کرونا ویروس و دوره نهفتگی/ نزدیکان بیماران کرونایی چه مدت خود را قرنطینه کنند؟

نتایج بررسی‌های جدید محققان نشان می‌دهد که دوره نهفتگی ویروس کرونا ممکن است بیش از یک هفته طول بکشد.

دوره نهفتگی به مدت زمان بین آلوده شدن به ویروس کرونا و بروز علائم مربوط به آن گفته می‌شود. اگرچه مدت دوره نهفتگی در بین افراد متغیر است، اما مشخص کردن میانگین این دوره می‌تواند به کنترل بیماری کمک کند. متخصصان با استفاده از مدت دوره نهفتگی می‌توانند زمان قرنطینه‌ بودن و نحوه انتقال بیماری افراد را مشخص کنند.

تخمین زده شده است که دوره نهفتگی بیماری کرونا چهار تا پنج روز است، اما از آنجایی که این بیماری جدید و ناشناخته است، هیچ قطعیتی در مورد آن وجود ندارد؛ بنابراین گروهی از محققان به منظور مشخص کردن دوره نهفتگی بیماری کرونا، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، اطلاعات پزشکی هزار و ۸۴ فرد مبتلا به ویروس کرونا را در ووهان چین بررسی کردند.

محققان این افراد را از زمانی که ووهان را ترک کردند تا زمان بروز علائم بیماری زیر نظر داشتند و فاکتورهایی مانند اطلاعات منطقه‌ای، سن، جنسیت، تاریخ بروز علائم، تاریخ تشخیص، تاریخچه مسافرت و زمان خروج آن‌ها از ووهان را ارزیابی کردند. پژوهشگران دوره نهفتگی بیماری را با استفاده از یک روش ریاضی به نام “نظریه تجدید” تخمین زدند. استفاده از این نظریه احتمال خطا را کاهش می‌دهد، زیرا ممکن است افراد بعضی اطلاعات مانند زمان سفر خود را به یاد نداشته باشند.

محققان در نهایت به این نتیجه رسیدند که میانگین دوره نهفتگی افراد شرکت کننده در این مطالعه ۸.۲۹ روز و در بعضی موارد این دوره طولانی‌تر بود. مدت دوره نهفتگی ۱۰ درصد افراد بیش از دو هفته (۱۴.۲۸ روز) بود؛ در حالی که این دوره برای یک درصد افراد بیش از ۲۰ روز طول کشید.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) بر اساس نتایج این مطالعه اعلام کرده افرادی که با بیمار مبتلا به کرونا تماس داشته‌اند باید مدت ۱۴ روز قرنطینه شوند. دولت انگستان نیز به مردم توصیه کرده است در صورتی که در معرض ویروس قرار گرفته‌اند، باید برای ۱۴ روز خود را قرنطینه کرده و در منزل بمانند؛ در صورتی که دوره نهفتگی بیش از ۱۴ روز باشد، ممکن است فرد مبتلا پس از اتمام دوره قرنطینه خود ویروس را به دیگران منتقل کند. به گفته محققان احتمال اینکه دوره نهفتگی بیماری بیش از دو هفته باشد بین پنج تا ۱۰ درصد است.

نتایج این مطالعه در مجله Science Advances منتشر شده است.