از پذیرش افراد بدون ماسک معذوریم!

«از پذیرش افراد بدون ماسک معذوریم»؛ این برگه ایست که این روزها پشت شیشه بیشتر مغازه ها نمایان است، اما گویی برخی مشتریان بی توجه به این هشدار و توصیه به راحتی وارد مغازه می شوند و حتی فروشندگان از ورود آنها جلوگیری نمی کنند.

اگرچه حسن روحانی-رئیس جمهور، ۱۰ تیر ماه امسال در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی، تاکید کرد که «براساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا از ۱۵ تیرماه استفاده از ماسک در مکان‌های سرپوشیده و تجمع‌ها اجباری است و افراد بدون ماسک اجازه استفاده از مترو را نخواهند داشت»، اما گویا هنوز برخی مردم و اصناف این دستور اجباری دولت را جدی نگرفته اند، بی توجه به آن اقدام به خرید و فروش می کنند.

فروشنده یک لباس فروشی در حالی که خود ماسک زده، اما همچنان مشتریانش بدون ماسک به مغازه اش رفت و آمد می کنند به ایسنا، می گوید: برخی مشتریان از آشنایان هستند و واقعیت این است که نمی توانم به آنها تذکر دهم و یا از فروش جنس به آنها خودداری کنم.

فروشنده دیگری که خود دستور رئیس جمهور را رعایت کرده، می گوید: اگر بخواهم به مشتریان بدون ماسک را به مغازه ام راه ندهم در طول روز ممکن است مشتریان زیادی را از دست دهم.

فروشنده دیگری که بی توجه نسبت به این توصیه است در پاسخ به ایسنا که چرا ماسک نزده اید، با انگشت اشاره می کند که ماسکم را آویزان کرده ام و تنها اگر بازرس بیاید ماسک می زنم؛ او نه تنها خود نسبت به این توصیه بی توجه است، بلکه می گوید: اگر بخواهم مشتریان بدون ماسک را رد کنم، در پایان روز درآمدی نخواهم داشت.

فروشنده یک میوه فروشی هم که خود ماسک استفاده نمی کند، می گوید: نمی توانم در طول روز و طولانی از ماسک استفاده کنم و تنها قانونم این است که مشتریانم نباید در داخل مغازه تجمع کنند و یکی یکی حساب کتاب می کنم.

در یکی از هایپر مارکت های اصفهان اگرچه فروشندگان آن از ماسک و دستکش استفاده کرده اند، اما برخی از مشتریان بی توجه در بین قفسه ها گشت گذار و بعضی حتی سرفه و عطسه هم می کنند. یکی از مشتری ها که بی توجه به دستور رئیس جمهور بدون ماسک در حال برداشتن روغن از قفسه فروشگاه است به ایسنا، می گوید: رفت و آمد زیادی به بیرون منزل ندارم و تصور نمی کنم کرونا داشته باشم و امروز با ماشین شخصی خود تنها برای خرید آمده ام و با کسی در ارتباط نیستم.

از سوی دیگر خریداری که از ماسک استفاده کرده، می گوید: اگرچه زدن ماسک در این هوای گرم سخت است، اما برای محافظت از خود و اطرافیانم، حتی اگر دستور رئیس جمهور هم نبود این سختی را به جان می خریدم.

این گفته ها در حالی از سوی مردم، مطرح می شود که رئیس مرکز بهداشت استان اصفهان، چندی پیش به ایسنا گفته بود که اجرای پروتکل های بهداشتی از سوی کسبه ضعیف شده بود، به همین منظور در جلسه ای با مسئولان اصناف و اتحادیه ها، علاوه بر بیان وضعیت موجود، از آنها خواستیم نظارت بیشتری بر اجرای پروتکل های بهداشتی از سوی واحدهای صنفی صورت گیرد.

کمال حیدری با تاکید براینکه وزارت بهداشت پروتکل های بهداشتی را برای جلوگیری از آسیب و خسارت به بخش های مختلف تدوین کرد، می گوید: متاسفانه برخی فقط درب مغازه ها را باز کردند، اما نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی توجهی ندارند، درحالیکه در زمان گرفتن کد رهگیری در سامانه تعهداتی دارند که باید به آن ها پایبند باشند، به ویژه صنف هایی مثل تالار و رستوران و قنادی که باید این پروتکل ها را جدی بگیرند.

