تکنولوژی دیر هنگام برای کرونا

فرزانه مستاجران تجربه ثابت کرده است در برخی مواقع تکنولوژی بیشتر از انسان میتوانند مشکلات بشریت را حل کند .هرچند تکنولوژی نیز ساخته دست انسان هاست اما خلق و استفاده از آن ، یعنی کمک گرفتن از افراد خاص برای نفع عمومی. افرادی که دانش و تجربه را با هم درآمیخته و با اندکی ذوق […]

فرزانه مستاجران

تجربه ثابت کرده است در برخی مواقع تکنولوژی بیشتر از انسان میتوانند مشکلات بشریت را حل کند .هرچند تکنولوژی نیز ساخته دست انسان هاست اما خلق و استفاده از آن ، یعنی کمک گرفتن از افراد خاص برای نفع عمومی. افرادی که دانش و تجربه را با هم درآمیخته و با اندکی ذوق و دقت نظر باعث خلق فناوری می شوند که بشریت از آن استفاده کرده و آسایش بیشتری برای عموم فراهم می شود.

در جریان بیماری همه گیر کرونا نیز مردم عادی در سراسر جهان آنچنان که باید به فکر آسایش خود نیستند و آمار روز افزون کرونا نشان میدهد مردم عادی موازین بهداشتی را به درستی رعایت نمی کنند . درحالی ‌که آمار روزانه فوت شدگان در اثر ابتلا به کرونا به بیش از ۴۰۰ نفر روزانه در ایران رسیده است، آمارهای ارائه شده از سوی وزارت بهداشت حاکی از آن است که حدود ۲۰ درصد از بیماران مبتلا به کرونا، شرایط قرنطینه را رعایت نمی‌کنند.
در این شرایط افراد خاص باید وارد عمل شوند و با کمک از فناوری های روز دنیا این مشکل را اندکی التیام بخشند. البته در حوزه های مختلف افراد کارآفرین و دانشمند وارد شده و در سراسر دنیا توانسته اند تکنولوژی را در جهت دوری از بیماری کرونا  استفاده کنند .در ایران نیز براساس مصوبات ستاد کرونا قرار است با اتصال شبکه‌های مختلف اعم از استارت‌آپ‌های فروش بلیت هواپیما و قطار و تاکسی‌های اینترنتی و … به دیتابیس بیماران مبتلا به کرونا به‌طور اجرایی نخستین طرح محدودسازی بیماران کرونایی از طریق ردیابی به اجرا گذاشته شود. هر چند به نظر می رسد این طرح دیر تر از بقیه جهان در ایران عملی شده اما با وجود آنکه پیک سوم این بیماری بسیار تلفات داده است هنوز هم برای پیش گیری از تلفات بیشتر دیر نشده است.

براساس جزئیات مطرح شده از سوی معاون وزیر ارتباطات این طرح از طریق تطبیق کدملی افراد در پایگاه‌های داده‌ای مشترک وزارت بهداشت و استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های خدماتی صورت خواهد گرفت. طبق هماهنگی‌های انجام گرفته با آزمایشگاه‌های ارائه‌دهنده تست‌های تشخیص کرونا، قرار است نتایج تمامی تست‌ها به همراه مشخصات و کد ملی افراد در اختیار وزارت ارتباطات قرار گیرد. سامانه‌های حمل‌ونقل اعم از فروشندگان بلیت سفرهای بین‌شهری از طریق اتوبوس، قطار، هواپیما و همچنین تاکسی‌های اینترنتی با در اختیار داشتن مشخصات و کد ملی تقاضادهنده خدمات، هر درخواست دریافت شده را ابتدا به سکوی سروا در وزارت ارتباطات می‌فرستند و کد ملی شخص با نتایج آزمایشگاهی تطابق داده می‌شود. در صورتی که تست کرونای فرد مثبت باشد به این واحدهای خدماتی اعلام می‌شود و این شرکت‌ها اجازه ارائه خدمات به افراد مبتلا را ندارند. ارائه سرویس‌های حمل‌ونقل به افراد دارای تست مثبت، تا زمان اعلام منفی شدن تست معلق می‌ماند. در صورتی که فرد اقدام به آزمایش مجدد نکند، تا ۱۴ روز پس از تاریخ انجام آزمایش این محدودیت برای وی برقرار خواهد بود.
البته شاید سوال این باشد که چرا بعد از گذشت ۹ ماه تازه این طرح در حال اجرایی شدن است ؟ باید گفت،  یکی از اولین دلایلی که باعث تاخیر در اجرای این طرح شد، فراهم نبودن زیرساخت‌ها و متصل نبودن آزمایشگاه‌ها به این سامانه است گذشته از فراهم نبودن زیرساخت‌های فنی لازم ، مصوبه‌ای  هم برای این کار وجود نداشت و مسئولان اندکی دیر به فکر این راه از جلوگیری کرونا افتاده اند. البته محدود کردن مبتلایان در تهیه بلیت سفرهای بین‌شهری، تضمینی برای عدم سفر رفتن آنها نیست. زیرا ممکن است فرد با خودروی شخصی از شهری به شهر دیگر برود . دولت نیز متاسفانه محدودیت های ورود و خروج به شهرها را دوره ای انجام میدهد و هنوز قانون مدون و محکمی برای آن بنا نشده است. اگر به گفته مسئولان ما باید مدتی طولانی با کرونا سر کنیم پس بهتر است مقرراتمان را نیز تغییر دهیم تا جا برای جولان این مهمان ناخوانده کم باشد.