احتمال شیوع پیک هفتم کرونا در مردادماه

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه کرونا به‌راحتی رفتنی نیست و به‌احتمال زیاد در مردادماه پیک هفتم کرونا را خواهیم داشت، گفت: براساس سیر طبیعی اپیدمی‌های پیش‌رونده، بیماری معمولاً در یک دوره ۴ تا ۵ ماهه اوج می‌گیرد و اگر سویه خطرناک غالب شود، احتمال بیماری و مرگ‌ومیر تشدید می‌شود. پژمان عقدک در […]

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه کرونا به‌راحتی رفتنی نیست و به‌احتمال زیاد در مردادماه پیک هفتم کرونا را خواهیم داشت، گفت: براساس سیر طبیعی اپیدمی‌های پیش‌رونده، بیماری معمولاً در یک دوره ۴ تا ۵ ماهه اوج می‌گیرد و اگر سویه خطرناک غالب شود، احتمال بیماری و مرگ‌ومیر تشدید می‌شود.

پژمان عقدک در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه رنگ‌بندی کرونا این هفته نسبت به هفته قبل تغییر جدی نداشته است، گفت: این هفته وضعیت شهرستان تیران و کرون از زرد به آبی و وضعیت شهرستان خمینی‌شهر از آبی به زرد تبدیل شد.

وی افزود: در حال حاضر ۱۰ شهرستان آبی و ۱۲ شهرستان زرد داریم و شهرستان قرمز و نارنجی در جدول رنگ‌بندی کرونا در استان اصفهان نداریم.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به بستری ۱۳۸ بیمار کووید در بیمارستان‌های استان اشاره کرد و گفت: دیگر بیمارستان ریفرال کرونا نداریم و هر بیماری با علائم کرونا به هر بیمارستانی مراجعه کند پذیرش و درمان می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۹ بیمار بستری در بخش آی سی یو داریم، گفت: افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای، ضعف سیستم ایمنی، بیماری‌های قلبی عروقی، چاقی دیابت و اضافه وزن دارند و داروهای خاص مصرف می‌کنند پس از ابتلا به کرونا ممکن است نیاز به خدمات درمانی داشته باشند و حتی در آی سی یو بستری شوند.

عقدک با بیان اینکه تزریق واکسن کرونا باعث ارتقا سیستم ایمنی بدن شده و از ابتلای شدید به کرونا و بستری در بیمارستان پیشگیری می‌کند، افزود: در حال حاضر تمام مراکز واکسیناسیون جمع آوری شده و واکسیناسیون در مراکز منتخب بهداشت انجام می‌شود. همچنین پوشش نوبت اول واکسیناسیون در گروه سنی بالای ۱۲ سال، ۸۶ درصد، نوبت دوم ۷۷ درصد و نوبت سوم نزدیک به ۳۹ درصد است.

وی با بیان اینکه مراجعه به مراکز واکسیناسیون در کل کشور بسیار کم شده، تصریح کرد: روزانه حدود ۲ هزار واکسن در کشور تزریق می‌شود که ۷ تا ۸ درصد آن مربوط به استان اصفهان است، یعنی روزانه حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر برای تزریق واکسن کرونا مراجعه می‌کنند که بیشتر دوز سوم و درصد کمی کودکان ۵ تا ۱۱ سال هستند. تزریق دوز چهارم هم فعلاً برای گروه سنی بالای ۷۵ سال، کادر پزشکی و بیماری‌های زمینه‌ای توصیه شده ولی استقبال جدی نشده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه هرچقدر افراد جامعه احساس کنند خطر بیماری و مرگ‌ومیر بیشتر است، واکسیناسیون را جدی‌تر می‌گیرند، گفت: در حال حاضر عادی انگاری شده، البته شیوع بیماری کاهش پیدا کرده و کسانی که مبتلا می‌شوند اغلب در حد یک بیماری سرپایی است.

وی با تأکید بر اینکه کرونا به‌راحتی رفتنی نیست، تصریح کرد: احتمال زیاد در مردادماه پیک هفتم کرونا را خواهیم داشت. بر اساس سیر طبیعی اپیدمی‌های پیش‌رونده که کرونا هم یکی از آن‌ها است و کل دنیا را گرفت و تبدیل به پاندمی شد، اپیدمی‌ها معمولاً در یک دوره ۴ تا ۵ ماهه برمی‌گردند، درحالی‌که اگر سویه خطرناکی غالب شود می‌تواند باعث افزایش تعداد بیماران و مرگ‌ومیر شود.

عقدک در خاتمه بر تکمیل واکسیناسیون کرونا تأکید و خاطرنشان کرد: خطر بیماری همچنان وجود دارد و باید در کنار واکسیناسیون، پروتکل‌های بهداشتی، فاصله اجتماعی، دوری از تجمعات، تهویه محیط‌های سربسته و استفاده از ماسک را جدی گرفت.