تشخیص علائم افسردگی و اضطراب با استفاده از هوش مصنوعی

محققان مرکز دانشگاهی و پزشکی «NYU Langone Health» اثبات کرده‌اند که هوش مصنوعی می‌تواند نقش پررنگی در تشخیص افسردگی، اضطراب و پریشانی‌های روانی دیگر داشته باشد. به کمک این فناوری می‌توان روند درمان بهتری را نیز تجربه کرد

هوش مصنوعی می‌تواند پریشانی و افسردگی کادر درمان و کارکنان بیمارستان را تشخیص دهد. محققان مرکز دانشگاهی و پزشکی «NYU Langone Health» معتقدند که هوش مصنوعی می‌تواند به تشخیص علائم اضطراب، فرسودگی شغلی و افسردگی کارکنان کمک کند. این اتفاق نقش کلیدی‌ای در حفظ سلامت روان در آینده خواهد داشت. در ادامه، جزئیات بیشتری از پیشرفت هوش مصنوعی در حوزۀ سلامت را بررسی خواهیم کرد.

دلیل اهمیت یافته‌های جدید در حوزۀ سلامت روان و AI چیست؟
مطالعات مرکز دانشگاهی «NYU Langone Health» نشان می‌دهد که چگونه هوش مصنوعی نشانه‌‌های استرس را در میان متخصصان مراقبت‌‌های بهداشتی و کادر درمان تشخیص می‌دهد. این مطالعات می‌تواند نویدبخش آیندۀ درخشان غربالگری سلامت روان مبتنی بر هوش مصنوعی باشد و خبر از ثمربخشی تلاش‌ها در این حوزه بدهد.
در پژوهش‌هایی که در مجلۀ «Medical Internet Research AI» منتشر شده است، ۸۰۰ متخصص مراقبت‌های بهداشتی از جمله پزشکان، پرستاران و کارکنان فوریت‌های پزشکی مورد بررسی قرار گرفته‌اند. این ۸۰۰ نفر کسانی بوده‌اند که در موج اول کوید-۱۹ در ایالات متحدۀ آمریکا تحت نظر روان درمانگران قرارگرفته‌اند. مطالعات نشان می‌دهد، کسانی که در طول جلسات درمانی درمورد تجربیات خود در بخش‌‌های گوناگون بیمارستان و در زمینه‌های مختلف مانند اختلال در خواب یا مشکلات خلقی صحبت می‌کردند، بیشتر مبتلا به افسردگی، اختلال اضطراب و… بوده‌اند.
محققان اثبات کرده‌اند که فناوری هوش مصنوعی برای حمایت از سلامت روان در تشخیص علائم افسردگی و اضطراب ابزار اثربخشی است.
آمار و ارقام نشان‌ داده‌‌است که فشارهای روانی حاصل از سختی شرایط کار سبب شده‌‌ تا صدهزار پرستار در طول دوران همه‌گیری کرونا شغل خود را ترک کنند. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که تعداد زیادی از پرستاران نیز به استعفا تمایل دارند؛ اما هنوز اقدام نکرده‌اند. علاوه بر کاربرد هوش مصنوعی در شناسایی علائم استرس، این فناوری همچنین می‌تواند برای شناسایی نقص‌های روند درمان و ایجاد استراتژی‌های بهبود استفاده شود.

نمونه‌هایی از تشخیص به کمک AI
در جولای سال ۲۰۲۲، ۵ میلیون دلار بودجه به یک پروژۀ فناوری سلامت در هنگ کنگ اختصاص داده شد تا رویکردی را مبتنی بر داده‌های حاصل از هوش مصنوعی برای تشخیص و درمان سلامت روان معرفی کند. پروژه‌ای که حال، پس از چند سال تحقیق و بررسی در کشورهای دیگر به نتیجه رسیده است و محققان مرکز دانشگاهی و پزشکی «NYU Langone Health» نتایج آن را منتشر کرده‌اند. لازم به یادآوری است که پیش از این، هوش مصنوعی در درمان مشکلات دیگر هم نقش پررنگی ایفا کرده؛ برای مثال در بیمارستان عمومی چانگی (Changi General Hospital) از هوش مصنوعی برای تشخیص فشار خون و درمان آن استفاده شده است.
Talkspace نیز نمونۀ دیگری از تشخیص سلامت به کمک AI است. این برنامه به تجزیه و تحلیل پیام‌های هشداردهنده به بیمارانی که در معرض خطر آسیب به خود هستند، می‌پردازد. نمونه‌های گوناگون از پیشرفت‌های هوش مصنوعی در زمینۀ سلامتی، نشان‌دهندۀ پتانسیل هوش مصنوعی برای تشخیص مسائل بهداشت روان است.

جمع بندی
در سال‌های اخیر، هوش مصنوعی در حوزۀ سلامت و پزشکی بسیار کارآمد بوده است. حال، محققان مرکز دانشگاهی و پزشکی «NYU Langone Health» اثبات کرده‌اند که هوش مصنوعی می‌تواند نقش پررنگی در تشخیص افسردگی، اضطراب و پریشانی‌های روانی دیگر داشته باشد. به کمک این فناوری می‌توان روند درمان بهتری را نیز تجربه کرد.