ارگانیک است یا نه؟!

فرزانه مستاجران برخی مواقع شده است به دلیل هجوم مطالب بر علیه محصولات کشاورزی امروزی و ضرر مصرف به دلیل استفاده بیش از حد در تولید این محصولات خواسته باشید از این پس از محصولات ارگانیک استفاده کنید. با خودتان می گویید به دلیل قیمت های زیاد مصولات ارگانیک در کشور از این پس کمتر […]

فرزانه مستاجران

برخی مواقع شده است به دلیل هجوم مطالب بر علیه محصولات کشاورزی امروزی و ضرر مصرف به دلیل استفاده بیش از حد در تولید این محصولات خواسته باشید از این پس از محصولات ارگانیک استفاده کنید. با خودتان می گویید به دلیل قیمت های زیاد مصولات ارگانیک در کشور از این پس کمتر مصرف می کنم اما ارگانیک. اما بعد از ورود به بازار محصولات ارگانیک دچار یک سردرگمی شده و چه بسا از تصمیم خود منصرف شوید و به خرید همان محصولات متداول بپردازید زیرا بازاری به وسعت در یا با قیمت ها گوناگون که اکثرا هم سر سام آور هستند اما بدون هیچ گونه اطمینانی در مقابل شما قرار می گیرد که اعتبار محصولات ارگانیک را زیر سوال می برد. به راستی کدام محصول ارگانیک است و چگونه مردم می توانند به این محصولات اعتماد کنند؟

  • در حال حاضر در کشور ما مصرف سم در محصولات کشاورزی به ازای هر نفر ۴۰۰ گرم، همچنین میزان مصرف کودهای شیمیایی از ۵.۲ به ۵.۶ میلیون تن در ۱۰ سال گذشته افزایش یافته است. با توجه به معایب استفاده بی‌رویه از کودها و سموم شیمیایی علاوه برآلودگی منابع پایدار محیط زیست باعث توسعه و گسترش بیماری‌های ناشی از استفاده از محصولات آلوده، دولتمردان را به فکر تولید محصولات سالم معطوف داشته است. بعد از مدت ها بحث و گفت و گو بر سر گسترش محصولات ارگانیک امسال چهار استان خوزستان، فارس، اصفهان و زنجان به صورت پایلوت برای تولید محصولات ارگانیک و گواهی شده انتخاب شده اند. سه عامل وجود کشاورزان آگاه و با دانش، حمایت های فنی از سوی اتحادیه های کشاورزی و ظرفیت های مناسب از دلایل انتخاب این چهار استان برای تولید محصولات ارگانیک و گواهی شده به صورت پایلوت بیان شده است. و امید است در سال های آینده با تجربه اندوزی و افزایش سطح آگاهی کشاورزان، امکان توسعه عمل آوری محصولات ارگانیک و گواهی شده در سایر استان های کشورنیز فراهم شود.
    -توسعه و ترویج کشاورزی ارگانیک مستلزم اجرای برخی سیاست‌ها و اقدامات به سمت اهداف زیست محیطی و اجتماعی است و فرصت بسیار خوبی برای گسترش کشاورزی ارگانیک فراهم خواهد آورد. برای رفع مشکلات موجود در زمینه تجارت محصولات ارگانیک لازم است استانداردها و ضوابط صدور گواهی تدوین و اجرا شود تا کشاورزان بتوانند از مزایای کاشت این محصولات بهره مند شوند.
    از مزایای کاشت محصولات ارگانیک در کشور افزایش درآمد کشاورزان و ایجاد امنیت غذایی در کشور است که ایجاب می کند در تولید محصولات گواهی شده برای مصرف در داخل و صادرات توجه بیشتری صورت گیرد زیرا به گفته مسئولان امکانات و بسترهای لازم برای تولید محصولات ارگانیک و گواهی شده در کشور فراهم است. ضمن اینکه کشاورزی ارگانیک به محیط زیست نیز می تواند کمک شایانی بکند.مواد ارگانیک باعث حفظ بافت خاک و ساختمان خاک شده و ظرفیت نگهداری آب را بالا می‌برد و مواد ارگانیک خاک را با استفاده از گیاهان پوششی، کمپوست و اصلاح کننده‌های بیولوژیکی خاک و تولید گیاهان مقاوم به آفات و بیماری‌ها بالا می‌برند. کنترل علف‌های هرز با استفاده از گیاهان پوششی،آیش، چیدن دستی علف‌های هرز از دیگر فواید کشاورزی ارگانیک است.
    در سال های اخیر مصرف محصولات ارگانیک و گواهی شده در جامعه ما به دلیل تضمین سالم بودن آن رو به افزایش است ولی بهای آن به دلیل اینکه از مواد شیمیایی استفاده نمی شود و تولید در واحد سطح پایین است دو تا سه برابر سایر محصولات است که با توجه به شرایط اقتصادی موجود کشور برای هر کسی قابل پرداخت نیست .
    ضمن اینکه اعتبار محصولات ارگانیک نیز باید کاملا مشخص باشد و از شناخت چهره به چهره نمی توان تولید و مصرف این محصولات را گسترش داد.
    یک ارگان واحد و معتبر لازم است تا این محصولات را تایید کند و مردم بتوانند با خیال آسوده تری محصولات ارگانیک را مصرف کنند.