اجبار برای کودکان، در مصرف بهینه انرژی!

دیروز تیتری به عنوان تیتر اصلی بسیاری از خبرگذاری ها انتخاب شده بود “گلایه وزیر نیرو از رایگان شدن آب و برق مدارس” .بعد از خواندن این خبر واکنش های متفاوتی نسبت به آن منتشر شد. عده ای به وزیر بد و بیراه گفتند و از اینکه به تصمیم مجلس که شاید بعد از مدتها […]

دیروز تیتری به عنوان تیتر اصلی بسیاری از خبرگذاری ها انتخاب شده بود “گلایه وزیر نیرو از رایگان شدن آب و برق مدارس” .بعد از خواندن این خبر واکنش های متفاوتی نسبت به آن منتشر شد. عده ای به وزیر بد و بیراه گفتند و از اینکه به تصمیم مجلس که شاید بعد از مدتها به نفع مردم  بود، اعتراض کرده است،شاکی بودند. عده ای هم گفتند نظر وزیر درست است و با پولی کردن آب و برق مدارس از مصرف بی رویه آن باید جلوگیری کرد. نظر شما چیست؟ آیا وزیر به نفع خود حرف زده یا مردم؟ آیا تصمیم مجلس مبنی بر رایگان بودن آب برق مدارس میتواند دردی از مردم دوا کند یا خیر؟

رضا اردکانیان دیروز  از تصمیم مجلس شکایت کرد. وی این کار مجلس را ترویج عدم مصرف بهینه آب و برق دانست . به اظهار وی، وزارت نیرو حاضر بوده بودجه این کار را به آموزش و پرورش بدهد و منابع آن را تامین کند اما مجلس با این تصمیمش مانع آن شده است. اردکانیان در سخنرانی خود  به اهمیت ترویج مسائل فرهنگی در وزارت نیرو اشاره کرده . طبق نظر وی  اگر نتوانیم موضوعات فرهنگ مصرف را از طریق وزارت نیرو اصلاح کنیم، قطعاً در آینده با چالش‌های جبران‌ناپذیری مواجه خواهیم شد و در این راستا لازم است یک اتحاد همگانی توسط ارگان‌های ذیربط صورت گیرد. اما یک مسئله بسیار مهم در صحبت های جناب وزیر نادیده گرفته شده است و آن هم نحوه فرهنگ سازی است. باید گفت در مدارس با یک سری انسان بالغ روبه رو نیستیم که وقتی مجبور باشند پول بیشتری بدهند، خود را ملزم بدانند کمتر مصرف کنند و مصرف بهینه داشته باشند. در مدارس با یک رده سنی از افراد رو به رو هستیم که وقتی شیر آب را باز میکنند و به دلیل شیطنت فراموش میکنند ببندند، هرگز به پول آب فکر نمیکنند چه رایگان باشد و چه هزینه بر! دوران کودکی یکی از مهمترین دورانی که ما نسبت به آن مسئولیت ویژه‌ای داریم و هرچه در این دوران سرمایه گذاری بهتر و بیشتری صورت گیرد نتایج آن در آینده بیشتر به ثمر خواهد نشست. اگر کودکان ما برای آینده تربیت نشوند، جوانان آینده ما در یک رقابت سخت در مقایسه با جوانان دیگر ملل دچار شکست می شوند. در هیچ جای دنیا اول اجبار نبوده بعد فرهنگ سازی، همه کشورهای توسعه یافته طی مرور زمان فرهنگ سازی انجام میدهند و در آخر برای افراد خاطی جریمه هایی در نظر میگیرند. اما در کشور ما به جای فرهنگ سازی ، جریمه کردن را استفاده میکنند. درست است که نتیجه گیری زودتری دارد اما خدا نکند روزی این اجبار ها برداشته شود، آنوقت کشور به جنگل بی شباهت نیست!

نزدیک به یک سوم جمعیت کشور ایران را دانش آموزان ، معلمان و مدیران و کارکنان ستادی و غیر ستادی آموزش و پرورش تشکیل می دهند . قابلیت چنین جمعیتی که به عنوان نیروی انسانی فعال می تواند در جهت رشد و توسعه سیاسی ، اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی تاثیر گذار باشد بر هیچ کس پوشیده نیست . و مطمئنا فرهنگ سازی در این حوزه به تمام سطح جامعه بسط داده خواهد شد اما به نظر میرسد پولی کردن آب و برق مدارس در حال حاضر و با این اوضاع اقتصادی ، تنها فشار مضاعفی خواهد بود بر مدارس و اولیا دانش آموزان که نه تنها باعث فرهنگ سازی نخواهد شد بلکه باعث ایجاد تشنج در بین مدارس و دانش آموزان میشود. پیشنهاد می شود آن مبلغی را که قرار بود وزارت نیرو برای کمک به وزارت اموزش پروش در جهت پرداخت آب و برق بدهد را در جهت فرهنگ سازی در این راستا هزینه کند تا نتیجه ماندگار تری داشته باشد.

فرزانه مستاجران