معیشت سخت اصحاب فرهنگ اصفهان درروزهای شیوع کرونا

شیوع ویروس کرونا خسارات زیادی به جامعه فرهنگی و هنری اصفهان از جمله هنرمندان، نویسندگان، انجمن‌های موسیقی، موسسات فرهنگی، سینماها، اهالی تئاتر و تمامی صنوفی که به نحوی درتولید محصولات فرهنگی هنری نقش داشتند، وارد کرده است.

بسیاری از خبرنگاران، عکاسان خبری رسانه‌ها که بدون بیمه تنها با دریافت حق التحریر زندگی خود را می‌گذرانند این روزها با مشکلات متعددی از جمله کاهش درآمد و مشکلات معیشتی مواجه شده‌اند که لازم است مسوولان به سرعت راهکارهای عملی ارائه دهند.

اصفهان از دیرباز و از نخستین سال‌هایی که مطبوعات پا به عرصه وجود گذاشت نامی مطرح در این حوزه داشته است.

از ۲۲۰ عنوان نشریه چاپی استان اصفهان، ۱۳۷ عنوان فعال و ۹۳ عنوان غیرفعال هستند، اما در سال‌های اخیر با افزایش تعداد نشریات خود با دوره انتشار روزانه (روزنامه) روبه رو بوده است به گونه ای که هم اکنون  دارای ۱۰ روزنامه است که از جمله آن ها می توان به روزنامه‌های اصفهان امروز، اصفهان زیبا، زاینده‌رود، نسل فردا، نصف جهان، عصر اصفهان، سیمای شهر، رویداد امروز و روزنامه دوزبانه فارسی انگلیسی اصفهان نیوز اشاره کرد.

اکنون ۳۸ هفته‌نامه، ۱۶ دوهفته‌نامه، ۵۳ ماهنامه، ۱۳ دوماهنامه، ۷۶ فصلنامه و ۱۴ دوفصلنامه دارای مجوز در استان اصفهان به چاپ می‌رسد.

۱۸ نمایندگی خبرگزاری‌های فعال در استان اصفهان فعالیت دارند.

معاون امور فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان در این باره گفت: بیماری کرونا بیش از ۲۳۰ میلیارد تومان به جامعه فرهنگی و رسانه‌ای این استان خسارت زده است.

اصغر مختاری در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: به منظور جذب حمایت‌های صندوق اعتباری هنر و حمایت از فعالان آسیب دیده این بخش  با ستاد مقابله و پیشگیری از کرونا و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مکاتبه‌هایی انجام شده است.

وی ادامه داد: برای تعیین ساز و کار برگزاری دوره‌های آموزشی به صورت آنلاین و در فضای مجازی مکاتبه و پیگیری‌هایی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شد و زیر ساخت‌های لازم برای تسهیل در آموزش‌های مجازی تئوری و عملی آماده شده است.

معاون امور فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان افزود: برای اعطای وام‌ها و حمایت‌های مالی به خسارت دیدگان بخش فرهنگ و هنر و به آن دسته از اصحاب فرهنگ و هنرمندانی که بیماری زمینه‌ای داشته و دچار مشکل شدند، برنامه‌ریزی شده است.

به گفته وی سایت مستقل بخش موسیقی استان اصفهان آماده‌ شده تا آموزش‌ها در این بخش با نظارت آموزشگاه‌ها و با جداول کلاس‌های هفتگی به صورت کلاس آنلاین انجام شود.

مختاری اضافه کرد: همچنین مجوز برگزاری کنسرت به صورت زنده به یکی از موسسه‌های  فرهنگی هنری اصفهان در تعامل با یکی از تلویزیون‌های اینترنتی اعطا  و برای صدور مجوز آموزش در آموزشگاه‌های سینمایی استان اصفهان اقدام شده است.

