دستاوردهای فولاد مبارکه در حوزهٔ آب، قابل طرح در جهان

    دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در ایران که به همراه هیئتی بلندمرتبه از وزارت نیرو و سازمان آب و فاضلاب کشور از فولاد مبارکه بازدید می‌کرد، در جـــــلسه‌ای با حضــــــور معـــــــاون بهره‌برداری، مدیر ارشد خدمات فنی و پشتیبانی فولاد مبارکه گفت: هدف از این بازدید آشنایی با دستاوردهای فولاد مبارکه در حوزهٔ آب […]

 

 

دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در ایران که به همراه هیئتی بلندمرتبه از وزارت نیرو و سازمان آب و فاضلاب کشور از فولاد مبارکه بازدید می‌کرد، در جـــــلسه‌ای با حضــــــور معـــــــاون بهره‌برداری، مدیر ارشد خدمات فنی و پشتیبانی فولاد مبارکه گفت: هدف از این بازدید آشنایی با دستاوردهای فولاد مبارکه در حوزهٔ آب و بررسی قابلیت طرح این دستاوردها در سازمان جهانی یونسکو به‌عنوان یک نمونهٔ موفق جهانی بود.

 

  • دکتر حجت‌الله ایوبی دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در ایران: جنگ‌های آینده بر سر آب خواهد بود

شرکت فولاد مبارکه در زمینهٔ استفاده بهینه از آب و بازچرخانی پساب تصفیه‌شدهٔ کارخانه و شهرهای اطراف شرکت در سیکل تولید اقدامات خوبی انجام داده است. برای هر ایرانی باعث افتخار است که این شرکت، هم در تولید و هم در حوزهٔ مسئولیت‌های اجتماعی، به‌ویژه موضوع آب، محیط‌زیست و طبیعت، که جزو مسائل به‌روز جهانی هستند، عملکرد موفقیت‌آمیزی دارد.

شاید کارشناسان این حوزه در یونسکو تصور نکنند که چنین موفقیت‌هایی در این شرکت به دست آمده باشد و تا این حد به موضوع محیط‌زیست و استفادهٔ درست از آب احترام گذاشته شود. این امر برای ما و یونسکو بسیار حائز اهمیت است، چراکه کارخانه‌ها ممکن است آلاینده باشند و به محیط‌زیست آسیب برسانند و این موضوع، نگرانی بزرگی است که بشر امروز دربارهٔ محیط‌زیست دارد.

دستاوردهای فولاد مبارکه در حوزهٔ آب نشان می‌دهد این شرکت در زمینهٔ مصرف آب و شیوه‌های جمع‌آوری و تصفیه و بازچرخانی آب در سیکل تولید از بسیاری از کارخانه‌های مشابه جهانی جلوتر است.

موضوع آب چندین سال است که برای یونسکو به‌عنوان موضوعی اساسی و مهم مطرح است؛ همچنان که گفته می‌شود جنگ‌های آینده بر سر آب خواهد بود. ازاین‌رو در کشورهایی که با کمبود آب مواجهند این موضوع زنگ خطر است. یونسکو بر این باور است که اتفاقاً آب می‌تواند به‌جای جنگ، محور گفت‌وگو و تفاهم باشد و شهرهای کم‌آب به‌جای نزاع و کشمکش، با هم تعامل و گفت‌وگو کنند. در یونسکو به شهرها و کارخانه‌های دوست‌دار آب و محیط‌زیست توجه ویژه می‌شود.

من و همکارانم در کمیسیون ملی یونسکو ایران به‌عنوان رابط دولت و ملت ایران و سازمان جهانی یونسکو، این آمادگی را داریم تا تجارب موفقیت‌آمیز فولاد مبارکه را در اجلاس‌های مختلف یونسکو به‌عنوان دستاورد فنی، علمی، صنعتی و درعین‌حال زیست‌محیطی مطرح کنیم. فولاد مبارکه این قابلیت را دارد تا محوریت این کار را بر عهده داشته باشد.

با همکاری مشترک با سایر کشورها و به‌ویژه با کشورهای همسایه می‌توان به تفاهم‌های بیشتری در ارتباطات بین‌المللی دست یافت. یونسکو تجارب موفق در حوزهٔ آب و محیط‌زیست را بررسی و به موفق‌ترین آن‌ها گواهینامهٔ احترام به آب اعطا می‌کند؛ بنابراین در این بازدید بر آن شدیم که این موضوع را در شرکت فولاد مبارکه پیگیری کنیم تا این شرکت به‌عنوان مهم‌ترین صنعت کشور این گواهی‌نامه را دریافت کند. توجه هر کشور به مسائل زیست‌محیطی و آب نشانهٔ رشد و تمدن آن کشور است که این اتفاق به‌خوبی در فولاد مبارکه رخ داده است.

  • دکتر امیر روشن‌بخش معاون ارتباطات و امور مشارکت‌های کمیسیون ملی یونسکو در ایران فولاد مبارکه می‌تواند کاندیدای دریافت جایزهٔ «احترام به آب»

از طریق شرکت مهندسی آب و فاضلاب استان اصفهان مطلع شدیم که شرکت فولاد مبارکه در حوزهٔ آب و بهینه‌سازی مصارف کارهای بزرگی انجام داده است. به همین دلیل به اینجا آمدیم تا از نزدیک با دستاوردهای شما در این حوزه آشنا شویم و در فضای بین‌المللی آن را منعکس کنیم. اساساً یکی از اهداف کمیسیون ملی یونسکو به‌عنوان نهاد رابط جمهوری اسلامی ایران و یونسکو این است که اتفاقاتی را که در حوزهٔ اهداف یونسکو در کشورها می‌افتد معرفی کند. امیدواریم با فعالیت مشترک با مجموعهٔ فولاد مبارکه بتوانیم به این هدف دست یابیم.

