آرامگاه خانوادگی در باغ رضوان نداریم

یلدا توکلی: مطمئناً تابه‌حال یک بار به آرامستان باغ رضوان اصفهان سر زده‌اید، جایی که خانه اموات است و همه ما می دانیم که یک روز به آنها خواهیم پیوست، در ورودی‌های باغ رضوان، از یک طرف المان چرتکه قراردارد ودرسمت دیگرآن المانی ازیک چمدان است، المان‌هایی که با زائرین به صورت مفهومی حرف می‌زنند […]

یلدا توکلی: مطمئناً تابه‌حال یک بار به آرامستان باغ رضوان اصفهان سر زده‌اید، جایی که خانه اموات است و همه ما می دانیم که یک روز به آنها خواهیم پیوست، در ورودی‌های باغ رضوان، از یک طرف المان چرتکه قراردارد ودرسمت دیگرآن المانی ازیک چمدان است، المان‌هایی که با زائرین به صورت مفهومی حرف می‌زنند تا به یادشان بیاورند که هر کاری انجام دهید حساب و کتاب دقیقی دارد و در نهایت چمدانی بیش از اعمال خود را به همراه نخواهید برد، و چه خوب می‌شود اگر همه ما به درک واقعی مفهوم این المان‌ها دقت کنیم.

  • سال ۱۳۶۳ اولین دفن در باغ رضوان انجام شد

آرامستان باغ رضوان اصفهان در زمینی به مساحت ۱۲۰۵ هکتار قرار دارد که اولین دفن در سال ۱۳۶۳ در اینجا انجام شده و تا به امروز نزدیک به ۱۶۰ هزار متوفی در آن آرمیده‌اند. برای آشنایی بیشتر با این آرامستان و خدماتی که در آن برای خدمت بیشتر به شهروندان انجام می‌شود با علی حاجیان مدیرعامل سازمان آرامستان اصفهان به گفت‌وگو نشستیم. وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر در  ۳۰۵ هکتار از زمین‌های آرامستان باغ رضوان در طی این ۳۷ سال در ۳ فاز دفن انجام شده است اذعان داشت: فاز اول شامل قطعات ۱ تا ۴۵، فاز دوم  شامل قطعات ۵۰ تا ۷۰  و فاز سوم شامل قطعات ۷۰ تا ۹۰ می‌باشد و در مجموع ۷۷۰ بلوک در این قطعات وجود دارد و دفن افراد مسلمان در این قطعات در حال انجام است و در مجموعه این آرامستان تمامی خدمات از حمل متوفی، آئین غسل و تطهیر و خاکسپاری، برگزاری مراسمات و خیرات و کارهای فرهنگی و عمرانی انجام می‌شوند. در حال حاضر نیز میانگین سن دفن در باغ رضوان ۶۰ تا ۷۰ سال می‌باشد و روزانه نیز تقریباً ۱۷ دفن انجام می‌شود.

  • احداث یک خانه کودک در دستور کار

وی در ادامه با تأکید بر اینکه برای رضایت بیشتر شهروندان از خدمات در حال ارائه در باغ رضوان، و بر اساس هندسه حرکتی سازمان، ۵ محور را با عنوان‌های راهبرد، مخاطب، زمان، مکان و خدمت در دستور کار قرار داده‌ایم تصریح کرد: تمام تلاش ما این است تا زائرانی که وارد این آرامستان می‌شوند با رضایت کامل از آن خارج گردند. لذا از جمله مواردی که در دستور کار داریم احداث یک خانه کودک است تا بچه‌هایی که به همراه والدین خود وارد باغ رضوان و یا سالن تطهیر می‌شوند به دور از جو غم‌بار آن مکان ساعاتی را دور از والدین خود در خانه کودک و در دنیای شاد کودکانه بگذرانند. همچنین در جهت مناسب‌سازی بین قبور برای حرکت ویلچر سالمندان و معلولین و جانبازان هم از دی ماه سال گذشته اقداماتی انجام داده‌ایم و در بلوک‌هایی که در حال ساخت است تمامی این موارد رعایت می‌شود. حاجیان متذکر شد که یکی دیگر از برنامه‌های ما ارسال پیامک برای خانواده متوفی است که در سال گذشته برای روز پدر و مادر با این مضمون که «شاید گره کارت در گرو زیارت پدر و مادر باشد» برای ۱۴ هزار نفر ارسال شد، و تأثیر این پیام در حدی بود که تعداد قابل توجهی از خانواده متوفیان به زیارت اهل قبور در این آرامستان آمدند، در واقع این کار که یک کار فرهنگی بود و آنها را بیشتر متوجه کرد که به اموات خود سر بزنند.

