوری دایر نبود و به همین دلیل بار مالی بسیاری از روی دوش دانشگاه ها و دولت  برداشته شد . البته قبل از آن هم دانشجویان سهمی از رفاه اجتماعی نداشتند اما همین سهم ناچیز نیز به صورت پلکانی از دولت تا دانشجو کاسته می شد و در آخر دانشجو می مانند و چند عدد تخم مرغ که امسال به دلیل گرانی بیش از حد اگر در خوابگاه بود دستش به همان تخم مرغ هم نمی رسید ! اما با وجود بسته شدن دانشگاه ها و کاهشش بار مالی آن دولت حتی حاضر نشد هزینه اینترنت دانشجویان را پرداخت کند تا آنها با خیال راحت در کلاسهای مجازی شرکت کنند. کما اینکه بسیاری از آنها موبایل و وسایل ارتباطی مناسبی نیز ندارند و برای شرکت در این کلاسها با معضل رو به رو هستند. چند روز پیش هم  معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، استفاده دانشجویان از وی‌پی‌ان هنگام اتصال به سامانه‌های آموزش الکترونیکی و اطلاعات ناقص سامانه‌هایی که از سوی دانشگاه‌ها به وزارت ارتباطات اعلام شده را علت عدم رایگان‌سازی اینترنت آموزش مجازی دانست. این در حالی است که از روزهای ابتدایی شروع ویروس کرونا در کشور وعده‌هایی برای اینترنت رایگان داده شد. اما با از بین نرفتن ویروس، با آغاز سال جدید تحصیلی هم آموزش مجازی ادامه یافت. با وجود این، با گذشت بیش از دو ماه از سال تحصیلی، همچنان برخی از دانشجویان از رایگان نبودن اینترنت و هزینه‌های بالای آن ناراضی‌اند.

مسئولین در توجیه این امر گفته اند : ما به دلایلی یک سری سرویس تحریمی داریم. برخی از دانشجویان هنگام استفاده از این سرویس‌های تحریمی، از وی‌پی‌ان استفاده می‌کنند و با همان وی‌پی‌ان فعال، به سامانه آموزش الکترونیکی متصل می‌شوند و آنچه به سامانه اپراتور ما وارد می‌شود، این است که فرد به سرور خارج از کشور متصل شده و به همین دلیل مشمول رایگان‌سازی نمی‌شود.

اواخر هفته گذشته هم که لایحه بودجه ۱۴۰۰ از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی ارسال شد هیچ توجه ویژه ای به این امر نشده است. یکی از مواردی که در لایحه بودجه همواره مورد توجه است، بودجه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی است که با کمترین افزایش همراه است و دانشگاه‌ها با وجود اینکه هر ساله به ظرفیت و هزینه‌های آن‌ها افزوده می‌شود از بهره آن‌ها از بودجه رو به کاهش است. در حال حاضر صندوق رفاه دانشجویان، سازمان امور دانشجویان، نهاد رهبری در دانشگاهها، معاونت فرهنگی وزارت علوم از زیر مجموعه‌های بودجه دریافتی رفاهی، فرهنگی و دانشجویی هستند که نگاهی گذرا به بودجه این نهاد‌ها نشان می‌دهد که رشد چشمگیری در بودجه ۱۴۰۰ ندارند.از طرفی دیگر هزینه ها به قدری زیاد شده که اگر اینگونه پیش برود و دولت همچنان به قشر دانشجو کمک نکند سالهای آینده نسل داشجویان منقرض خواهد شد.