بهره‌برداری از قطارسریع‌السیر اصفهان-قم-تهران تا پایان دولت سیزدهم

مجری طرح‌های زیربنایی وزارت راه و شهرسازی در اصفهان در ادامه سفر وزیر راه و شهرسازی به اصفهان گزارشی از خط راه‌آهن سریع‌السیر اصفهان-قم-تهران ارائه کرد. علیرضا صلواتی به همراه وزیر راه و شهرسازی که در جریان بیست و پنجمین سفر استانی رئیس جمهور به استان اصفهان سفر کرده‌اند، از پروژه قطار سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان بازدید […]

مجری طرح‌های زیربنایی وزارت راه و شهرسازی در اصفهان در ادامه سفر وزیر راه و شهرسازی به اصفهان گزارشی از خط راه‌آهن سریع‌السیر اصفهان-قم-تهران ارائه کرد. علیرضا صلواتی به همراه وزیر راه و شهرسازی که در جریان بیست و پنجمین سفر استانی رئیس جمهور به استان اصفهان سفر کرده‌اند، از پروژه قطار سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان بازدید و اظهار کرد: حدود ۱۷۲۰ نفر در این پروژه مشغول کار بوده و ۱۵۰ کیلومتر آن آماده تحویل است. با قولی که از طرف چینی گرفته‌ایم، امیدوارم بتوانیم تا پایان کار دولت پروژه را تحویل بدهیم.

وی افزود: پس از متوقف شدن پروژه از سال ۹۱ تا ۹۵، با ورود سرمایه‌گذار و مشارکت قرارگاه خاتم‌الانبیا، در سال ۹۵ حدود ۱۰ کیلومتر در قطعه قم-تهران کار شد و به جهت مسائلی مجدد متوقف شد. اما از ابتدا ۹۷ با شرکت قرارگاه خاتم الانبیا و حضور ۶ سازمان فعال این قرارگاه کار شروع شده و ۲۴۵ کیلومتر مسیر قم-اصفهان اجرا شد.

صلواتی ادامه داد: ایستگاه‌های تهران، شهرک آفتاب، قم-جمکران، میمه و در نهایت اصفهان از ایستگاه این مسیر هستند.

به گزارش ایسنا، مجری طرح‌های زیربنایی وزارت راه و شهرسازی در اصفهان خاطرنشان کرد: امروز با همت قرارگاه خاتم و حمایت چینی‌ها با وجود تمام تحریم‌های همه جانبه و فلج‌کننده، ۱۵۰ کیلومتر از ۲۴۵ کیلومتر نقشه ابلاغ شده و تقریباً تمام شده است. حدود یک و نیم میلیارد از چهار میلیارد صرف طراحی شده که توسط چینی‌ها انجام شده است.

صلواتی تصریح کرد: در این ۱۵۰ کیلومتر به طور کامل زیرسازی انجام شده و آماده تحویل است که امیدواریم به مدد وزارت و مسئولان راه‌آهن سیاست‌گذاری مبنی بر اجرا اسلب ترک و نسل جدید با سرعت بالا ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت را انجام دهیم. اگر این طرح انجام گیرد، سرعت ۳۰۰، ۳۵۰، ۴۰۰ و بالاتر از آن قابل دستیابی است.

وی همچنین در خصوص ادامه روند تکمیل پروژه اصفهان-قم-تهران، اعلام کرد: ۱۰۰ کیلومتر دیگر نیز در حال زیرسازی است و تا پایان سال ۱۴۰۱ زیرسازی بخش قم-اصفهان به طور کامل تکمیل خواهد شد.

وی درباره تأسیس کارگاه تولید مصالح، توضیح داد: وزارت راه و شهرسازی با همکاری سازمان ملی زمین و مسکن ۱۷۵ هکتار در مجاورت شهر قم برای کارگاه جوش ریل و تولید بتنی تخصیص داده است که در صورت انجام می‌توان به طور همزمان اسلب‌گذاری و ریل را پیش ببریم.

مجری طرح‌های زیربنایی وزارت راه و شهرسازی در اصفهان با اشاره به نقش مهم شرکت‌های دانش‌بنیان در امور زیربنایی، تاکید کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند حدود ۳۰ درصد پروژه را بر عهده گرفته و در کشور انجام دهیم که قبلاً نیز این تجربه را داشته‌ایم. به محض تمدید آل سی و فعالسازی ۱۳.۶، تا سقف ۲۰.۱ تا ۲۰.۲ در اصفهان انجام می‌شود.

وی ابراز امیدواری کرد: با قولی که از دوستان چینی گرفته‌ایم و تجهیزاتی که آورده‌اند، حدود ۱۷۲۰ نفر در این پروژه فعالیت می‌کنند. امیداریم بتوانیم تا پایان دولت سیزدهم راه‌آهن سریع‌السیر را تحویل دهیم.