راهبردها و دستاوردهای این شرکت نشان‌دهندهٔ این است که موضوع بهره‌وری و بهینه‌سازی مصرف آب برای فولاد مبارکه اهمیت دارد. این‌که فولاد مبارکه در مقایسه با سایر رقبای جهانی به ازای هر تن تولید کمترین میزان مصرف آب را دارد برای ما بسیار ارزشمند و مهم است و امیدواریم با تشکیل پرونده و پروپوزال بتوانیم گوشه‌ای از اقدامات این شرکت را به سمع و نظر همکاران کمیسیون‌های ملی یونسکو در اقصی نقاط جهان برسانیم. به اعتقاد ما فولاد مبارکه می‌تواند کاندیدای دریافت جایزهٔ «احترام به آب» شود.

  • فریبا گلریزان، مدیرکل تجهیز منابع مالی و توسعهٔ مشارکت شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور: قرارداد شرکت فولاد مبارکه با شرکت مهندسی آب و فاضلاب در واقع یک قرارداد دو سربرد

شرکت مهندسی آب و فاضلاب در بخش عمرانی در بیشتر مواقع با محدودیت منابع مواجه است؛ ازاین‌رو به‌عنوان یکی از راهکارها و برای استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی و به‌خصوص صنعت، باتوجه‌به معضل کم‌آبی در مناطق مرکزی کشور به سمت انعقاد قراردادهای بیع متقابل رفت. قرارداد شرکت فولاد مبارکه با شرکت مهندسی آب و فاضلاب در واقع یک قرارداد دو سربرد است، چراکه فاضلاب جمع‌آوری و تصفیه شده به‌عنوان پساب استاندارد یا وارد محیط می‌شود یا به‌عنوان یک منبع آب پایدار و قابل‌اطمینان در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد. فولاد مبارکه یکی از صنایع بزرگ تولیدی کشور است که تقریباً سه قرارداد بیع متقابل با ظرفیت حدود MCM 20 با این سازمان دارد. این امر باعث می‌شود که با جایگزین شدن پساب، به همین میزان برداشت آب از زاینده‌رود به کمترین میزان خود کاهش یابد.

  • دکتــــر امیرحسیـــــن حکمتیـــــان معــــاون مهندسی و توسعهٔ شرکت آبفا استان اصفهان: تحقق ایجاد رفاه عمومی با تأسیس پروژه‌های دفع فاضلاب و با همکاری فولاد مبارکه

با وقوع خشک‌سالی در استان، جایگزین کردن پساب به‌جای آب خام زاینده‌رود در دستور کار قرار گرفت. ازآنجاکه بودجهٔ عمرانی دولت کفاف احداث شبکهٔ فاضلاب شهرستان‌های مبارکه و لنجان را نمی‌داد و احداث ۲۲۰ کیلومتر شبکهٔ فاضلاب در شهرستان مبارکه از سال ۱۳۷۲ تا ۱۳۹۲ فقط ۳۰ کیلومتر پیشرفت داشت و بخشی از فاضلاب در کوچه‌ها و رودخانهٔ زاینده‌رود جاری بود، از سال ۱۳۹۲ میان شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان و شرکت فولاد مبارکه هدف‌گذاری مشترکی صورت گرفت تا با سرمایه‌گذاری فولاد مبارکه، شبکهٔ فاضلاب این شهرها احداث شود و به ازای آن این صنعت از فاضلاب تصفیه‌شدهٔ ۹ شهر هم‌جوار در سیکل تولید خود استفاده کند.

در حال حاضر شاهد پیشرفت ۹۰ درصد پروژه هستیم و در عرض ۵ سال توانسته‌ایم راه ۱۹۰ ساله را طی کنیم، به‌نحوی‌که شبکهٔ فاضلاب این شهرها ان‌شاءالله تا یک سال آینده تماماً تکمیل و وارد مدار بهره‌برداری خواهد شد. یکی از مهم‌ترین پروژه‌های کشور در امور زیست‌محیطی، پروژهٔ همکاری این سازمان با شرکت فولاد مبارکه بوده است.

حجم سرمایه‌گذاری عظیم است و ما به‌دلیل توپوگرافی خاص این منطقه، مجبور به احداث فقط ۵ ایستگاه پمپاژ فاضلاب شدیم. حدوداً ۲۲۰ کیلومتر در شهر مبارکه و کرکوند و در شهرهای شهرستان لنجان نیز ۲۶۰ کیلومتر شبکه‌گذاری فاضلاب انجام شده است. تمام تلاشمان هم این است که ظرف یک سال آینده قرارداد را به انتها برسانیم و مردم این شهرها از سامانهٔ دفع بهداشتی فاضلاب بهره‌مند شوند. پروژه‌های دفع فاضلاب بسیار پرهزینه است، اما خوشبختانه با همکاری فولاد مبارکه توانستیم این رفاه عمومی را ایجاد کنیم. در حال حاضر از تصفیه‌خانهٔ فاضلاب، پساب تصفیه‌شده به شرکت فولاد مبارکه انتقال می‌یابد و با انجام تصفیهٔ تکمیلی در فولاد مبارکه، آب بازیافتی متناسب با نیاز صنعت و مختصات فنی لازم در چرخهٔ تولید مورداستفاده قرار می‌گیرد. در واقع برندهٔ اصلی این پروژه محیط‌زیست و مردم بوده‌اند؛ چراکه انتظار چهل‌سالهٔ آن‌ها با سرمایه‌گذاری فولاد مبارکه به پایان رسیده است.