آبیاری نوین در فریدن؛ نکته ها و چالش ها

اجرای سامانه های جدید آبیاری در فریدن؛ به عنوان منطقه پیشرو در کشور؛ سهم بسزایی در افزایش مدیریت بهره وری آب در بخش کشاورزی این خطه داشته است.

آبیاری نوین در فریدن؛ نکته ها و چالش ها

آبیاری تحت فشار روش جدیدی از آبیاری است که در آن آب با فشار وارد لوله های اصلی و فرعی شده و از سوراخ هایی که به آن ها قطره چکان، آب پاش، آب فشان و یا نازل می گویند، به صورت قطره یا ذرات ریز خارج می شود؛ آبیاری تحت فشار به دو روش آبیاری بارانی و قطره ای تقسیم می شود که راندمان آبیاری در روش بارانی از ۳۲ درصد به ۷۰ درصد و در روش قطره ای به ۹۰ درصد افزایش می یابد.

فریدن؛ پیشرو در اجرای طرح های آبیاری تحت فشار
به گفته مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری سامانه های نوین آبیاری وزارت جهاد در آیین بهره برداری از طرح ۲۳۰هکتاری آبیاری بارانی روستای دره بید فریدن در تیرماه سال جاری، تاکنون ۲۰ درصد از اراضی کشور به شیوه های نوین آبیاری مجهز شده اند و شهرستان فریدن در این زمینه پیشگام بوده است به طوری که ۷۵ درصد از مزارع این منطقه به سیستم های نوین آبیاری مجهز شده اند.
زمان آغاز اجرای این طرح آبیاری تحت فشار (بارانی) در فریدن از سال ۱۳۷۴بوده و به این ترتیب این شهرستان ازسابقه ۲۰ ساله در اجرای این طرح ها برخوردار است.
در این شهرستان همچنین طرح آبیاری زیرسطحی برای نخستین بار در کشور، به همت صارم رفیعی کشاورز دامنه ای با هزینه ای افزون بر ۱۲میلیارد ریال در سطح ۳۰هکتار به اجرا در آمده است.
طرح آبیاری زیرسطحی روشی هوشمند است که آب را مستقیم به ریشه گیاه هدایت می کند و متناسب با نیاز گیاه آبیاری می شود. این روش تبخیر به صفر می رسد که راندمان آبیاری را تا ۹۵ درصد افزایش می دهد.

مشکلات اجرای آبیاری نوین از نگاه کشاورزان
در کنار پیشتازی فریدن در اجرای آبیاری بارانی و نیز با نگاه به تمام فوایدی که اجرای این طرح در پی داشته است؛ تعدادی از کشاورزان منطقه، نسبت به برخی مراحل اجرای این طرح ها اعتراض داشتند.
آن ها با اشاره به خرابی و فرسودگی اتصالات به کار رفته در طرح ها، تحمیل هزینه های اضافی به کشاورز، تاخیر در تحویل طرح ها و متضرر شدن کشاورز به دلیل عدم امکان کشت محصول و نحوه نظارت بر پیمانکاران، خواستار شفاف سازی در این خصوص شدند.

خرده مالکی در کشاورزی فریدن؛ چالش مهم
رییس جهاد کشاورزی فریدن اظهار داشت: مالکیت کشاورزی و نظام بهره برداری فریدن خرده مالکی است.
رامین رستمی افزود: در این حالت تعداد، سلیقه و بنیه مالی کشاورزان متفاوت است، بنابراین راضی کردن کشاورزان برای انجام این پروسه؛ زمان بر و دشوار است. وی ادامه داد: با این وجود جهاد کشاورزی از طریق برگزاری کلاس های توجیهی و آموزش های لازم، زمینه را برای آمادگی کشاورزان فراهم می کند؛ حال به طور طبیعی در این میان ممکن است تعدادی از کشاورزان راضی و برخی ناراضی باشند که با برگزاری جلسات متعدد در نهایت رضایت کشاورز برای اجرای طرح های آبیاری بارانی جلب می شود.

جذب سالیانه ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبارات بلاعوض دولتی
رستمی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فریدن با مروری بر مراحل و جزییات اجرای طرح آبیاری تحت فشار در این شهرستان، گفت: سالانه به طور متوسط ۱۵۰۰ هکتار از اراضی شهرستان تحت آبیاری تحت فشار قرار می گیرد که عمده طرح ها به صورت تجمیعی است. وی با بیان این که در قالب این
طرح ها ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبارات بلاعوض دولتی جذب و به کشاورزان پرداخت می شود، افزود: این اعتبارات در مقایسه با میزان تخصیص و جذب اعتبارات تملک دارایی شهرستان در سال های اخیر چند برابر است، به طوری که در سال جاری این میزان حدود پنج برابر اعتبارات جذب شده در سال ۱۳۹۶ بوده است.