بهره وری از مزایای کار تیمی

فرزانه مستاجران هم افزایی و بالا رفتن بهره وری جز جدا نشدنی یک کار تیمی موفق به حساب می آید اما این مهم در شرایطی محقق می شود که در کار تیمی  افراد بدون هیچ گونه استرس و به صورت درست در کنار هم قرار گیرند و گرنه هر تیمی را نمیتوان ، یک گروه […]

فرزانه مستاجران

هم افزایی و بالا رفتن بهره وری جز جدا نشدنی یک کار تیمی موفق به حساب می آید اما این مهم در شرایطی محقق می شود که در کار تیمی  افراد بدون هیچ گونه استرس و به صورت درست در کنار هم قرار گیرند و گرنه هر تیمی را نمیتوان ، یک گروه موفق نامید. در کشور ما کار گروهی با مشکلات زیادی رو به رو است و به همین دلیل کمتر میتوانیم از این هم افزایی ها به خصوص در محیط کاری استفاده کنیم. این مشکل دلایل زیادی هم چون عدم آموزش نیروی انسانی،قوانین بیهوده در محیط کسب و کار و تمایل بیش از حد افراد به خود محوری در محیط کاری دارد. اما چطور میتوان این مسائل را برطرف کرد تا در آینده ،افراد علاوه بر کارایی بهتر در محیط شغلی خود از کار کردن در کنار دیگران لذت ببرند؟!

تیم‌ها در بیشتر سازمان‌های امروز، اصلی‌ترین واحد کاری هستند. تقریبا هر فردی در یک تیم کار می‌کند. اتفاقاتی هم که در آن تیم می‌افتد، به شدت بر نتایج و خروجی‌های کار اثر می‌گذارد. زمانی که تیم‌های کاری متنوع، حمایت‌گر، پذیرا و مشارکت‌گر باشند (جایی که از نظر روانشناختی احساس امنیت کنند)، احتمال دستیابی به عملکرد عالی و بهبود آن به شدت افزایش می‌یابد. چنین تیم‌هایی نوآورتر هستند، تلاطم‌های کمتری تجربه می‌کنند، غیبت‌های پزشکی کمتری دارند و به بهره‌وری بالاتری دست می‌یابند. برای ساخت چنین تیم‌های شکوفایی نیاز به پیروی از اصولی خاص و البته چارچوب‌های اخلاقی مشخص است.

در ابتدایی ترین قدم نیروی انسانی باید بیاموزد محور تمرکز در کار تیمی فرد نیست بلکه گروه است به همین دلیل افراد گروه باید بیاموزند مشکلات دیگران ،مشکلات آنها نیز محسوب می شود و برای رفع آن باید تلاش کنند تا خودشان نیز پیشرفت کنند.این موضوع  به افراد کمک می‌کند تا دغدغه‌های شخصی خود را با دیگر اعضایی که گوش شنوا و قلبی باز دارند، در میان بگذارند. این آگاهی امکان مکالمات واقعی را فراهم می‌سازد تا به چالش‌های تیم و سازمان پرداخته شود و به نتایج بهتری بینجامد.

در کار تیمی می آموزیم که  هیچ‌چیز همیشه عالی و فاقد مشکلات نخواهد بود. اما در هر صورت، شرایط کنونی چنین است. هم‌اکنون و در این لحظه، شرایط این است. زمانی که بیاموزیم به شرایط و اتفاقات لحظه حال، مجالِ بودن بدهیم و پذیرش آنها را داشته باشیم، انتخاب‌های مناسب خود را به ما نشان خواهند داد. در آن زمان می‌توانیم، براساس شرایط حال حاضر، تصمیمات مناسب بگیریم. اما متاسفانه ما به دلیل اینکه همیشه مقصر ایجاد مشکلات را فرد دیگری در گروه میدانیم و خود را از حل آن مسئله مبرا می دانیم ، کار تیمی را مانعی برای پیشرفت خود می دانیم این در حالی است که در کار فردی نیز آنچنان موفق نیستیم. پس برای حل مشکل تیم باید کوشید نه اینکه با اولین مشکل گروه و تیم کاری را منحل کرد.

ساخت آینده بستگی به تغییر نگرش و اقداماتی دارد که ما را به مشکلات کنونی رسانده‌اند. توانایی مواجهه خلاقانه با یک مشکل خاص یا مجموعه‌ای از مشکلات، نیازمند تغییر جهان‌بینی ما است. تنها در صورتی می‌توانیم نگاه متفاوتی داشته باشیم که از پنجره‌ای دیگر به شرایط و مشکلات نگاه کنیم. در اینجا است که پرورش توانایی تیم برای جست‌وجو اهمیت فراوانی می‌یابد.

برای اینکه یک تیم بتواند کار گروهی موفقی داشته باشد باید آن تیم به یک آگاهی از تمام موارد مذکور دست یافته باشد. تیم‌های آگاه، درک بهتری از اهداف در تمام سطوح دارند. به خوبی می‌توانند وظایف فردی و جمعی را مشخص کنند  ودر آخر  بهبود عملکرد را شاهد خواهند بود.