انتخاب بین زیبایی و زنده ماندن!

فرزانه مستاجران در شرایطی که کرونا در کشور بیداد می کند و بیمارستان ها تخت خالی برای بیماران اورژانسی هم ندارند ، خبر افزایش چشم گیر عمل های زیبایی در دوران کرونا بسیار متحیر کننده است. مردمی که تنها راه برون رفت از مشکلات زندگیشان را انجام عمل زیبایی می دانند و برایشان هیچ تفاوتی […]

فرزانه مستاجران

در شرایطی که کرونا در کشور بیداد می کند و بیمارستان ها تخت خالی برای بیماران اورژانسی هم ندارند ، خبر افزایش چشم گیر عمل های زیبایی در دوران کرونا بسیار متحیر کننده است. مردمی که تنها راه برون رفت از مشکلات زندگیشان را انجام عمل زیبایی می دانند و برایشان هیچ تفاوتی ندارد که در این شرایط امکان دارد با مراجعه بی دلیل به مراکز بهداشتی ، خود و خانواده شان را درگیر این ویروس منحوس کنند و حتی جانشان را از دست دهند! البته در این شرایط که بیشتر بیمارستان ها از پذیرش بیماران غیر ضروری خودداری میکنند ، مراکز غیر مجاز و زیر زمینی زیادی برای عمل های زیبایی تاسیس شده و کارشان رونق گرفته است که آنها نیز بدون هیچ تخصص و مجوزی در حال کاسبی با جان بیماران هستند!

بررسی‌ها نشان می‌دهد، در کنار بالا رفتن میزان جراحی‌های زیبایی در دوران کرونا، الگوهای جراحی هم تغییر کرده است. گرچه آمار و ارقام مشخص سالانه‌ای در مورد جراحی‌های زیبایی در ایران وجود ندارد، با این حال در آمارهای غیررسمی اعلام شده که سالانه حدود ۲۵ هزار جراحی بینی در کشور انجام می‌شود و حتی در آمارهای تأییدنشده، این رقم در برخی موارد تا سالی ۸۰ هزار مورد نیز گزارش شده است.

 حالا، روزگار کرونا و قرنطینه‌های نصفه‌نیمه و مهم‌تر از آن دورکاری برخی از مشاغل و غیرحضوری‌شدن دانشگاه‌ها و حتی مدارس، بهانه‌ای شده تا خیلی‌ها خطر ابتلا به بیماری را به جان بخرند و حتی در شرایط پرخطر، تن به تیغ جراحی بسپارند. گرچه در ماه‌های آغازین شیوع کرونا، وزارت بهداشت سختگیری‌های بیشتری در زمینه انجام جراحی‌های زیبایی اعمال کرد اما به‌مرور ماجرا عادی شد. حتی در همین روزهایی که ویروس هزارچهره تا می‌توانست جولان ‌داد و سیاه‌ترین و مرگبارترین روزهای خودش را رقم زد.

در روزگار نامتلاطمی که خیلی‌ از کسب‌وکارها از رونق افتادند و کاروکاسبی خیلی‌ها کساد شد و در عین حال، خبر زیادشدن جراحی‌های زیبایی منتشر شد، عده‌ای گمان کردند که حالا برخلاف سایر مشاغل، نان جراحان پلاستیک حسابی در روغن افتاده است و به راه اندازی مراکز غیر مجاز مبادرت کرده اند.

البته این جریان تنها مختص به ایران نیست و در همه جای دنیا مردم در سالهای اخیر تمایل بیشتری به دیر تر پیر شدن پیدا کرده اند از این سو دست به عمل زیبایی های متعدد می زنند. تمایل به پیر نشدن تا جایی پیش رفته است که جف بزوس هم بر روی این کار سرمایه گذاری کرده است!

در خبرهای جدید شنیده می شود که یک استارت آپ بزودی با هدف معکوس کردن پیری با سرمایه جف بزوس آزمایشگاهی در انگلیس افتتاح می‌کند. استارت آپ «آلتوس لبز» (Altos Labs) ۲۷۰ میلیون دلار سرمایه برای توسعه «فناوری برنامه ریزی مجدد بیولوژی» جمع آوری کرده است .این فناوری روشی برای جوانسازی سلول‌ها ارائه می‌کند و به عقیده محققان می‌توان از آن برای جوانسازی کل بدن حیوانات و در نهایت افزایش طول عمر انسان استفاده کرد. پیش بینی شده عمر انسان با کمک این فناوری می‌تواند تا ۵۰ سال افزایش یابد. البته در آزمایش انجام شده روی موش‌ها، در بخشی از حیوانات نشانه‌هایی از جوان شدن بافت‌ها رصد شد. در بقیه موش‌ها تومورهایی به وجود آمد.

اما موضوع اینجاست که در کشور ما همه چیز به صورت غیر اصولی  و افراطی صورت می پذیرد. در دوران پاندمی، برخی افراد غیرحرفه‌ای یا برخی از مراکز جراحی غیرمجاز به مداخلات زیبایی برخلاف آیین‌نامه‌های وزارتی اقدام کرده اند و حتی این روزها که اژدهای کرونا دوباره سر از خاک برآورده و هر روز خواب و خوراک را بر خانواده‌های بیشتری حرام می‌کند باز هم برای عده ای که تعدادشان کم هم نیست ، زیبایی مهم تر از زنده ماندن است!