افزایش ۱۰ برابری هزینه‌های تجهیزات پزشکی ترسناک است

این افزایش قیمت‌ها در حالی رخ می‌دهد که ساز و کاری برای پرداخت ما به التفاوت تغییر نرخ ارز تجهیزات پزشکی از طریق بیمه‌های پایه صورت نپذیرفته است. در قانون بودجه نیز به جز ۶۹ همت که به یارانه دارو تخصیص یافته، محل دیگری برای تأمین این مابه التفاوت در نطر گرفته نشده است

دریا وفایی: محمد رئیس زاده رئیس‌کل سازمان نظام پزشکی کشور در جمع خبرنگاران با اشاره به برخی انتقادهای مردمی نسبت به افزایش تعرفه‌های پزشکی، گفت: بد نیست پاسخ این نقدها را با نامه هشدار گونه‌ای که چند روز پیش به آقای رئیس‌جمهور نوشتم بدهم. من طی این نامه به ایشان درباره تورم و گرانی‌های موجود هشدار دادم و گفتم که «آیا می‌دانید وقتی در یک بخش از بازار افزایش قیمت صورت می‌گیرد این تورم و تغییر قیمت ارزبر سایر اقلام هم بی‌رحمانه تأثیر می‌گذارد و دراین‌بین دود افزایش ۱۰ برابری هزینه‌های تجهیزات پزشکی نیز در چشم بیماران می‌رود؟. قطعاً شما بهتر می‌دانید که این شعله‌ور شدن چه بلایی بر سر مردم می‌آورد».

وی همچنین به ادامه محتوای این نامه اشاره کرد و افزود: جناب رئیسی افزایش ۱۰ برابری قیمت تجهیزات پزشکی برای مردم کمرشکن است لطفاً تا دیرتر از این نشده چاره‌ای مؤثر بی اندیشید.

رئیس زاده خطاب به رئیس‌جمهور گفت: اگر دراین‌باره اقدامی قاطع صورت نگیرد مطمئناً با افزایش‌های گوناگون هزینه‌های مردم و کاهش کیفیت ارائه خدمات پزشکی همراه خواهد بود.

رئیس‌کل سازمان نظام پزشکی کشور خاطرنشان کرد: حتماً یادمان نرفته است که یکی از مهم‌ترین اهداف سیاست‌گذاران در هر کشور تأمین امنیت مالی آحاد مردم در برابر بیماری است که منجر به افزایش شاخص پرداخت از جیب مردم و درنتیجه عوامل فقرزدای سلامت و نهایتاً افزایش شاخص هزینه‌های کمرشکن آن می‌شود. موضوعی که اتفاقاً حضرت‌عالی بارها و بارها بر آن تأکید کرده‌اید که مراقب باشیم بر مردم فشاری وارد نشود، اما الآن برعکس آن در حال وقوع است.

وی همچنین در این نامه توضیح داده است:‌ با عنایت به عدم شفافیت نحوه تخصیص ارز ترجیحی تجهیزات پزشکی و سازوکار پرداخت مابه‌التفاوت آن در قانون بودجه سال ۱۴۰۲ به‌یک‌باره و بدون اطلاع قبلی اولویت‌های کالایی بسیاری از تجهیزات پزشکی از نیمه فروردین امسال در سامانه جامع تجارت تغییر کرده است. این مسئله باعث افزایش فزاینده قیمت تجهیزات پزشکی می‌شود.

رئیس زاده به ارائه جدولی از تغییر قیمت برخی لوازم پزشکی در این نامه پرداخت و اظهار داشت: به‌طور مثال استنت قلبی درزمانی که دلار ۴۲۰۰ تومانی به تجهیزات پزشکی تعلق می‌گرفت باقیمت دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان عرضه می‌شد. با تغییر قیمت ارز به نرخ نیمایی (۲۸۵۰۰ تومان) نرخ آن به ۱۵ میلیون و ۵۰۰ تومان رسید. درحالی‌که قیمت آن با نرخ ارز بازار متشکل (۴۱۰۰۰ تومان) به ۲۲ میلیون و ۵۰۰ تومان می‌رسد.

وی ادامه داد: به‌این‌ترتیب قیمت استنت کاروتید نیز از ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان با ارز نیمایی به ۲۵ میلیون تومان رسید و با ارز بازار متشکل به ۳۶ میلیون تومان افزایش می‌یابد. یا در مثالی دیگر قیمت پروتز زانو که با ارز ترجیحی ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود. با ارز بازار متشکل به ۱۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش می‌یابد.

رئیس سازمان نظام پزشکی اضافه کرد: قیمت پیس میکر تک حفره‌ای نیز که با ارز ترجیحی ۱۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بود با ارز بازار متشکل به ۱۸۰ میلیون تومان می‌رسد. قیمت سایر اقلام مشابه مانند پروتز بای پولار یا دریچه بیولوژیک نیز به‌این‌ترتیب ۱۰ برابر می‌شود و به ترتیب از ۱۱ میلیون و ۲۱ میلیون تومان به ۱۰۷ و ۲۱۳ میلیون تومان می‌رسد.

رئیس زاده گفت: یادمان نرود که افزایش قیمت ملزومات پزشکی در مراکز درمان سرطان، نازایی و عمل‌های جراحی موجب صدمات جبران‌ناپذیر سلامت بیماران و افزایش قابل‌ملاحظه شاخص پرداخت ازجیب می‌شود و علاوه بر کاهش کیفیت خدمات پزشکی به افزایش هزینه‌های کمرشکن مردم منجر می‌شود.

وی افزود: این افزایش قیمت‌ها در حالی رخ می‌دهد که ساز و کاری برای پرداخت ما به التفاوت تغییر نرخ ارز تجهیزات پزشکی از طریق بیمه‌های پایه صورت نپذیرفته است. در قانون بودجه نیز به جز ۶۹ همت که به یارانه دارو تخصیص یافته، محل دیگری برای تأمین این مابه التفاوت در نطر گرفته نشده است.

رئیس زاده خطاب به رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: از طرف دیگر با توجه به تنوع ۵۰ برابری تجهیزات پزشکی در مقایسه با دارو افزایش ارز در این حوزه به شدت در افزایش قیمت فرآیند درمان از جمله خدمات آزمایشگاههای تشخیص طبی به علت افزایش قیمت کیت و خدمات تصویربرداری به علت افزایش قیمت فیلم‌های تصویربرداری تاثیرگذار خواهد بود.

 رئیس سازمان نظام پزشکی درپایان به پیشنهادی که برای خروج از وضعیت موجود ارائه داده اشاره کرد و گفت: با توجه به این موارد پیشنهاد می‌شود به منظور جلوگیری از تبعات ناشی از تغییر نرخ ارز تجهیزات پزشکی، تغییر اولویت کالاها در سامانه جامع تجارت به الگوی سال ۱۴۰۱ تغییر یابد تا برنامه ریزی و ساز و کار لازم از طریق دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ اعمال شود. البته بدیهی است منابع لازم برای اعمال این پیشنهاد از محل هدفمندسازی یارانه‌ها قابل تأمین است.