تبانی فروشگاه های بزرگ ؛سدی برای تولیدکنندگان !

فرزانه مستاجران شاید در ابتدای راه تولید هر سرمایه گذار سخت ترین قسمت تولید را همان ابتدای کار یعنی گرفتن مجوز های لازم ، فراهم کردن سرمایه ، تجهیزات ، خرید مواد اولیه و تولید با کیفیت و مقرون به صرفه بداند اما به نظر می رسد در کشور ما مرحله ای سخت تر از […]

فرزانه مستاجران

شاید در ابتدای راه تولید هر سرمایه گذار سخت ترین قسمت تولید را همان ابتدای کار یعنی گرفتن مجوز های لازم ، فراهم کردن سرمایه ، تجهیزات ، خرید مواد اولیه و تولید با کیفیت و مقرون به صرفه بداند اما به نظر می رسد در کشور ما مرحله ای سخت تر از آن نیز به نام فروش وجود داشته باشد. تصور کنید وقتی تولید کننده محصول خود را که از کیفیت بالایی برخوردار است و نسبت به رقبا قیمت مناسب تری هم دارد به بازار عرضه می کند اما هیچ فروشگاهی حاضر به خرید و عرضه آن در قفسه های خود نیست چه حسی پیدا می کند؟آیا با آن همه هزینه ی اولیه میتواند کنار بکشد یا مجبور است محصولاتش را بدون هیچ سودی و یا حتی با ضرر به فروشگاه ها بدهد تا بیشتر از این متضرر نشود؟ آن هم فقط به خاطر اینکه دست های پشت پرده ای وجود دارد که تامین کننده محصولات فروشگاهی هستند و در واقع این شبکه های فروش اجازه نمی دهند مصرف کننده واقعی حتی محصولات متفاوتی را خرید کند تا شاید مورد پسندشان قرار گیرد. همین موضوع باعث می شود ما در فروشگاه ها همیشه یک یا چند برند خاص را در هر محصول ببینیم بدون هیچ نوآوری و رقابت در بهبود کیفیت و قیمت!

متاسفانه همزمان با توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای در سطح کشور شاهد قدرت گرفتن این فروشگاه‌ها در نظام توزیع کالا هستیم. این فروشگاه‌ها به واسطه جذب مشتری سهم خود را از بازار توزیع کالا افزایش داده‌اند، در این میان برای جذب بیشتر مشتری و توسعه سهم خود از بازار روش‌هایی، چون تخفیف‌های ویژه را در عرضه کالا در دستور کار قرار داده‌اند. اگر چه ارزان‌فروشی کالا و ارائه تخفیف به مشتری امر بدی نیست و در همه جای دنیا نیز این دست روش‌ها جهت افزایش سهم بازار و حمایت از طبقات متوسط و کم‌درآمد جامعه مرسوم است، اما اگر در پس پرده این تخفیف‌ها مسائل ناپسند، چون کم‌فروشی، غیر‌فروشی، تقلب در نرخ‌گذاری در کارخانه یا شرکت‌های بسته‌بندی کالا وجود داشته‌باشد، نه‌تنها این اقدامات تخلف است، بلکه ادعای تخفیف و ارزان‌فروشی کالا نیز از اساس دروغ می‌باشد که این نیز اقدامی غیر قانونی است. ضمن اینکه این فروشگاه ها اجازه ورود تولید کنندگان جدید را نمی دهند و حاضر نیستند حتی لیست قیمتهای آنها را ببینند. در این بین به دلیل آنکه بسیاری از مصرف‌کنندگان به دلیل مشغله زندگی توجهی روی کمیت و کیفیت کالا ندارند، از این رو به شکل نظا‌م‌مندی از مصرف‌کننده سوء‌استفاده می‌شود.

تخلف دیگر شرکت‌های بسته‌بندی این است که کالای درجه سه و چهار را بسته‌بندی می‌کنند و به نام کالای درجه یک در این فروشگاه‌های دارای تخفیف به فروش می‌رسانند! از تخلفات دیگر در این حوزه افزایش قیمت بی‌دلیل کالای بسته‌بندی شده و گاهی تا دو برابر بیشتر از قیمت کالای فله‌ای است. این در حالی است که برخی از شرکت های نو پا در امر بسته بندی بسیار فعال عمل می کنند اما متاسفانه به دلیل تبانی این فروشگاه ها  اصلا دیده نمی شوند و همین امر باعث عقب رفت صنعت بسته بندی در کشور شده است.

به نظر می رسد حرف اول را در بازار کشور نه تولید کننده و نه فروشنده بلکه توزیع کنندگان می زنند و آنها هستند که تصمیم می گیرند چه محصولی در کجا ارائه شود  پس مهم این است که به این موضوع توجه کنید که توزیع‌کننده‌ها محصول شما را با معیارهایی کاملاً متفاوت از مشتری نهایی ارزیابی می‌کنند. هیچ تفاوتی ندارد که محصول شما تا چه حد جذاب یا نوآورانه باشد، در هر صورت اگر توزیع‌کننده نتواند سود زیادی ببرد، از شما خرید نخواهد کرد. گویا دلالان همچنان پیشتاز میدان هستند.