برنامه ریزی جهت اجرای پروژه تعویض ۵ کیلومتر از خط لوله نفت مارون به اصفهان در میانکوه

در راستای اجرای مصوبات جلسه مورخ ۱۹ فروردین سال جاری، شورای تأمین و مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری با حضور مشاور عالی وزیر نفت و همچنین مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران، رئیس حراست شرکت پالایش و پخش، مدیر منطقه اصفهان و سایر نمایندگان شرکت، برگزاری جلسه برنامه ریزی اجرای پروژه تعویض […]

در راستای اجرای مصوبات جلسه مورخ ۱۹ فروردین سال جاری، شورای تأمین و مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری با حضور مشاور عالی وزیر نفت و همچنین مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران، رئیس حراست شرکت پالایش و پخش، مدیر منطقه اصفهان و سایر نمایندگان شرکت، برگزاری جلسه برنامه ریزی اجرای پروژه تعویض خط لوله نفت مارون در محدوده رانشی میانکوه استان چهارمحال و بختیاری در اصفهان با قید فوریت در دستور کار منطقه اصفهان قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران ـ منطقه اصفهان، روز شنبه ۲۱ فروردین ماه با حضور معاونین و روسای بخش های مختلف فنی، عملیاتی و ستادی منطقه جلسه ای به منظور برنامه ریزی و تسریع در اجرای پروژه تعویض خط لوله در اصفهان برگزار و تصمیمات لازم اتحاذ و به واحدهای ذیربط ابلاغ گردید.

در ابتدای این جلسه مهندس سیاوش اورنگی مدیر منطقه اصفهان، گزارشی از اقدامات این منطقه از زمان وقوع حادثه تاکنون ارائه و بر عظم جدی مسئولین شرکت بر ایمن سازی و تعویض این خط لوله در محدوده رانشی دره گندمکار در کوتاه ترین زمان تأکید کرد.

شایان ذکر است در جلسه مورخ ۱۹ فروردین سال جاری استانداری چهارمحال و بختیاری، مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران با تأکید بر اینکه امکان جابجایی خطوط لوله نفت در منطقه سخت گذر اردل وجود ندارد، از تعویض چهار کیلومتر از این خطوط لوله در فاز اول پروژه و تعویض ۱۸۰۰ متر آن در فاز دوم خبر داد.

مهندس قاسم عرب یار محمدی گفت: مسیر انتقال نفت خام مارون به اصفهان در منطقه شهرستان اردل دارای مخاطراتی است و در پی حادثه اخیر رانش زمین و شکستگی خطوط لوله، بنابر مطالعاتی که برای تغییر مسیر این خط لوله انجام شد در کوتاه مدت امکان تغییر مسیر وجود ندارد و مسیر فعلی بهترین مسیر عبور خط لوله است.

وی با اشاره به اینکه تعویض خطوط لوله طی ۲ مرحله انجام می شود افزود: مرحله نخست از ابتدای خرداد ماه با تأمین ۵۰۰ میلیارد ریال بودجه از سوی شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران آغاز و مرحله دوم به طول یک هزار و ۸۰۰ متر از سوی پیمانکار مجرب انجام می شود.

مدیرعامل شرکت ادامه داد: این حادثه صدمات جانبی نداشته و بیش از ۱۲ میلیارد ریال خسارت به آسیب دیدگان منطقه پرداخت شده است.

در این جلسه دکتر بهروز نعمتی مشاور عالی وزیر نفت بر ارزیابی کارشناسانه اثرات آلودگی نفتی بر منطقه و معیشت مردم میانکوه تأکید کرد و افزود: جبران خسارت ها و کمک به مردم نیازمند همکاری دو جانبه دستگاه های استانی و وزارت نفت است.

وی عنوان کرد: به منظور جلوگیری از بروز حادثه بخش اعظمی از این خطوط لوله نفت مارون به اصفهان واقع در شهرستان اردل ایمن سازی خواهد شد.

دکتر اقبال عباسی استاندار چهارمحال و بختیاری نیز در این جلسه ضمن تأکید بر رسیدگی هر چه سریعتر به وضعیت کنونی منطقه میانکوه و جبران خسارت های وارده بر ضرورت تأمین آب آشامیدنی پایدار برای مردم منطقه از جمله شهر سرخون اشاره کرد.

گفتنی است؛ آذر ماه سال گذشته بر اثر رانش زمین در محدوده کیلومتر ۲۲۹ خط لوله انتقال نفت مارون به اصفهان و ۷ کیلومتری شهر سرخون استان چهارمحال و بختیاری خط لوله دچار شکست و پارگی شد که با اقدام بموقع تیم های عملیاتی، فنی و ستادی منطقه پس از ۳۴ ساعت کار فشرده این خط لوله تعمیر و مجددا انتقال نفت‌خام به اصفهان از سر گرفته شد و اقدامات لازم برای جمع آوری نفت خام و عملیات پاکسازی محیط زیست با بکارگیری امکانات منطقه اصفهان و سایر مناطق شرکت در کوتاه ترین زمان انجام شد.