گردشگری راهی برای ایجاد مشاغل نوین

فرزانه مستاجران ابن بطوطه، ناصر خسرو و مارکوپولو، افرادی هستند که به دلیل جهان گردی های زیاد نامشان در تاریخ برای همیشه ثبت شده است. اگر امروز بخواهیم نام جهان گردان معاصر را به ثبت برسانیم ، کتابی قطور خواهد شد اما چرا در گذشته با جهان گردی می شد چنین معروفیتی کسب کرد که […]

فرزانه مستاجران

ابن بطوطه، ناصر خسرو و مارکوپولو، افرادی هستند که به دلیل جهان گردی های زیاد نامشان در تاریخ برای همیشه ثبت شده است. اگر امروز بخواهیم نام جهان گردان معاصر را به ثبت برسانیم ، کتابی قطور خواهد شد اما چرا در گذشته با جهان گردی می شد چنین معروفیتی کسب کرد که تا سالها بعد همچنان نامشان جاوید بماند؟! شاید به خاطر اینکه  کم بود امکانات در گذشته مانع از جهانگردی و مسافرت های طولانی مدت می شد وتنها افرادی که توانایی جسمانی داشته و از شجاعت لازم برخوردار بودند میتوانستند این مهم را نایل آیند و این چنین معروفیتی کسب می کردند اما اکنون با امکاناتی همچون هواپیما و قطارهای سریع السیر، هتل های مجلل و تورهای گردشگری با تمامی امکانات، دیگر جهانگردی کار دشواری به نظر نمی رسد و تنها داشتن هزینه سفر است که افراد را به یک جهانگرد تبدیل میکند، حتی بدون داشتن هیچ گونه هنر و شجاعتی!

۲۷ سپتامبر یا ۵ مهر روز جهانی جهانگردی است . دلیل انتخاب ۲۷ سپتامبر این است که در این روز، فصل سفر در نیم کره شمالی پایان می یابد و در نیمکره جنوبی آغاز می شود. در این زمان بسیاری از مردم در سراسر جهان به سفر و گشت و گذار  فکر می کنند. به دلیل تمرکز سازمان جهانی جهانگردی، بر مهارت ها، آموزش و شغل در سال جاری، شعار “گردشگری و مشاغل؛ آینده ای بهتر برای همه”  به این روز اختصاص داده شده و کشور هند، میزبانیِ نشست سالیانه این روز را بر عهده گرفته است. هدف از گرامی داشت چنین روزی، بالا بردن سطح آگاهی در مورد نقش گردشگری در جامعه جهانی و نشان دادن چگونگی تاثیر گردشگری بر ارزش‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی در سراسر جهان است. هر چند این روز ها بدون درد سرهای گذشته میتوان جهان گرد شد اما هنوز هم جهانگردی تاثیر گذاری خود را دارد و در تمام دنیا گردشگران  و رفتارشان نشانی از وضعیت  اجتماعی ، فرهنگی، سیاسی کشورشان هستند و از کشور مقصد نیز پیام هایی از این دسته با خود به سوغات می برند. وقتی یک جهانگرد به مکانی سفر میکند بسته به اینکه به او خوش گذشته است یا نه میتواند خود یک تبلیغ و یا سو تبلیغ باشد.

در ایران  سهم گردشگری در تولید ناخالص داخلی کشور ۴/۳ درصد ، در اشتغال زایی در حدود  ۵۴۱۰۰۰شغل مستقیم و غیر مستقیم و در صادرات غیر نفتی در حدود ۱۴ درصد برآور د شده است. این وضعیت بیانگر ضعف عمومی این بخش از نظر مدیریت، تبلیغات، ساختار حقوقی و نیز ارتباط ضعیف آن با ساختار صنایع کشور است. در حالی که مسافرت و گردشگری به عنوان بزرگترین و متنوع ترین صنعت دنیا به شمار میرود ، بسیاری از کشورها، این صنعت پویا را به عنوان منبع اصلی در آ مد ، اشتغال، رشد بخش خصوصی و توسعه ساختارهای زیر بنایی میدانند. همه کشورهای جهان با رقابتی تنگا تنگ در پی بهره گیری از مزایای اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی و…. به ویژه در یافت سهم بیشتری از در آمد و بالاترین سطح اشتغال ناشی از بهینه سازی صنعت گردشگری در کشورهای متبوع خود هستند.گردشگری نوعی سرمایه‌گذاری غیر‌مستقیم خارجی در داخل کشور محسوب می‌شود که در تمام بخش‌های اقتصادی، اثرهای توسعه‌ای و انبساطی دارد. مهم‌ترین کارکرد اقتصادی گردشگری کسب درآمدهای ارزی، توزیع مجدد درآمدها، ایجاد زمینه اشتغال، فروش کالاها و خدمات مورد‌نیاز گردشگران، توسعه حمل و نقل و رونق اقتصادی است.  که این کارکردها برای کشوری مانند ایران که در شرایط تحریم به سر می برد و در رد و بدل ارز و دلار در مذیقه می باشد وهمچنین از لحاظ اشتغالزایی نیز بسیار با بحران رو به رو است، میتواند بسیار مهم و تاثیر گذار باشد.