وی خاطرنشان کرد: اهالی فرهنگ و هنر استان با ایجاد پویش‌های رسانه‌ای و مردمی در فضای واتساپ و تولید محتوا توسط هنرمندان و نشر آن در فضای مجازی با ساخت ۴۵ کلیپ با موضوع‌های نه به سفر، رعایت بهداشت، دوری و دوستی و سلامتی در ایام نوروز و تولید ۴۴ مورد محتوای متنی و اینفوگرافی و تهیه ۱۰ مورد کاریکاتور و ۱۰ مورد پوستر و انتشار آنها در فضای مجازی و گروه های مرجع برای تبدیل تهدید کرونا به فرصت اقدام کردند.

معاون امور فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان گفت: تولیدات رسانه‌ای و پادکست‌ها  به وسیله برخی خبرگزاری‌های فعال در استان از جمله مصاحبه با پزشکان متخصص و روانشناسان و حضور برخی اصحاب رسانه در بیمارستان‌ها و تهیه گزارش و خبر از دیگر اقدام‌ها در راستای تبدیل تهدید کرونا به فرصت است.

وی بیان کرد: راه‌اندازی پویش‌ رسانه‌ای خبرگزاری ایرنا با عنوان سهم من در مهار کرونا ، راه‌اندازی پویش‌هایی توسط تشکل‌های رسانه‌ای و خبرگزاری‌های دیگر در استان و خانه مطبوعات، انجمن صنفی روزنامه نگاران و بسیج رسانه در این خصوص،برگزاری مسابقات کتاب خوانی توسط انجمن‌های ادبی استان با همکاری این اداره‌کل و تهیه پوستر آن و نشر در فضای مجازی ، تولید محتواهای فرهنگی و هنری و برگزاری مسابقه و سرگرمی و نشر در فضای مجازی و شبکه‌های تعاملی و تولید محتوای آموزشی هنر(خوشنویسی) به منظور پخش در سیمای مرکز استان برای پرکردن اوقات فراغت از دیگر فعالیت‌های اهالی فرهنگ و رسانه‌های استان در راستا تبدیل تهدید به فرصت محسوب می‌شود.

مختاری با بیان اینکه عملکرد رسانه‌های استان در خصوص اطلاع‌رسانی و آموزش مقابله با کرونا خوب و موثر است افزود: در این دوران با وجود مشکلات و محدودیت‌هایی که وجود داشت شاهد عملکرد خوب و موثری از رسانه‌ها در بخش اطلاع‌رسانی و آموزشی بودیم.

وی با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا خسارات زیادی به جامعه فرهنگی، هنری و رسانه‌ای استان وارد کرد ابراز امیدواری کرد که اصحاب فرهنگ و هنر نظیر دیگر صنوف بتوانند از تمهیدات دولتی برخوردار شوند.

در همین ارتباط رییس سازمان بسیج رسانه استان اصفهان گفت: شیوع ویروس کرونا معیشت و ادامه فعالیت رسانه‌های این استان را با مشکل جدی مواجه کرده است.

رضا صفری در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: امروز با وجود تعطیلی بسیاری از کسب و کارها، مطبوعات و رسانه‌ها هم برای ادامه بقای خود در عرصه تلاش می‌کنند اما تعطیلی کارگاه‌ها و مشاغل مختلف و کاهش چاپ آگهی در روزنامه‌ها و مطبوعات مسائل و مشکلات متعددی را برای رسانه‌ها بوجود آورده است.

رییس سازمان بسیج رسانه استان اصفهان به بیکاری بسیاری از خبرنگاران و عوامل فنی رسانه‌ها در شرایط کرونایی اشاره و اضافه کرد:  مسوولان باید سرمایه‌گذاری ویژه ای برای رفع مشکلات فراروی رسانه‌ها انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه از ماه اسفند سال گذشته هیچ نشست خبری در استان برگزار نشد بیان کرد: اصحاب رسانه و خبرنگاران برای همه مشاغل و کسب و کارهایی که بر اثر شیوع ویروس کرونا بیکار شدند می‌نویسند  اما دل کسی بحال آنها نمی‌سوزد.

صفری خاطرنشان کرد: یک‌هزار میلیارد تومان بودجه برای مقابله با کرونا و کمک به مشاغلی که معیشت آنها تحت تاثیر قرار گرفت ارائه شد اما دریغ از یک ریال که برای اصحاب رسانه اصفهان اختصاص پیدا کند.

