بورس جای حقوقی‌هاست نه حقیقی‌ها!

می‌توان دلیل رشد اخیر بازار را تنها در عملکرد حقوقی‌ها و فعالین بزرگ بازار جست‌وجو کرد. چراکه در مجموع انتظارات تورمی و نرخ دلار در فاصله مرداد 99 تا اکنون رو به افزایش بوده و در موج‌های گذشته رشد قیمت اسکناس آمریکایی، شاخص کل همگام و همسو با بازارهای موازی رشدی را تجربه نکرده است

امین رضایی : این روزها شاخص کل بورس اوراق بهادار همگام با اسکناس آمریکایی روند صعودی پیش گرفته است. اما آیا واقعاً این به معنای رشد بازار سهام است؟ یادمان هست که شاخص کل در مرداد ماه سال ۹۹ روند نزولی خود را آغاز کرد و اکنون پس از گذشت ۳۱ ماه دوباره به اعداد لمس شده در مرداد ماه ۱۳۹۹ رسیده است. روز چهارشنبه نهم فروردین در حالی که شاخص کل بورس اوراق بهادار با رشد ۱.۶۸ درصدی آخرین روز معاملاتی خود را پشت سر گذاشت و به ۲ میلیون و ۷۸ هزار واحد و یک قدمی سقف تاریخی خود نزدیک شد که هنوز بسیاری از نمادهای بازار سرمایه فاصله قیمتی زیادی با سقف تاریخی خود دارند.

عدد نمایش داده شده برای شاخص کل که به مدد سهام تاثیرگذار و بزرگان بازار بوده است، درحالی در کانال ۲ میلیون واحدی ایستاده که تعداد زیادی از سهام مورد توجه در بازار داغ سال ۹۹ بازده منفی بیش از ۸۰ درصدی برای سهام داران صبور خود به ارمغان آورده‌اند.

با توجه به زیان تازه واردین اخیر و ترک بازار با خاطره‌ای تلخ، می‌توان دلیل رشد اخیر بازار را تنها در عملکرد حقوقی‌ها و فعالین بزرگ بازار جست‌وجو کرد. چراکه در مجموع انتظارات تورمی و نرخ دلار در فاصله مرداد ۹۹ تا اکنون رو به افزایش بوده و در موج‌های گذشته رشد قیمت اسکناس آمریکایی، شاخص کل همگام و همسو با بازارهای موازی رشدی را تجربه نکرده است. از بازار بورس اوراق بهادار به عنوان دماسنج اقتصادی کشور نام برده می‌شود و شاخص کل را می‌توان ویترینی برای اقتصاد کشور در نظر گرفت. ویترینی که فعلاً به‌نظر فریبنده می‌آید.