مصاحبه با طراح خودرو سیمرغ ، اولین خودرو سوپراسپرت افغانستان

احمدی متولد ایران است و در دانشگاه آزاد نجف آباد اصفهان درس خوانده است. وی سپس به کشورش بازگشت تا با راه‌اندازی شرکت ENTOP و ساخت یک ابرخودرو ، رویاهای خود را دنبال کند

خودرو سیمرغ سوپراسپرت ساخته دست جوانان افغانستانی است که نخستین تجربه حضور نمایشگاهی‌اش را در قطر تجربه می‌کند.
خودرو سیمرغ یکی از اتومبیل‌های جالب توجه در نمایشگاه خودرو قطر ۲۰۲۳ بود. این خودرو توسط تیمی از افغانستان طراحی و ساخته شده است. پیش‌تر در دیجیاتو به معرفی این خودرو پرداخته‌ایم و اکنون که سیمرغ به قطر رسیده است، با طراح و موسس این برند گفتگویی داشته‌ایم. آن‌چه در ادامه می‌خوانید، خلاصه‌ای از گفتگوی ده دقیقه‌ای ما با محمدرضا احمدی ، طراح سیمرغ و موسس برند ENTOP است.
فرآیند توسعه خودرو سیمرغ از پنج سال پیش آغاز شد. این خودرو در ابتدا مادا ۹ نام داشت که اکنون تغییر نام داده است. فرآیند طراحی و ساخت مادا ۹ توسط محمدرضا احمدی انجام شده است. احمدی متولد ایران است و در دانشگاه آزاد نجف آباد اصفهان درس خوانده است. وی سپس به کشورش بازگشت تا با راه‌اندازی شرکت ENTOP و ساخت یک ابرخودرو ، رویاهای خود را دنبال کند.
شرکت در نمایشگاه خودرو قطر، به هزینه زیادی نیاز دارد. تلاش برای جذب اسپانسر جهت شرکت در نمایشگاه قطر از سوی احمدی با شکست مواجه شد. در نتیجه او از مردم افغانستان برای شرکت در این نمایشگاه درخواست کمک کرد. به گفته احمدی، ۱۳۰ هزار دلار هزینه شرکت در نمایشگاه خودرو قطر ۲۰۲۳ به لطف کمک‌های مردمی مهیا شده است. در نتیجه حمایت مردم از این خودرو، نام آن نیز به سی‌مرغ تغییر یافت.

تاریخچه خودرو سیمرغ
خودرو سیمرغ در ابتدا به عنوان پروژه دانشجویی آغاز به کار کرد و اکنون در حال تبدیل به یک پروژه تجاری است. برای ساخت این ابرخودرو، از شاسی و بخش‌های فنی تویوتا کرولا استفاده شده است. در نمونه نمایشگاهی، موتور ۱.۸ لیتری چهارسیلندر تویوتا کرولا مورد استفاده قرار گرفته است که حداکثر ۱۳۰ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند. با این حال در ساخت نسخه تجاری، از موتورهای تولید آلمان استفاده خواهد شد. احمدی تصمیم دارد تا با استفاده از منابع مالی جذب شده در نمایشگاه قطر، موتورهای قوی‌تر آلمانی را روی اتومبیل خود نصب کند.
استراتژی احمدی و تیم او برای جلب نظر مخاطبان به خودرو سیمرغ، حضور در مسابقات ۲۴ ساعته لمان است. او قصد دارد تا در آینده و پس از تولید نسخه تجاری، این خودرو را در مسابقات لمان شرکت دهد. به عقیده او، این کار باعث جلب توجه سایرین به این خودرو خواهد شد.
ویژگی اصلی خودرو سیمرغ، طراحی قسمت عقب آن است. به گفته احمدی، او به اسپویلرهای بزرگ خودروهای اسپرت علاقه چندانی نداشته است. بنابراین با تغییر طراحی، وظیفه اسپویلر را در تمامی نقاط بدنه خودرو پخش کرده است. تیم توسعه خودرو سیمرغ از هسته پنج نفره تشکیل شده‌اند که در صورت نیاز تا ۳۰ نفر افزایش پیدا می‌کنند.