حتی یک ساعت مازوت هم نباید در اصفهان بسوزد

همه دستگاه‌ها مکلف شدند در جهت اجرای هوای پاک اقداماتی انجام دهند، ولی متأسفانه با گذشت چندین سال از تصویب این قانون، بیشتر دستگاه‌ها نسبت به اجرای این قانون کوتاهی کردند. به‌عنوان‌مثال قانون به موضوع جلوگیری از تردد خودروهای فرسوده در سطح شهر اشاره کرده و دولت و دستگاه‌های مربوطه موظف شدند که از تردد خودروهای فرسوده در سطح شهر به‌ویژه کلان‌شهرها جلوگیری کنند. متأسفانه این اقدام صورت نگرفت و به‌صورت ضعیف به آن عمل شد، تا جایی که الان تقریباً یک‌طرفه در حال انجام است، یعنی خودروهای فرسوده توسط پلیس راهور جریمه می‌شوند و تقریباً چیزی که به ضرر مردم است در حال اجراست

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه مسئولان پالایشگاه اصفهان اظهار می‌کنند از مازوت استفاده نمی‌کنند، اما با اطلاعاتی که داریم بعضاً پالایشگاه از مازوت استفاده می‌کند، گفت: استاندار اصفهان، دستگاه‌های نظارتی و نمایندگان مجلس نباید اجازه دهند حتی یک ساعت مازوت در اصفهان بسوزد.

محمدرضا فلاح در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به آلودگی هوای اصفهان، اظهار کرد: متأسفانه در شش ماه دوم هر سال شاهد معضل آلودگی هوا در کلان‌شهرها به‌ویژه در شهر اصفهان هستیم، به‌طوری‌که کیفیت هوای اصفهان در این مدت فوق‌العاده وحشتناک و به‌اصطلاح ناسالم به‌خصوص برای گروه‌های حساس است.

وی با اشاره به اقدامات مدیریت شهری اصفهان برای مقابله با آلودگی هوا، گفت: نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی همچون ناوگان اتوبوسرانی و احداث خطوط مترو که خط یک آن به‌طور کامل احداث شده و خط دوم در دست احداث است، ازجمله این اقدامات است، به‌طوری‌که اگر همه خطوط مترو اعم از خطوط دو و سه به بهره‌برداری برسد، بخش زیادی از مشکل آلودگی هوا کاهش پیدا می‌کند.

عضو کمیسیون حمل‌ونقل و هوشمند سازی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه وضعیت ترددها خودروهای سطح شهر توسط شهرداری در حال کنترل است، افزود: معاینه فنی خودروها نیز در حال انجام است که شامل خودروهای شهرداری و خودروهای شخصی می‌شود.

وی با اشاره به تصویب قانون هوای پاک در سال ۱۳۹۶، گفت: بر اساس این قانون همه دستگاه‌ها مکلف شدند در جهت اجرای هوای پاک اقداماتی انجام دهند، ولی متأسفانه با گذشت چندین سال از تصویب این قانون، بیشتر دستگاه‌ها نسبت به اجرای این قانون کوتاهی کردند. به‌عنوان‌مثال قانون به موضوع جلوگیری از تردد خودروهای فرسوده در سطح شهر اشاره کرده و دولت و دستگاه‌های مربوطه موظف شدند که از تردد خودروهای فرسوده در سطح شهر به‌ویژه کلان‌شهرها جلوگیری کنند. متأسفانه این اقدام صورت نگرفت و به‌صورت ضعیف به آن عمل شد، تا جایی که الان تقریباً یک‌طرفه در حال انجام است، یعنی خودروهای فرسوده توسط پلیس راهور جریمه می‌شوند و تقریباً چیزی که به ضرر مردم است در حال اجراست.

فلاح با تأکید بر اینکه دولت و هم دستگاه‌های مرتبط با این امر باید به‌صورت جدی در جهت جلوگیری از تردد خودروهای فرسوده اقدام کنند، گفت: دولت باید تسهیلاتی را در اختیار شهروندان قرار دهند تا خودروهای فرسوده را نوسازی کنند و با تحویل خودروهای فرسوده، خودروهای جدیدی دریافت کنند.

وی با اشاره به اینکه با تصویب قانون مقرر شد ناوگان حمل‌ونقل عمومی و خصوصی شهرها بازسازی و نوسازی شوند، تصریح کرد: متأسفانه در این مورد هم از سوی متولیانی که در بدنه دولت هستند و هم از سوی دستگاه‌های مربوطه کوتاهی شد، به‌طوری‌که هم‌اکنون بسیاری از ناوگان حمل‌ونقل عمومی مثل اتوبوس‌ها فرسوده هستند و بخشی از ناوگان اتوبوسرانی در شهرها بالای ۱۰ سال عمر دارند و نمی‌تواند تردد کنند، بنابراین به پارکینگ‌ها هدایت شده‌اند.

این عضو شورای شهر اصفهان با تأکید بر اینکه اگر بخواهیم هوای پاک داشته باشیم باید ناوگان حمل‌ونقل عمومی را نوسازی کنیم، افزود: دولت باید اعتبارات خوب و قابل‌توجهی را برای بازسازی و نوسازی این اتوبوس‌ها و حتی تاکسی‌های شهری اختصاص دهد تا بتوانیم شاهد تردد اتوبوس‌هایی باشیم که حداقل دودزا نباشند و از بنزین‌های یورو ۴، ۵ و یا حتی ۶ استفاده کنند که زمینه‌های مربوط به آن نیز باید فراهم شود.

فلاح به ماده ۳۳ قانون هوای پاک اشاره و تصریح کرد: بر اساس این ماده صد درصد درآمدهای حاصل از اجرای این قانون به‌حساب خزانه‌داری کل کشور واریز تا صرفاً در قالب بودجه سنواتی جهت تکالیف این قانون و مقابله با منابع آلوده کننده هوا هزینه شود. ۲۰ درصد از وجوه مذکور نیز از طریق موسسه عمومی غیردولتی صندوق ملی محیط‌زیست به‌منظور ارائه تسهیلات به منابع آلاینده هوا برای رفع و کاهش آلودگی هوا اختصاص می‌یابد.

وی تأکید کرد: به نظر می‌رسد با توجه به اینکه عموم دستگاه‌ها نسبت به اجرای قانون هوای پاک بی‌توجه هستند، دادستان کل کشور و سازمان بازرسی کل کشور باید در این زمینه ورود پیدا کنند و با دستگاه‌هایی که نسبت به اجرای قانون هوای پاک کوتاهی می‌کنند و به‌نوعی ترک فعل انجام می‌دهند برخورد کنند. نمی‌شود قانون خوب و مطلوبی در دولت و مجلس تصویب شود ولی مدیران آن را اجرا نکنند، بنابراین به نظر می‌رسد همان افرادی که قانون را تصویب می‌کنند باید بر اجرای قانون نظارت هم داشته باشند.