ارزان شدن خودرو در آینده ای نزدیک؟!!

فرزانه مستاجران مشکل تحریم خودرو در آینده نزدیک به‌طور اساسی رفع خواهد شد. این خبری است که بخش دفاع کشور اعلام کرده است و نوید ارزان شدن خودروی داخلی در آینده نه چندان دور را میدهد. ماجرای خودروی ملی در کشور و حمایت از آن داستانی دارد به تاریخ اولین روزهای تولید خودرو .اولین خودرویی […]

فرزانه مستاجران

مشکل تحریم خودرو در آینده نزدیک به‌طور اساسی رفع خواهد شد. این خبری است که بخش دفاع کشور اعلام کرده است و نوید ارزان شدن خودروی داخلی در آینده نه چندان دور را میدهد.

ماجرای خودروی ملی در کشور و حمایت از آن داستانی دارد به تاریخ اولین روزهای تولید خودرو .اولین خودرویی که به ایران وارد شد به کالسه دودی معروف شد که توسط مظفرالدین شاه خریداری شده بود. اما اولین اتومبیلی که در ایران ساخته شد، پیکان بود که در کارخانجات صنعتی ایران ناسیونال تحت لیسانس کارخانه تالبوت انگلستان به تولید می‌رسید. گفتنی است که این خودرو در سال ۱۳۴۶ روانه بازار شد. پس از این سال در سال‌های بعد تولید خودروهایی اعم از اتوبوس، وانت و مینی بوس آغاز گردید. در همان سال بود که خودروهای شاهین و آریا در کارخانه پارس خودرو به تولید رسید. پس از آن در سال ۱۳۴۷ خودروی ژیان در کارخانه ساپیا تولید شده و روانه بازار شد. بعد از آن هم چندین خودروی مختلف در ایران تولید شده است.اما تمامی این خودروها تحت لیسانس کشورهای خاصی چون آمریکا، انگلیس، کره و حتی چین بوده است به گونه ای که با تمام افتخاراتی که در تولید خودروی داخلی نثار خود میکنیم اما با اولین تحریم ، اولین کالایی که در ایران گران می شود خودرو است. البته این گرانی دلایل مختلفی میتواند داشته باشد اما از مهم ترین دلایل این امر وابستگی صنعت خودرو است.

گفته می شود در ایران صنعت خودرو از قوانین رایج اقتصادی در جهان تبعیت نمیکند. صنعتی با ضریب اشتغالزایی بسیار بالا و البته حرف و حدیث های فراوان، در شرایطی که قیمت های بالا، کیفیت نه چندان مطلوب و خدمات پس از فروش نه چندان مناسب سه ضلع اصلی انتقادات وارده به عرصه خودروسازی کشور را شکل می‌دهند، بسیاری از کارشناسان معتقدند، عامل اصلی این نارسایی ها را باید در انحصار خودرو سازان جستجو کرد، انحصاری که عملا فضا را برای رقابتی‌تر شدن به معنای واقعی کلمه تنگ و محدود ساخته است. انحصاری که اجازه نمی دهد قیمت خودروی داخلی را کیفیت آن مشخص کند زیرا تنها گزینه ی پیش روی مردم خرید خودروهای داخلی است. البته قیمت خودروی داخلی آنچنان هم با قوانین اقتصادی مغایرت ندارد زیرا هرچند در موارد خاصی مانند گران شدن بنزین در ماه اخیر انتظار می رفت قیمت خودرو که کالای مکمل بنزین است کاهش یابد اما افزایش قابل مشاهده ای در قیمتها ایجاد شد که برخی از غیر متخصصین امر اقتصاد را برآشفت و وادار به صدور بیانیه هایی در این باره کرد. اما بحث خودرو و قیمت آن با قوانین زیرین اقتصادی قابل توجیه است و آن هم بررسی قیمت واقعی خودرو و نه اسمی آن است. هرچند قیمت اسمی خودرو با گرانی بنزین دچار افزایش شد اما این قیمت واقعی است که در هنگام گران شدن کالای مکمل کاهش می یابد نه قیمت اسمی. وقتی نسبت قیمتی همه کالاها در اثر گرانی بنزین افزایش یافته است خودرو نیز از این امر مستثنا نخواهد بود.

به هر حال ساخت قطعات وارداتی خودروهای داخلی در ایران می تواند علاوه بر کارآفرینی کمک شایانی به کاهش قیمت این محصول در کشور داشته باشد. هم‌اکنون ساخت حدود ۵۳ قطعه از قطعات خودرو که داخل کشور ساخته نمی‌شد از سوی وزارت دفاع آغاز شده است. که ۲۰ قطعه آماده بهره وری می باشد. این سازمان قول داده  تا دو ماه آینده بقیه قطعات را هم آماده و به خودرو سازان تحویل دهد و آنجاست که مردم انتظار دارند با نظارت مسئولین قیمت خودروی کاملا داخلی که به مدد جوانان همین مرز و بوم تکمیل شده است به طور چشمگیری کاهش بیابد.