تلاش برای گران کردن خودرو در دقیقه ۹۰

فرزانه مستاجران در حالی که دولت یازدهم روزهای پایانی خود را طی می کند در برخی از بخش ها همچنان تلاشهایی بر،  بر هم پاشی بیشتر اوضاع وجود دارد. یکی ازاین  موارد،  بخش خودرو است که از ابتدای این دولت روز خوش برای مردم و مصرف کنندگان نگذاشته و مدام در حال افزایش قیمت بوده […]

فرزانه مستاجران

در حالی که دولت یازدهم روزهای پایانی خود را طی می کند در برخی از بخش ها همچنان تلاشهایی بر،  بر هم پاشی بیشتر اوضاع وجود دارد. یکی ازاین  موارد،  بخش خودرو است که از ابتدای این دولت روز خوش برای مردم و مصرف کنندگان نگذاشته و مدام در حال افزایش قیمت بوده است. افزایش قیمتی که هیچ دلیل منطقی ندارد و تنها دلیلش حمایت بی دریغ از این دندان کرم خورده است . آخرین افزایش قیمت هم که روز دوشنبه اعلام شد مدعایی بر این سخن است. این افزایش قیمت در حالی اعمال شد که کمتر از یک ماه پیش گفته شده  بود تا شش ماه آینده هیچ افزایشی در قیمت خودرو شاهد نخواهیم بود. این شش ماه چه زود گذشت؟!

بر اساس گزارشها شورای رقابت در نهایت بعد از کش و قوسی چند ماهه در اعلام قیمتهای جدید انواع خودرو در چهارصد و شصت و دومین جلسه خود تصمیم نهایی را برای افزایش قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا در سال ۱۴۰۰ اعلام کرد. براساس تصمیم شورای رقابت، تمام کسانی که تا پایان سال ۹۹ برای خرید خودرو ثبت نام کرده اند پیش پرداخت داشته اند و مشمول دریافت سود نیستند افزایش قیمت به آن ها تعلق نمی گیرد. علاوه براین براساس تورم بخشی یک ساله اعلام شده توسط بانک مرکزی و پس از کسب تورم های اعمال شده قبلی در سه ماهه اول ودوم سال ۹۹ و پس از اعمال متغییرهای کیفیت و بهره وری نهایتا برای شرکت ایران خودرو به طور متوسط ۸.۲ درصد و برای شرکت سایپا به طور متوسط ۸.۹ درصد افزایش قیمت تعیین شد. این در حالی است که مدتهاست برای افزایش کیفیت این محصولات هیچ جلسه ای برگزار نشده و هیچ نظارتی بر این امر نیست.

در حال حاضر شرکت‌های خودروساز عرضه قطره‌چکانی را در دستور کار قرار داده‌اند و منتظر این افزایش قیمت هستند. بررسی طرح‌های فروش دو خودروساز در سال  ۱۴۰۰ نیز به نوعی مهر تاییدی است بر این استراتژی خودروسازان است . طی بیش از ۴۰ روزی که از سال‌جاری می‌گذرد تنها ایران‌خودرو یک فروش فوق‌العاده را در تعطیلات نوروز برگزار کرده است.و به نظر می رسد  خودروسازان عرضه خودرو را به‌عنوان گروگان در دست دارند. گروگانی که قصد آزادیش را ندارند ولی باید به این مسئله هم فکر کنند که امکان دارد این گروگان در دستانشان جان دهد .

افزایش دوباره قیمت خودرو واکنش های زیادی را در پی داشته است. عضو‌کمیسیون صنایع و معادن مجلس در اینباره گفته، دستگاه‌های نظارتی باید به موضوع افزایش قیمت خودرو در شورای رقابت ورود کرده و از شوک جدید به بازار جلوگیری کنند چرا که نرخ ارز نسبت به ماه‌های گذشته کاهش یافته از سوی دیگر قیمت فولاد نیز تعدیل شده است بنابراین دلیلی برای رشد بهای خودرو وجود ندارد. کاربران در فضای مجازی نیز از این اقدام شورای رقابت به عنوان راه رفتن بر روی اعصاب مردم یاد کردند و در اینباره معترض بودند.

این اقدامات در حالی که خودرو جز لیست جدید عراقچی برا خارج شدن از تحریم ها است باعث می شود مردم از خودروی ملی متنفر شوند و به محض اینکه شرایطی فراهم شود تا محصولات خارجی وارد کشور شود این صنعت به سرعت واژگون خواهد شد. اینکه چرا دولت فعلی سودهای زود گذر را بر پایدار ماندن صنعت خودرو سازی در کشور ترجیح می دهد، چه دلیلی میتواند داشته باشد ؟ ایا این سود های فعلی به دولت فعلی می رسد که این چنین در دقیقه نود برای بدست آوردنش تلاش می کند و مردم را بیشتر از پیش در روزهایی که به پایین آمدن قیمت خودرو دل خوش کرده بودند ، دلخور و دلزده می کند؟!