بسته اقدام مشترک با بنیاد مسکن برای حفاظت و احیاء ۱۰۰روستای تاریخی

بافت کالبدی روستاهای ایران ضمن برخورداری از ارزش های معماری همانند سادگی و بی پیرایگی؛ دارای الگوهای بصری و زیبایی شناختی, انطباق با محیط طبیعی, هماهنگی با عملکرد زیستی و معیشتی, استفاده از مصالح بوم آورد و دانش بومی است

دریا وفایی / نسل فردا : بسته اقدام مشترک حفاظت و احیاء ۱۰۰ روستای تاریخی، فرهنگی و گردشگری کشور در افق ۲ ساله در دستور کار مشترک معاونت میراث فرهنگی و بنیاد مسکن قرار گرفت.

علی دارابی قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور در جمع خبرنگاران اعلام کرد: پیرو توافقات قبلی انجام شده و به منظور تحقق حمایت از مردم و ساکنان روستاهای تاریخی و با ارزش و ارتقاء کیفیت زندگی مردم در این روستاها، بسته عملیاتی با مشارکت طرفین تهیه و در دستور کار قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در این اقدام معاونت میراث فرهنگی که با مشارکت معاونت های گردشگری و صنایع دستی وزارت و معاونت های عمران روستایی، بازسازی، مسکن روستایی و بنیاد مسکن  آغاز شده است حفاظت و احیاء همزمان این روستاها و ایجاد زمینه رشد وتوسعه یکپارچه مد نظر قرار دارد.

دارابی خاطرنشان کرد: بافت کالبدی روستاهای ایران ضمن برخورداری از ارزش های معماری همانند سادگی و بی پیرایگی؛ دارای الگوهای بصری و زیبایی شناختی, انطباق با محیط طبیعی, هماهنگی با عملکرد زیستی و معیشتی, استفاده از مصالح بوم آورد و دانش بومی است. از طرفی  بافت کالبدی برخی از روستاهای کشور نیز به دلیل برخورداری از ویژگی های خاص معماری, تاریخی و فرهنگی به عنوان میراثی ارزشمند و بجای مانده از نیاکان ما به شمار می رود که حفظ و نگهداری آن ها از اهمیت فراوانی برخوردار است. بنابراین انجام اقدام مناسب برای بهسازی و حفظ ذخایر کالبدی و ثروت های فرهنگی موجود در این روستاها ضرورت می یابد.

معاون میراث فرهنگی تاکید کرد: لذا فعال سازی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های تاریخی، گردشگری و صنایع دستی در این روستاها برای ایجاد و توسعه اشتغال از مهمترین دستاورهای این اقدام مشترک خواهد بود که با همکاری کارگروه‌های ملی و استانی برنامه ریزی، هدایت و انجام می شود.