دلیلی بر رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی اصناف وجود ندارد

اما رئیس اتاق اصناف اصفهان با اعتقاد بر اینکه تمام صنوف سلامت محور در اصفهان نسبت به رعایت پروتکل ها پایبند هستند به ایسنا، می گوید: واحد بازرسی اتاق اصناف، بهداشت و اماکن به برخی صنوفی که پروتکل ها را رعایت نمی کنند تذکرات لازم را می دهند و حتی با آنها برخورد می شود، اما امروز اولویت نظارت ها بر صنوف سلامت محور است.

رسول جهانگیری درباره اینکه با وجود الزام در استفاده ماسک متاسفانه برخی واحدهای صنفی از این دستور سرپیچی می کنند و حتی به مشتریان بدون ماسک خود خدمات ارائه می دهند، اظهار می کند: اصناف نیز همانند جمعی از افراد جامعه هستند که نسبت به برخی هشدارها بی توجه هستند، اما از زمان اجباری شدن ماسک، گروه بازرسی اتاق اصناف نسبت به این موضوع ورود کرده است.

وی تصریح می کند: با برخوردها و تاکیدهای بسیار میزان استفاده اصناف و واحدهای صنفی در استفاده از ماسک بسیار بهتر شده و پیش بینی می شود طی هفته آینده در تخلفات مربوط به استفاده نکردن از ماسک، شاهد کاهش نسبی در اصفهان آمار باشیم.

رئیس اتاق اصناف اصفهان درباره ارائه خدمات برخی فروشندگان به مشتریانی که ماسک ندارند نیز، می گوید: با توجه به فراوانی جمعیت وجود این گونه تخلفات طبیعی است اما اگر فرد یا جمعیتی پروتکل ها را رعایت نمی کنند، دلیل بر این نیست که اصناف هم نباید رعایت کنند.

وی تاکید می کند: اصنافی که در رصد پوششی اتاق اصناف قرار می گیرند به طور قطع با آنها برخورد می شود؛ به عنوان مثال در ایام پیک اولیه کرونا ۱۱۰۰ واحد صنفی به دلیل بی توجهی به اینکه باید تعطیل می کردند، پلمب شدند، البته در این زمان بیشترین آمار مربوط به تذکرات و … است.

برخورد با دفاتر پیشخوان، بانک ها و ادارات متخلف

از سوی دیگر مدیر بهداشت محیط مرکز بهداشت اصفهان در این باره می گوید: اگر از امروز کارشناسان بهداشت محیط و دیگر بازرسان سلامت، به واحدهای صنفی و ارائه خدمات مراجعه و تخلف برای آن ها ثابت شود، بر اساس نص صریح استاندار و دادستان اصفهان، تهدید علیه بهداشت عمومی قلمداد و واحد صنفی پلمب می شود.

سیدمهدی میرجهانیان در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه از اول تا ۲۹ تیر ماه از ۲۹ هزار و ۳۳۶ مرکز تهیه و توزیع مواد غذایی در اصفهان بازدید کردیم، اظهار می کند: در این بازرسی ها ۲۲۱ مورد واحد را به دلیل تخلف به مراجع غذایی معرفی و ۷۴ واحد نیز پلمب شد، همچنین از اماکن عمومی (مسجد، بانک، اداره، مدرسه و …) ۹۵۲۶ بازدید انجام شد که ۳۶ مورد به مراجع قضایی معرفی و ۱۹ مورد پلمب شدند.

وی با تاکید بر اینکه مطابق دستور رئیس جمهور از ۱۵ تیر ماه به بعد اگر فردی در اماکن عمومی از ماسک استفاده نکند، مرتکب جرم شده است، تصریح می کند: افراد حتما باید در مراجعه به ادارات، بانک ها، استفاده از اتوبوس و مترو از ماسک استفاده کنند و اگر فردی در مراجعه به اداره ای ماسک نداشته باشد، از ورود وی ممانعت می شود، همچنین اگر کارمندی ماسک نزند، مشمول مرخصی، جریمه و غیبت خواهد شد حتی اگر اداره ای نسبت به این موضوع بی توجه باشد از طریق استانداری و فرمانداری شهرستان اصفهان با آنها برخورد می شود و تاکنون با برخی دفاتر پیشخوان، بانک ها و ادارات متخلف برخورد شده است، البته در نخستین گام مردم ملزم به رعایت قوانین موجود هستند.

