اما و اگرهای یک واکسن

فرزانه مستاجران واکسن ضد ویروس کرونا که توسط روسیه ساخته شده است  هفتم بهمن  ماه در کشور ما نیز تایید شد و این اقدام ایران گامی برای واکسناسیون شدن مردم ایرا آن هم توسط واکسن روسی بود. بالاخره بعد از مدتها چند مسئول اعلام کردند امکان دارد واکسن روسی وارد شود و به مردم ایران […]

فرزانه مستاجران

واکسن ضد ویروس کرونا که توسط روسیه ساخته شده است  هفتم بهمن  ماه در کشور ما نیز تایید شد و این اقدام ایران گامی برای واکسناسیون شدن مردم ایرا آن هم توسط واکسن روسی بود. بالاخره بعد از مدتها چند مسئول اعلام کردند امکان دارد واکسن روسی وارد شود و به مردم ایران تزریق شود اما هنوز به طور رسمی اعلام نشده است که ایران به کدام سازنده واکسن در دنیا اعتماد کرده و قرار است مردم کشور توسط چه واکسنی علیه بیماری کرونا واکسینه شوند. این در حالی است که ماه هاست شخص اول دولت در سخنرانی های خود خبر از انجام اقدامات لازم برای خرید واکسن می دهد و حتی گفته شده کمتر از ۲ هفته دیگر این واکسن به کشور وارد خواهد شد. ولی هنوز اسم شرکت تولید کننده واکسن وارداتی برای ایران اعلام نشده است. به دلیل تایید واکسن روسیه توسط ایران در چند روز گذشته گمانه زنی های زیادی وجود دارد که واکسنی که آقای روحانی مدام از آن سخن می گوید همان واکسن ساخته شده در روسیه است.

گفته شده است در حال حاضر ۵۰ کشور تقاضای خرید واکسن به روسیه را ارائه کرده اند و این واکسن توانسته در مراحل آزمایشی، کارآیی بالای ۹۰ درصد را ثبت کند. اما نقطه ابهام‌برانگیز این است که شرکت روسی نتایج فاز آخر پژوهشی را منتشر نکرده و ازسوی دیگر، سازمان بهداشت جهانی نیز به شکل رسمی این واکسن را هنوز تایید نکرده است. به همین دلیل باعث شده مخالفانی هم در کشور داشته باشد که اذعان دارند بدون تایید سازمان بهداشت جهانی نمی توان مردم کشور را با واکسن روسی مورد آزمایش قرار داد. البته موافقان واردات واکسن از روسیه که تعدادشان کم هم نیست بیان می کنند که ما در شرایط اضطراری هستیم و باید این ریسک را بپزیریم.

این واکسن در دو دز تزریق می‌شود و بر اساس اطلاعات موجود این دو دز در فاصله ۲۱ روز به فرد تزریق می‌شود. البته در ۲۱ ژانویه کمپانی گامالیا اعلام کرد که ورژن یک دزه این واکسن را نیز تولید کرده و نام این واکسن جدید را «اسپوتنیک‌لایت» عنوان کرده است. واکسن‌اسپوتنیک در دمای منهای ۱۸ درجه سانتی‌گراد نگهداری می‌شود و بر اساس اعلام سازمان گامالیا ورژن فریز و خشک شده اش در فریزهای معمولی ۲ تا ۸ درجه سانتی گراد هم دوام می‌آورند.

اینکه واردات واکسن روسی به کشور چقدر صحت دارد را باید به زمانی نه چندان دور موکول کنیم زیرا مسئولان هم چنان سعی دارند که این جریان را علنی نکنند اما اینکه اگر واکسن روسی به کشور وارد شود چقدر مورد استقبال قرار گیرد نیز مسئله ای است که دولت از هم اکنون باید برای آن برنامه های لازم را داشته باشد. به دلیل ناشناس بودن این ویروس منحوس و هم چنین ناشناس بودن همه ابعاد تاثیر گذار در واکسن های مختلف ساخته شده در جهان، هنوز همه مردم و حتی متخصصان امر نتوانسته اند به یک واکسن اعتماد کامل داشته باشند. یکی از مهم‌ترین مسائل در امر واکسیناسیون بحث اعتماد عمومی هست. واکسن روسی اسپوتنیک-وی از موسسه گامالیا تکنولوژی مشابهی با واکسن آکسفورد-آسترازنکا دارد. به دلیل همین تشابه تکنولوژی با واکسن آکسفورد انتظار می‌رود این واکسن هم امنیت کافی برای گرفتن اجازه استفاده اضطراری در کشورهای مختلف را بیابد.

اکنون همه مردم جهان در تنگنا قرار دارند از یک سو بیماری کرونا و دردسر های خاص خود که زندگی مردم را مختل کرده است و از سوی دیگر نا اطمینانی به واکسن های ساخته شده. این جریان فقط به کشور ما بر نمی گردد و در تمام جهان مخالفان و موافقان بسیاری برای واکسناسیون مردم برعلیه کرونا آن هم با واکسن های موجود وجود دارد که تنها زمان میتواند مشخص کند حق با کدام گروه بوده است.