وی با بیان اینکه تاکنون جلسات بسیاری برای پیگیری رفع مشکلات رسانه‌های استان برگزار شد، تصریح کرد: اصحاب رسانه و مطبوعات اصفهان فقط ۱۰ عنوان روزنامه را شامل نمی‌شوند.

رییس سازمان بسیج رسانه استان اصفهان بیان کرد: رسانه‌ها برای جمع‌آوری کمک‌های مومنانه در استان تلاش می‌کنند اما خودشان بعنوان یکی از مستحق‌ترین اقشار باید مورد توجه قرار گیرند.

به گفته وی اصحاب رسانه و خبرنگاران انسان‌های شریف، نجیب و با حیایی هستند که بدنبال مطرح کردن خود نیستند و برای حل مشکلات مردم تلاش می‌کنند.

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان نیز در گفت و گو با ایرنا خاطرنشان کرد:تمام برنامه‌های فرهنگی و هنریِ استان اصفهان که مستلزم تجمع بودند همزمان با شیوع ویروس کرونا و با دستور وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تا اطلاع بعدی لغو شد.

محمدعلی جعفری اظهار داشت :در مجموع ۴۴ میلیارد تومان خسارت و ۶۹ میلیارد و ۵۶۰ میلیون تومان عدم النفع به بخش هنری استان وارد شده است.

وی ادامه داد: این خسارت‌ها به خانه‌های مد و لباس، مؤسسات تک منظوره هنری مد و لباس، استودیوهای ضبط صدا، آموزشگاه‌های آزاد هنری ازجمله؛ تجسمی، نمایشی و موسیقی، نگارخانه، تولید و اجرای نمایش‌های صحنه‌ای تئاتر، سالن‌های تئاتر، تماشاخانه، تولید و اجرای نمایش‌های خیابانی و سالن‌های اجرای کنسرت و جنگ وارد شده است.

جعفری گفت: سه میلیارد تومان خسارت و سه  میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان عدم النفع به بخش سینمایی استان اصفهان وارد شده که شامل پردیس‌های سینمایی، سالن‌های سینما، آموزشگاه‌های آزاد سینمایی و استودیوهای سینمایی است.

وی با بیان اینکه خسارت‌های وارده به حوزه فرهنگ و هنر استان در ۲ بخش سینما و سایر هنرها برآورد شده و به وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال شده است تصریح کرد: علاوه بر خسارت‌هایی که از اول اسفند ۹۸ تا پایان فروردین ۹۹ به بخش‌های مختلف هنری و سینمایی وارد شده، عدم النفع این بخش‌ها که ناشی از تعطیلی کارشان بوده  نیز محاسبه شده است.

در استان اصفهان بیش از ۴۰ باب سالن فعال سینما در کنار پردیس سینمایی اصفهان با هفت سالن نمایش مشغول به فعالیت است.

اصحاب فرهنگ و هنر اصفهان از ابتدای شیوع کرونا تاکنون و به منظور قطع زنجیره انتقال و پیشگیری از ابتلا به این بیماری به این مساله ورود کرده و تلاش‌هایشان از جمله پویش‎های آنان همچنان ادامه دارد که این پویش‌ها در خانه ماندن مردم بی‌تاثیر نبوده است.

برخی از فعالیت‌های فرهنگی و هنری در این استان نیز از زمان شیوع کرونا تا به امروز در حوزه‌های مختلف انجام شده که تنها فرق آن با سال‌های گذشته تغییر در مکان و موقعیت برگزاری فعالیت‌ها بوده که از فضای حقیقی به فضای مجازی منتقل شده است.

تاکنون بیش از ۸۵ هزار نفر در کشور بطور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شدند و تعداد جان باختگان کرونا در کشور به بیش از پنج هزار نفر رسیده است.

این ویروس از کشور چین به دیگر کشورهای جهان سرایت کرد و ساختار از جمله اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی جوامع را تحت‌الشعاع قرار داده است.