مدیر مرکز بهداشت محیط اصفهان با بیان اینکه از ۸۵ اتحادیه استان اصفهان، ۱۸ اتحادیه سلامت محور هستند، می گوید: از ابتدای شیوع کووید ۱۹ در اصفهان، دانشگاه علوم پزشکی با اتحادیه های سلامت محور (که با محصولات غذایی، آشامیدنی، بهداشتی و … در ارتباطند) جلسات بسیاری برگزار کرد، اقدامات لازم برای کنترل کرونا به اصناف آموزش داده و از آنها تعهد گرفته شد، همچنین دستورالعمل های لازم از طریق دانشگاه علوم پزشکی، اتاق اصناف، استانداری و …. به آنها ابلاغ شد.

وی با بیان اینکه برخی اصناف بعضا نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی مقابله با کرونا بی توجه هستند، تصریح می کند: بعد از جلسات مختلف اتاق اصناف و اتحادیه ها با دانشگاه علوم پزشکی، شاهد همکاری بهتر آنها در رعایت پروتکل ها هستیم.

نزدن ماسک از سوی واحدهای صنفی قابل قبول نیست

میرجهانیان با تاکید بر اینکه انصافا بیشتر اتحادیه ها با دانشگاه علوم پزشکی همکاری کرده اند، می افزاید: براساس این هماهنگی ها، در برهه ای تالارها، رستوران ها و اغذیه فروشی ها تعطیل شدند، اما برخی اتحادیه ها همچون نانوایی ها، سوپرمارکت ها و … که تعطیل شدنی نبودند، انصافا موارد بهداشتی را رعایت کردند، برخی اصناف نیز بعد از فعالیت دوباره با الزاماتی دوباره مشغول به کار شدند، اما متاسفانه باید گفت دلیل رعایت نشدن برخی پروتکل ها در اصناف به خصوص در تالارهای پذیرایی و عروسی به خود مردم بازمی گردد.

وی درباره اینکه متاسفانه برخی اصناف و مغازه داران با وجود اجباری شدن استفاده از ماسک از ۱۵ تیرماه، همچنان بر ماسک نزدن اصرار دارند، تاکید می کند: این موضوع تخلف است و نزدن ماسک از سوی اتحادیه ها و واحدهای صنفی قابل قبول نیست و مردم به راحتی می توانند موارد تخلف را در تماس با تلفن ۱۹۰ گزارش دهند.

بیشترین شکایت مربوط به نانوایان است

مدیر مرکز بهداشت محیط اصفهان با بیان اینکه بیشترین شکایت در کل کشور از اصناف، مربوط به صنف نانوایان است، توضیح می دهد: بخشی از شکایات به الزامات قانونی، بهداشتی و رعایت پروتکل ها باز می گردد و بخشی دیگر توسط مردم به موارد روانی  برمی گردد.

وی می گوید: اگر نانوایان چند اصل را رعایت کنند هیچ مشکلی بابت کرونا و انتقال این ویروس، افراد را تهدید نمی کند، از سوی دیگر افراد باید از دست زدن مستقیم به نان خودداری کرده و آن در منزل حرارت دهند و موقع خرید در نانوایی ها بحث فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند. البته تاکید می کنم در صنف نانوایی ها حتی یک مورد شکایت هم زیاد است، این در حالیست که در اصفهان ۱۸۰۰ واحد نانوایی وجود دارد.

میرجهانیان ادامه می دهد: خوشبختانه با دستورالعمل های موجود اتحادیه شیرینی فروشان، تالارداران، اغذیه فروشی ها، لبنیات و گوشت سفید، قرمز و … همکاری خوبی با مرکز بهداشت داشته اند، اما هنوز برای بهبود شرایط جای کار بسیار وجود دارد.

وی با بیان اینکه تا خرداد ماه میزان رعایت مردم به شدت بالا بود، اما متاسفانه بعد از خرداد با توجه به برخی اخبار ترس ابتلا به کرونا در بین افراد کمتر و میزان رعایت آنها کاهش یافت، می گوید: متاسفانه در این شرایط رفت و آمدها و فعالیت های اجتماعی در پاساژها، مراکز تجاری، مترو و … بیشتر و رعایت موارد بهداشتی در بین مردم کمتر شد، اما امروز با برخی سخت گیری ها رعایت پروتکل های بهداشتی مقابله با کرونا از سوی مردم اصفهان به حدود ۵۰ درصد رسیده است، تاجایی که اکنون اصفهان بحث زدن ماسک در اماکن عمومی رتبه نخست کشور را دارد، اما این عدد باید به صد درصد برسد.