بیماری روحی،معضل دوران پساکرونا

فرزانه مستاجران هرچند بر طبق آمار مردان در سراسر جهان بیشتر از زنان دچار بیماری کرونا شدند اما ایجاد بحران ها و بیماری های روحی به علت ویروس کرونا در بانوان بیشتر از آقایان گزارش شده است. تفاوتی که تاکنون بین شدت و مرگ و میر بیماری بین دو جنس دیده شده است می‌تواند ناشی […]

فرزانه مستاجران

هرچند بر طبق آمار مردان در سراسر جهان بیشتر از زنان دچار بیماری کرونا شدند اما ایجاد بحران ها و بیماری های روحی به علت ویروس کرونا در بانوان بیشتر از آقایان گزارش شده است. تفاوتی که تاکنون بین شدت و مرگ و میر بیماری بین دو جنس دیده شده است می‌تواند ناشی از تفاوت‌های جنسیتی یا ویژگی‌های سیستم ایمنی دو جنس یا رفتارهای پرخطر بیشتر در مردان (مانند سیگار کشیدن) باشد. البته بیشتر در اجتماع بودن مردان نیز دلیلی بر این امر میتواند باشد. همان عاملی که آنها را از افسردگی به دور کرده و حالا که کرونا کم کم در سراسر جهان در حال فروکش کردن است عوارض آن در زنان شهود یافته است . به خصوص در کشور ما که بانوانمان علاوه بر شرایط کرونایی معضلات دیگری هم چون شرایط اقتصادی بد، نابرابری دستمزد و مشکلات تحصیل آنلاین فرزندانشان با وجود عدم زیر ساخت های لازم را نیز باید به دوش بکشند.

هفته ای که در آن قرار داریم به نام هفته سلامت بانوان نامگذاری شده است. شعار سال ۱۴۰۰برای هفته بانوان    “زنان، مدیریت سلامت ، مهار کرونا” است. امروزه زنان علاوه بر تربیت اجتماعی فرزندان و مدیریت خانواده، در تمامی مراکز اقتصادی، علمی و فرهنگی حضوری فعال و اثرگذاری دارند و بار مسوولیت های اجتماعی را در کنار فعالیت های خانوادگی به دوش می کشند.

جامعه صالح و سالم نتیجه نقش و فعالیت زنان است و اگر جامعه ای رو به نابودی و سقوط رود این امر در وهله اول متوجه زنان خواهد بود. خانواده به عنوان مهم ترین و بنیادی ترین نهاد اجتماعی در تشکیل شخصیت افراد بسیار موثر بوده و موجب دوام و بقای جامعه و فرهنگ است. نخستین شرط داشتن جامعه ای سالم و پویا، سلامت، پایداری و تحکیم خانواده است و زنان، تضمین کننده سلامت و تحکیم خانواده هستند. از آن جایی که زنان به عنوان یک مربی در نهاد خانواده، نقش تعیین کننده ای در مدیریت و برنامه ریزی سلامت و پویایی خانواده، رشد و کمال افراد و در نتیجه سلامت و سعادت جامعه دارند لذا می طلبد که این قشر که تقریبا نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می دهند از لحاظ جسمی، روحی و روانی، عاطفی، اجتماعی و معنوی در سلامت باشد.

اگر خانواده های یک جامعه به صورت متعادل وسالم باشند جامعه نیز از سلامت روانی برخوردار خواهد بود. زنان تضمین کننده سلامت خانواده هستند و به طورمعمول مدیریت وبرنامه ریزی سلامت خانواده را هم به عهده دارند و به عنوان اساسی ترین عناصر بنیادین جامعه نقش بسزایی را در شکل گیری شخصیت و رفتاری جامعه دارند پس سلامت روان زنان امنیت بیشتری دارد. با توجه به نقش های مختلف زنان ازجمله دوران بارداری، دوران شیردهی و پس از زایمان و حتی در دوران نوجوانی هم شرایط زنان و مردان باهم متفاوت است و نیازهای جسمی آنان متفاوت می باشد. سلامت زنان یکی از اولویت های اساسی سلامت جامعه و اهداف توسعۀ هزارۀ سوم است. عوامل مختلفی طی دوره های زندگی زنان بر سلامت آنها تأثیرگذار هستند. در کل فرایند توانمندسازی زنان باید به گونه ای باشد که زنان بتوانند علاوه بر سلامت خود باعث افزایش و بهبود آن شوند. توانمندسازی زنان فرایندی است که طی آن زنان برای غلبه بر موانع پیشرفت شان فعالیت هایی را انجام می دهند که باعث تسلط آن بر تعیین سرنوشت شان می شود نباید فراموش کرد که تأمین و ارتقاء سلامت زنان نیاز به توجه جدی به سلامت و حقوق زنان دارد.

به نظر میرسد یکی از مهم ترین وظایف مسئولین برای دوران پسا کرونا درمان مشکلات روحی جامعه به خصوص بانوان است تا به این وسیله از بروز مشکلات بعدی هم چون کاهش جمعیت و تربیت نا مناسب نسل بعد جلوگیری به عمل آید.