با برنامه رشد تولید داشته باشیم

فرزانه مستاجران اگر فردی بگوید من شبانه روز در حال کار هستم اما همیشه زمان کم می آورم شاید همه ی ما با او هم دردی میکنیم و زمان موجود را برای فعالیت هایمان کم می دانیم در صورتی که همیشه هم احساس کسالت داریم و از اینکه حوصله مان سر رفته گلایه مندیم. دلیل […]

فرزانه مستاجران

اگر فردی بگوید من شبانه روز در حال کار هستم اما همیشه زمان کم می آورم شاید همه ی ما با او هم دردی میکنیم و زمان موجود را برای فعالیت هایمان کم می دانیم در صورتی که همیشه هم احساس کسالت داریم و از اینکه حوصله مان سر رفته گلایه مندیم. دلیل اصلی این امر می تواند بالا بودن مشغله فردی و در عین حال عدم برنامه ریزی برای زمانهای مختلف زندگیمان باشد که بر تولید کشور تاثیر به سزایی  دارد.

متاسفانه عدم برنامه ریزی در زندگی باعث اختلالات روانی و حتی جسمی زیادی در افراد می شود. وقتی ما به کارهایمان نمی رسیم و حتی وقتی برای تفریح کردن خود در نظر نمیگیریم یا دچار استرس خواهیم شد یا از خودمان ناامید می‌شویم؛ حجم کارهای باقی‌مانده سبب افزایش استرس شده و کارآیی ذهن را کاهش می‌دهد و فرصت تصمیم صحیح را از ما خواهد گرفت.

گفته شده  اگر «بیل گیتس» در خیابان مشغول راه‌رفتن باشد و به صورت تصادفی ۱۰۰۰ دلار از دست او به زمین بیفتد، احتمالا آن‌را بر نخواهد داشت و این اتفاق برای او اهمیتی ندارد چراکه هر ثانیه از زندگی وی بیشتر از این رقم ارزش دارد. این مثال اهمیت زمان در زندگی کارآفرینان بزرگ دنیا را بیش از پیش نشان می‌دهد. پس مدیران و کارآفرینان بزرگ دنیا با حجم وسیعی از کارها و وظایف چگونه زمان خود را مدیریت می‌کنند؟

برنامه ریزی، یکی از مهم ترین مهارت هایی است که هر فرد برای رسیدن به موفقیت و اهداف خود باید حتماً آن را به خوبی دارا باشد اما نکته مهم این است که بسیاری از افراد در برنامه ریزی های خود، برخی اشتباهاتی را مرتکب می شوند که سرعت حرکتشان را به سمت موفقیت بسیار کند می کند و همین عامل، سد راه آن ها می شود. اولویت بندی را می توان یکی از حلقه های مفقوده و گم شده و از مهم ترین اشتباهات برنامه ریزی دانست. یعنی نمی دانیم کدام کارها مهم تر هستند و به همین دلیل، بدون هیچ نظم مشخصی آن ها را در برنامه خود می نویسیم و در نهایت کارهایی را انجام می دهیم که شاید دارای اهمیت زیادی نباشند! همین اتفاق، یکی از اصلی ترین دلایلی است که ما را ااز هدف خود روز به روز دورتر می کند. در نتیجه، برنامه ریزی روزانه برای ما مزیت زیادی هم نخواهد داشت.

طبیعتاً شما وقتی دائماً کارهای خود را به تأخیر بیندازید و در انجام آن ها تنبلی کنید، نه تنها نمی توانید به درستی در هیچ کاری به موفقیت برسید، بلکه خود را روز به روز بی انگیزه تر و بی انرژی تر خواهید کرد و بدون هیچ هدف و مسیری، به زندگی خود ادامه خواهید داد! همان طور که امیرالمؤمنین (علیه السلام) می فرماید: آفت موفقیت، تنبلی است.

برنامه ای که شما آماده می کنید بک سند زنده است که دارای حیات است و باید نسبت به تغییر شرایط داخلی و خارجی محیط کسب و کار عکس العمل نشان دهد و تغییراتی در بخش های مختلف آن ایجاد شود. هدف از برنامه ریزی متمرکز شدن برهدف و منحرف نشدن در کسب و کار است.

وقتی از هدف منحرف نشوید می توانید برآوردهای مالی تان را ساده کنید، وقتی برآوردهای مالی تان ساده شود کنترل هزینه ها را به دست می گیرید و با کمبود سرمایه مواجه نمی شوید و بر عملکردتان و هزینه ها کنترل و تسلط دارید و با تسلط بر هزینه ها و عملکرد، از فرصت ها استفاده می کنید و منافع اقتصادی تان را افزایش می دهید و می توانید کیفیت کسب و کارتان را بالا ببرید و ارزش کارتان را حفظ و در کسب و کارتان رشد کنید.