برنامه‌ریزی افزایش بهره‌وری کسب‌وکارهای روستایی با انتقال فناوری

رویداد هم‌اندیشی انتقال فناوری به کسب‌وکارهای روستایی با عنوان روستای نوفن با حضور مدیران استانی و کشوری و فعالان اقتصادی بخش خصوصی در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.

یلدا توکلی: رویداد هم‌اندیشی انتقال فناوری به کسب‌وکارهای روستایی با عنوان روستای نوفن با حضور مدیران استانی و کشوری و فعالان اقتصادی بخش خصوصی در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.
بهره‌وری پایین فعالیت‌های اقتصادی
محمدصادق حسنی مدیر توسعه زیست‌بوم کسب‌وکار صندوق کارآفرینی امید کشور گفت: در دولت سیزدهم با تغییر سیاست‌های مالی مقرر شد که دستگاه‌های اجرایی طرح‌های متقاضی دریافت تسهیلات و تأمین مالی را به صندوق کارآفرینی امید معرفی کنند. یکی از چالش‌هایی که اکنون در کشور با آن مواجه هستیم بهره‌وری پایین فعالیت‌های اقتصادی است که باعث هدررفت منابع می‌شود. به همین خاطر به دنبال افزایش بهره‌وری و ایجاد ارزش‌افزوده بیشتر در کسب‌وکارهای روستایی هستیم. حسنی در ادامه تصریح کرد: بحث امنیت غذایی نیز در ارتباط مستقیم با کسب‌وکارهای روستایی است که از اهمیت بالایی در سطح ملی برخوردار است. براین‌اساس کارگروهی برای توسعه کسب‌وکارهای روستایی متناسب با ظرفیت هر استان و بر پایه شرکت‌های دانش‌بنیان تشکیل شده است. طرح روستای نوفن بر سه حوزه محصولات گلخانه‌ای، آبزی‌پروری و فراوری محصولات کشاورزی تمرکز دارد.

باید روستائیان را مشارکت دهیم تا فعالیت‌ها مستمر و پایدار شوند
محمود حقیقت سرشت، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای استانداری اصفهان در این رویداد گفت: باید برای توسعه اقتصادی روستاها اهدافی متناسب با ویژگی‌های هر روستا تعریف شود و بر اساس آن برنامه‌ریزی‌ها صورت گیرد و طبق یک زمان‌بندی مشخص به اجرا درآید تا ثمربخش باشد و به نتیجه مطلوب برسیم. وی در ادامه افزود: در اجرای این برنامه‌ها باید روستائیان را مشارکت دهیم تا فعالیت‌ها مستمر و پایدار شوند. یکی از راه‌های توسعه روستاها، برگزاری جشنواره‌ها و رویدادهای متنوع در روستاها است. یکی از اقدامات برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان ایجاد یک ستاد ویژه برای این حوزه در ستاد تسهیل است.
۵/۱۳ درصد جمعیت استان در روستاها ساکن هستند
مجید جوهری، مدیرکل دفتر روستایی و امور شوراهای استانداری اصفهان نیز در این رویداد اظهار داشت: ۵/۱۳ درصد جمعیت استان در روستاها ساکن هستند که از این لحاظ در بین سایر استان‌های کشور در رتبه‌های پایین قرار داریم البته از لحاظ جمعیتی این سهم جمعیت بالایی را در برمی‌گیرد. طرح ملی توانمندسازی و کارآفرینی مردم پایه در دستور کار قرار گرفته است تا با به‌کارگیری اقتصاد دانش‌بنیان نسبت به رشد و توسعه کسب‌وکارهای روستایی بپردازیم. این طرح به‌منظور مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها توسط وزارت کشور طراحی شده است.

رشد و شکوفایی اقتصاد روستایی
عبدالصمد شهبازی، مدیر صندوق کارآفرینی امید استان اصفهان نیز بیان کرد: در حال حاضر در استان با کمبود منابع مواجه نیستیم و اگر بتوانیم بین دستگاه‌های اجرایی هم‌افزایی ایجاد کنیم، می‌توانیم با تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان از ظرفیت آنها برای افزایش بهره‌وری مشاغل روستایی و انتقال فناوری‌های نوین به روستاها استفاده کرد. اگر بتوانیم با مشارکت همه دستگاه‌های اجرایی و حاکمیتی در تأمین منابع مالی شرکت‌های دانش‌بنیان موفق عمل کنیم شاهد رشد و شکوفایی اقتصاد روستایی خواهیم بود.
در بحث تولید در کشور با کمبودی مواجه نیستیم
نوید نجات‌بخش، رئیس انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان استان اصفهان نیز گفت: در حال حاضر در بحث تولید در کشور با کمبودی مواجه نیستیم؛ ولی به تغییر رویکردها در سیاست‌گذاری‌های کلی نیاز داریم. در سال‌های گذشته تلاش‌های زیادی برای ارتباط بین صنعت و دانشگاه صورت‌گرفته ولی چندان موفق نبود و نتوانسته انتظارها را برآورده کنیم. به همین خاطر با تغییر رویکرد معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری به‌عنوان یک نهاد بالادستی تشکیل شد و از آن زمان شاهد رشد و شکوفایی اقتصاد دانش‌بنیان در کشور بوده‌ایم. ازاین‌رو رویکرد دانش و فناوری باید در صدر امور و اولویت اول دستگاه‌های اجرایی و حاکمیتی قرار گیرد.