آب چغندر و کاهش فشار خون

چه آب چغندر را صبح اول وقت بخورید و چه آخر شب، چه به صورت ساده بخورید و چه در ترکیب با اسموتی یا حتی کوکتل، می‌توانید از فواید سرشار آن بهره‌مند شوید

چغندر علاوه بر سرشار بودن از ویتامین‌ها، مواد معدنی و ترکیبات گیاهی دارویی، کالری کمی دارد و حاوی فیبر، فولات، منگنز و نیترات‌های رژیمی نیز می‌باشد.
فواید چغندر
• تنها چندین ساعت پس از مصرف باعث کاهش قابل توجه فشار خون می‌شود
• کالری کمی دارد و سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌باشد
• به بهبود عملکرد ورزشی کمک می‌کند
• به بهبود عملکرد شناختی کمک می‌کند
آب چغندر به دلیل دارا بودن نیترات برای فشار خون عالی‌ست. طبق نتایج حاصل از تحقیقات انجام شده، چغندر تنها چند ساعت پس از مصرف به کاهش قابل توجه فشار خون کمک می‌کند. هم آب چغندر خام و هم چغندر پخته شده هر دو به کاهش فشار خون و کاهش التهاب کمک می‌کنند. با این حال، تاثیر آب چغندر خام بیشتر است.
نیترات‌های موجود در چغندر تاثیر مستقیمی بر نحوه تولید انرژی سلول‌های افراد ورزشکار دارند. نتایج حاصل از تحقیقات حاکی از آن است که نوشیدن روزانه ۱۷ اونس آب چغندر باعث افزایش استقامت ورزشی و افزایش مصرف اکسیژن می‌شود. به منظور افزایش تأثیر آب چغندر بر عملکرد ورزشی، توصیه می‌شود که آب چغندر را دو تا سه ساعت قبل از تمرین یا ورزش مصرف کنید.
بعلاوه، نیترات‌ها به بهبود جریان خون در مغز کمک می‌کنند. جریان ضعیف خون به مغز باعث ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها و کاهش عملکرد شناختی می‌شود.
طرز تهیه آب چغندر شیرین
مواد لازم:
• ۱ عدد چغندر بزرگ خرد شده
• ۱ عدد سیب هسته گرفته و خرد شده
• نصف لیمو
طرز تهیه:
مواد ذکر شده را درون آبمیوه‌گیری بریزید و حالا نوش جان کنید. حتی می‌توانید درون آن یخ بریزید.
نکته: اگر آبمیوه‌گیری ندارید می‌توانید مواد را با کمی آب درون مخلوط‌کن ریخته و روی دور تند به مدت ۶۰ ثانیه مخلوط کنید و سپس مواد را از صافی رد کنید تا یک نوشیدنی صاف به دست آید.
مقدار مصرف: یکی از مزیت‌های آب چغندر این است که در کمتر از ۳ ساعت می‌توانید اثرات آن را مشاهده کنید. برای اثربخشی بهتر می‌توانید ۱ تا ۲ فنجان آب چغندر مصرف کنید. در صورت تمایل برای کاهش فشار خون دائمی می‌توانید هروز از این میزان آب چغندر استفاده کنید.
عوارض جانبی احتمالی آب چغندر
معمولا مصرف چغندر بی‌خطر است، اما در صورت مصرف بیش از حد ممکن است به دلیل مقادیر بالای اگزالات باعث خطر تشکیل سنگ کلیه شود. افراد مبتلا به معده حساس یا سندرم روده تحریک پذیر (IBS) نیز باید در مصرف چغندر محتاطانه عمل کنند، چراکه چغندر می‌تواند باعث ایجاد ناراحتی گوارشی شود.