نقش حجاب و عفاف در سلامت و آرامش روانی جامعه

بی تردید با رعایت حجاب و عفاف، ریشه ی بسیاری از تفاخرها، تکاثرها، اسراف ها، تحریک های بی موقع در اجتماع کُند و بذر فساد خشکیده خواهد شد و همین مسئله باعث سلامت و آرامش روانی جامعه می شود. رعایت حجاب و عفاف در سلامت و پاکی اجتماع موثر است و موجب استحکام خانواده به […]

بی تردید با رعایت حجاب و عفاف، ریشه ی بسیاری از تفاخرها، تکاثرها، اسراف ها، تحریک های بی موقع در اجتماع کُند و بذر فساد خشکیده خواهد شد و همین مسئله باعث سلامت و آرامش روانی جامعه می شود.
رعایت حجاب و عفاف در سلامت و پاکی اجتماع موثر است و موجب استحکام خانواده به عنوان پایه و اساس اجتماع می شود و در ساخته شدن فرزندان با تربیت صحیح و پاک نگه داشتن محیط اجتماع از عوامل تحریک آمیز جوانی موثر است. معلوم است وقتی کانون خانواده گرم و پرجاذبه باشد، این گرمی و استحکام در بالا بردن روحیه ی عمومی مردم و جامعه تاثیر بسزایی خواهد داشت. وقتی کودکان چنین خانواده ای با تربیت صحیح و تعادل روحیه و افکار پرورش یافتند، در جامعه منشأ سازندگی، ترقی و تعالی می شود.

اکثر دختران و پسرانی که در سنین پایین به دام مفاسد مختلف می افتند، کسانی هستند که از تربیت حقیقی و صحیح محروم بوده اند این ظلم را هیچ کسی جزو والدین به آنها نکرده اند. از طرفی با رعایت حجاب، ریشه ی بسیاری از تفاخرها، تکاثرها، اسراف ها، تحریک های بی موقع در اجتماع کند و بذر فساد خشکیده خواهد شد. چرا که زنان عمر خود را به جای مصرف در این گونه ضد ارزش ها در جهت هدف نهایی زندگی انسانی و سعادت راستین صرف می کنند و گناه به فساد کشاندن سایر افراد جامعه و اتلاف عمر آنان و ایجاد زمینه برای انواع فساد در اجتماع صورت نمی گیرد.

گسترش بوتیک های کذایی، تهیه و توزیع لباس مبتذل غربی با تصویرها، تکثیر و توزیع نوارهای مبتذل و نوارهای موسیقی از مواردی هستند که جوانان بی گناه و کم تجربه را به سوی منجلاب فساد و تباهی سوق می دهد. برای اینکه جوانان از این آفات در امان باشند، باید در خانواده به طور صحیحی تربیت شوند، اما اگر مادر اسیر این گونه موارد باشد، نمی تواند برای فرزندانش الگوی کاملی خلق کند.

بنابراین اولین تأثیر حفظ و رعایت حجاب در جامعه، سلامت روحی و روانی و رشد و شکوفایی استعدادهای نهفته در یک جامعه است. حجاب، آزادی اندیشه را محدود نمی کند. و شاید، به عبارتی آن را رشد می دهد و عاملی می شود برای تبادل آزادتر اندیشه ها و رشد استعدادها. حجاب، آزادی فعالیت اجتماعی را نیز محدود نمی کند. چه بسیار بانوان محجبه و عفیفی که در رده های بالا و مسئولیت های مهم اجتماعی و مدارج عالی تحصیلی حتی در محیط های مردانه حجابشان را حفظ می کنند و آزادانه نیز چون مردان به فعالیت های خویش مشغولند. حجاب چون وسیله ای مطمئن است که می تواند زن را از مزاحمت ها و بهره جویی های نادرست و نامطلوب سالم نگه دارد و نگاه های آلوده را هشدار دهد.

حجاب می تواند بهترین وسیله باشد در جهت حفظ ارکان شخصیت زن، چون دژی مستحکم که پایه های شخصیتش را محفوظ نگه می دارد و از آن حراست می نماید. مروارید شفاف و گرانبها، میان صدفی در عمق آبها از انبوه خطرات، پنهان و محفوظ می ماند. خانم ها چون مرواریدند و عفافشان گوهر وجودشان است، که نیاز به صدف و محافظی دارند که آنان را در امان نگه دارند و کدام صدف زیباتر از صدف حجاب! کدام حفاظ مطمئن تر از صدف نجابت و حیا! و کدام مأمن، با امنیت تر از مأمن پاکی و طهارت! پس حجاب نه مانع آزادی که خود مایه آزادی و رشد و تعالی انسان است.

آنچه مهم است، مراقبت زن از خود و حجاب و عفت خویش به جهت ایجاد جامعه سالم است. آن چه که بهتر بتواند این هدف را تأمین کند، برتر است، در عین حال در صورت لزوم زن باید با حفظ عفت و حجاب، نقش اجتماعی خود را به خوبی انجام دهد. البته شیک پوشی و تمیز و مرتب بودن از خصلت زنان است و خصلت بسیار خوبی است که خدا در وجود زنان قرار داده تا بر جذابیت آنان افزوده شود، لیکن باید در کوچه و خیابان و در منظر مردان نامحرم طوری رفت و آمد کنند که همراه با متانت و عفت بوده و باعث گناه و معصیت الهی نشوند.