قطع آب شرب در زمان کرونا

فرزانه مستاجران نداشتن دغدغه یکی از کمترین کارهایی است که مسئولین در شرایط فعلی با وجود کرونا میتوانند به مردم هدیه دهند و یا بهتر بگوییم وظیفه مسئولین هر کشور در شرایطی که بیماری منحوسی چون کرونا آمده و هنوز هیچ درمانی برای آن وجود ندارد، برطرف کردن نیازهای روز مره افراد جامعه است. ماندن […]

فرزانه مستاجران

نداشتن دغدغه یکی از کمترین کارهایی است که مسئولین در شرایط فعلی با وجود کرونا میتوانند به مردم هدیه دهند و یا بهتر بگوییم وظیفه مسئولین هر کشور در شرایطی که بیماری منحوسی چون کرونا آمده و هنوز هیچ درمانی برای آن وجود ندارد، برطرف کردن نیازهای روز مره افراد جامعه است.

ماندن در قرنطینه و نگرانی درباره شیوع ویروس کرونا و همه‌گیری  باعث افزایش حس بی‌حوصله‌گی، غمگینی و ترس در همه جوامع شده است و شرایط افرادی که از قبل دچار بیماری افسردگی بوده‌اند را بدتر کرده است. استرس و اضطراب شدید در وضعیت ناشی از شیوع کرونا، شرایط را برای ابتلای بسیاری از افراد به اختلال «افسردگی عمده» مهیا می‌کند. در چنین شرایطی که کاری از دست مسئولین برای ریشه کن کردن کرونا بر نمی آید کمترین کاری که میتوان انجام داد بر طرف کردن مشکلات و روز مرگی های جامعه است اما متاسفانه مردم کشور ما علاوه بر کرونا با مشکلات بسیاری در حال مبارزه هستند و هر کدام به تنهایی میتواند جامعه ای را از پای در آورد.

یکی از مهم ترین مایحتاج این روزهای کرونایی آب شرب است که در نبودش صحبت درباره مبارزه با کرونا بی اساس است. بر همین اساس وزیر نیرو گفته در شرایط کرونا مردم دغدغه تامین آب و برق ندارند. وزیر نیرو درباره اقدامات در دوران شیوع کرونا، گفته مهمترین کاری که توفیق داشتیم انجام دهیم این است که در شرایط سخت کرونایی نه مردم بلکه کادر درمانی کشور دغدغه‌ای برای تامین آب و برق نداشته باشند.   تصور اینکه در این شرایط سخت کرونایی، مشکلی در تامین آب مورد نیاز برای  مصارف  بهداشتی وجود داشته باشد یا اینکه واحدهای درمانی، بهداشتی کشور در زمان‌های کاملا ضروری، اختلالی در تامین برق رخ دهد، بسیار دشوار و نامطلوب است.

اما از سوی دیگر معاون وزیر نیرو در صحبتی متناقض با صحبت های وزیر، خبر از دردسترس نبودن آب شرب برای یک هشتم ایرانی ها داده است! طبق گفته خامسی، بیش از ۱۰ میلیون نفر در کشور از دسترسی به آب پایدار محروم هستند. هر چند به نظر معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفای وزارت نیرو،در حال حاضر وضعیت منابع آبی کشور مناسب است اما متاسفانه زیر ساخت های لازم برای آبرسانی به بسیاری از روستاهای کشور فراهم نیست و همین امر موجب شده بسیاری ازروستاییان عزیر کشورمان در دوران کرونایی دغدغه تامین آب شرب را داشته باشند. جالب است معاون وزیر نیرو از برخی روستاییان و کشاورزان شکایت کرده و گفته متاسفانه در برخی نقاط می‌بینیم برای کشاورزی لوله آب را می‌شکنند و استفاده می‌کنند و این یک معضل اساسی برای کشور است. اما باید گفت مردم و کشاورزان به دلیل اجبار و شرایط بد اقتصادی نمیتوانند صبر کنند تا زیر ساخت های لازم برای آبرسانی به آنها فراهم شود کما اینکه چندین سال است این اوضاع بهبود نیافته و مردم را مجبور به آب دزدی کرده است.

انسان از بدو خلقت همیشه در معرض آسیب های جدی ناشی از بلایای طبیعی بوده است. پدیده های خطر آفرین طبیعی نظیر سیل،زلزله، طوفان،صاعقه و بیماری هایی چون وبا و کرونا و… در طول تاریخ زندگی انسان ها را تحت تاثیر قرار داده و اثرات غیر قابل جبرانی را به همراه داشته اند چنانچه در قران مجید آمده : اضمحلال و نابودی بسیاری از تمدنها ناشی از وقوع بلایای طبیعی بوده است. انجام اقدامات و ارائه خدمات اضطراری به دنبال وقوع چنین بحران هایی است که با هدف نجات جان و مال انسان ها ، تامین رفاه نسبی برای آنها و جلوگیری از گسترش خسارات انجام می شود. اما قبل از وقوع هر حادثه ای باید مدیریت بحران برای مقابله و رفع خطر های احتمالی زیرساخت های لازم را محیا کند. در دسترس بودن امکانات اولیه ای چون آب و برق و جاده و …. میتواند در بحران های بعدی کمک شایانی به کاهش تلفات و خسارات برساند.