  • راه‌اندازی تصفیه‌خانه باغ رضوان

مدیر عامل سازمان آرامستان شهرداری اصفهان همچنین اشاره‌ای به راه‌اندازی تصفیه‌خانه آب در این آرامستان کرد و گفت: روزانه ۵ تا ۶ هزار لیتر آب از غسالخانه دفع می‌شد و هدر می‌رفت در حالی که با اعتبار ۷۰۰ میلیون تومانی ما یک تصفیه‌خانه راه‌اندازی کردیم که پس از انجام فرایندهای لازم آب‌تصفیه شده و از آن برای آبیاری درختانی که در دسترس مردم نیست استفاده می‌شود و البته تأسیس این تصفیه‌خانه باعث شد تا از لحاظ زیست‌محیطی نیز برای ما آورده داشته باشد. وی افزود: در این آرامستان ۱۶۰ هکتار فضای سبز وجود دارد که در واقع ریه شرق اصفهان هستند و روزانه ۲ هزار و ۷۰۰ متر مکعب آب برای آبیاری آنها استفاده می‌شود که بخشی از این آب از چاه‌های اطراف و بخشی نیز از پساب تصفیه‌خانه‌های شهر تأمین و خریداری می‌شود، البته نیاز اصلی ما ۹ هزار متر مکعب آب است.  

  • قبور همجوار به جای آرامگاه خانوادگی

حاجیان در رابطه با ایجاد آرامگاه خانوادگی در باغ رضوان نیز گفت: در دوره‌های قبلی چنین موضوعی مطرح شد چرا که در برخی از آرامستان‌های شهرهای دیگر نیز وجود دارد و خانواده‌ها با ساخت آن به صورت یک بقعه و یا آرامگاه خانوادگی اقدام به دفن اموات خود می‌کنند، اما انجام این کار در باغ رضوان مورد تأیید اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان قرار نگرفت و با توجه به اینکه بحث تفاخر و جداسازی اموات از هم پیش می‌آمد این موضوع مصوب نشد، چرا که بعد از مرگ همه یکسان هستند و نباید بحثی به نام جداسازی قبور طبقات ثروتمند جامعه از بقیه پیش آید. البته ما یک پیشنهاد برای افرادی که طالب داشتن آرامگاه خانوادگی هستند داریم و آن هم خرید قبور هم‌جوار است که شامل چند مزار ۲ و یا ۳ طبقه هم‌جوار می‌باشد. وی در خصوص افرادی که پیش مجوز دفن دارند نیز خاطرنشان کرد: افرادی که تا قبل از سال ۱۳۹۹ فیش خریده‌اند موقع دفن مبلغ اضافه پرداخت نمی‌کنند اما افرادی که بعد از سال ۹۹ اقدام به خرید کرده‌اند باید هزینه نگهداری قبور را برای هر سال ۱۵۰ هزار تومان پرداخت کنند. 

  • خدمات رایگان ۱۵۳۰

این مقام مسئول اشاره‌ای هم به خدمات ۱۵۳۰ کرد و گفت: با گرفتن این شماره سریعاً خودرو برای حمل متوفی از منزل، بیمارستان و یا محل حادثه اعزام و به صورت کاملاً رایگان در طول شبانه‌روز در خدمت شهروندان برای انتقال متوفیان به باغ رضوان است، البته اگر متوفی قرار باشد از باغ رضوان به محل دیگری منتقل شود این یک خدمت اضافه محسوب و تعرفه جداگانه دارد. ما نیز خدمت دیگری برای رفاه حال شهروندان داریم. آن‌ها از طریق سایت آرامستان اصفهان و یا سایت بازار، اپلیکیشن باغ رضوان را نصب کرده و با وارد کردن نام متوفی می‌توانند تمامی اطلاعات مربوطه، را به دست آورند. همچنین بحث الکترونیکی شدن صدور اسناد قبور را هم انجام داده‌ایم.

  • سامان‌دهی آرامستان‌های محلی اصفهان

حاجیان در ادامه با تأکید بر اینکه در سطح شهر اصفهان ۱۸ آرامستان محلی فعال وجود دارد گفت:۹۰ درصد این آرامستان‌ها در غرب اصفهان هستند، ۱۱ گلزار شهدا و همچنین ۱۲ غسالخانه در اصفهان داریم که با کمک شهرداران مناطق ساماندهی آنها را در دستور کار داریم و با ابلاغ ضوابط خودمان آموزش تطهیردهندگان این آرامستان‌ها را نیز انجام دادیم.