بهزیستی و تامین اجتماعی حلقه ی گم شده رفاه اجتماعی

فرزانه مستاجران بعد از انقلاب در کشور ما سازمان های متعددی به منظور تحقق عدالت اجتماعی  شکل گرفت. از جمله ی این سازمان ها میتوان سازمان بهزیستی و تامین اجتماعی را نام برد. از اهداف تشکیل سازمان بهزیستی در سال ۵۹ میتوان کمک به اقشار ضعیف و محروم جامعه ، انسان هایی که بنا به […]

فرزانه مستاجران

بعد از انقلاب در کشور ما سازمان های متعددی به منظور تحقق عدالت اجتماعی  شکل گرفت. از جمله ی این سازمان ها میتوان سازمان بهزیستی و تامین اجتماعی را نام برد. از اهداف تشکیل سازمان بهزیستی در سال ۵۹ میتوان کمک به اقشار ضعیف و محروم جامعه ، انسان هایی که بنا به دلایل محیطی، اجتماعی، اقتصادی و ارثی و نیز داشتن مشکلات جسمی، روانی، عاطفی، گرفتار مشکلات و دچار عدم تعادل شده اند، اشاره کرد در واقع بهزیستی، سازمانی فرهنگی، اجتماعی و امدادی است که به منظور گسترش رفاه جامعه در کنار حفظ ارزش ها و کرامات والای انسانی، خدمات و سیعی را ارائه می دهد. بد نیست بدانید این سازمان نزدیک به ۴۰ سال است که  با کمترین حمایت ها از سوی دولت و بر پایه کمک های انسان دوستانه مردمی  توانسته در راه گسترش خدمات توان بخشی، امدادی، بازپروری و کمک به تأمین حداقل نیازهای گروه های کم درآمدی که قادر به توانایی و خودکفایی اقتصادی نیستند، خدمات رسانی و کمک کند.

سازمان تامین اجتماعی نیز یکی از سازمان های بزرگ کشور است که سعی دارد دامنه رفاه اجتماعی را در سطح کشور گسترش دهد. تفاوت شرایط و امکانات زندگی باعث می شود همه افراد جامعه در یک طبقه رفاهی نباشند  و از این رو به دلیل متفاوت بودن درآمد افراد جامعه ، شاهد محرومیت ها و کمبودهای فراوانی  در کشور هستیم که متاسفانه در سالهای اخیر به دلیل افزایش تورم و مشکلات اقتصادی در کشور این شکاف طبقاتی افزایش هم یافته است. شکافی که باعث عدم توانایی برخی از افراد جامعه با معضلات بیکاری، بیماری، نقص عضو، سوانح و حوادث می شود و برای التیام آن راهی وجود ندارد جز مداخله سازمان تامین اجتماعی  که هر چند خدمات بهتری میتوانند ارائه کنند و هزینه ای که در طول سالهای متمادی دریافت می کنند با خدماتی که میدهند همخوانی ندارد اما باز هم کفش کهنه در بیابان نعمت است.

بیست و پنجم تیر هر سال، روز بهزیستی و تأمین اجتماعی نام گذاری شده است. نام گذاری چنین روزی، از میزان اهمیت آن در کشور خبر می دهد.در آموزه های آسمانی دین مبین اسلام، پیوسته به احسان و دست گیری از کسانی سفارش شده که به کمک و یاری نیازمند هستند. آزمون همه انسان ها در این دنیا با فقر و ضعف نیست، بلکه بعضی با ثروت و قدرت مالی یا توانمندی جسمانی آزموده می شوند. در دین اسلام نیز ملاک قبولی در آزمون های الهی، میزان اخلاص در کمک است.  امام باقر علیه السلام در مورد نتیجه نیکوکاری می فرماید: نیکوکاری و صدقه پنهانی، فقر را از بین می برد، عمر را زیاد و هفتاد مرگ بد و ناگوار را دفع می کند.

از مهم ترین وظایف  سازمان بهزیستی، سرپرستی و کمک مالی به زنان و کودکان بی سرپرست است. در هر جامعه افرادی هستند که جزو گروه های آسیب دیدگان اجتماعی شمرده می شوند. در این میان، باید فرزندان بی سرپرست، بدسرپرست یا محروم از پدر و مادر را جزو این گروه قرار داد. همچنین زنان آبرومند و بی سرپناهی هستند که برای تأمین مخارج زندگی تحت پوشش این سازمان قرار گرفته اند. متاسفانه این روزها ما شاهد سیل عظیمی از کودکان کار و زنان متکدی هستیم که به دلیل احتیاجات مالی در سطح جامعه به تکدی گری و دست فروشی می پردازند مسلما یکی از وظایف سازمان بهزیستی کشور رسیدگی به امور همین عزیزان است . به امید روزی که ما در جامعه شاهد چنین افرادی نباشیم و شکاف طبقات اجتماعی نزول پیدا کند.