۱۴ برابر افزایش یافت

مدیر امور برق کاشان گفت : تولید برق این شهرستان در سال ۱۳۵۷، ۲۷ مگاوات بود که این رقم اکنون با ۱۴ برابر رشد به ۳۸۰ مگاوات افزایش یافته است. علیرضا عرب بیگی افزود: در سال ۱۳۵۷ دو ایستگاه پست ۶۳ کیلو ولت در کاشان وجود داشت اما اکنون ۱۱ ایستگاه پست ۶۳، دو ایستگاه […]

مدیر امور برق کاشان گفت : تولید برق این شهرستان در سال ۱۳۵۷، ۲۷ مگاوات بود که این رقم اکنون با ۱۴ برابر رشد به ۳۸۰ مگاوات افزایش یافته است.

علیرضا عرب بیگی افزود: در سال ۱۳۵۷ دو ایستگاه پست ۶۳ کیلو ولت در کاشان وجود داشت اما اکنون ۱۱ ایستگاه پست ۶۳، دو ایستگاه ۲۳۰ کیلوولت در مدار و یک ایستگاه پست ۴۰۰ در حال راه اندازی است.

وی با اشاره به اینکه شمار چراغ های روشنایی معابر در سال ۱۳۵۷ نیز ۵۲۱ عدد بود، تصریح کرد: این رقم به بیش از ۵۰ هزار عدد افزایش یافته است.

مدیر امور برق کاشان تصریح کرد: در زمان انقلاب حدود ۲۰ پست زمینی برق در کاشان وجود داشت که در زمان حاضر ۳۰۰ پست زمینی وظیفه برق رسانی مطمئن و پایدار را به مردم برعهده دارند.

وی شمار مشترکان برق شهرستان کاشان در سال ۱۳۵۸ را ۲۴ هزار و ۳۵۰ مشترک و اکنون را ۱۸۵ هزار مشترک رسیده است.

عرب بیگی با اشاره به ۴۰۰ مشترک صنعتی امور برق کاشان در زمان انقلاب، یادآور شد: اکنون افزون بر چهار هزار مشترک صنعتی در این شهرستان فعالیت می کنند.

وی با اشاره به تاریخچه برق کاشان یادآور شد : این شهرستان تا قبل از سال ۱۳۲۶ فاقد شبکه برق سراسری بود که با آغاز به کار شرکت ریسندگی، این شرکت به منظور تامین نیروی برق خود به نیروگاهی مجهز و فعالیتش را شروع کرد که به درخواست و پیشنهاد شرکت تامین برق کاشان، مدت ۱۵ سال تا سال ۱۳۴۱ به آن واگذار شد.

وی ادامه داد: ۲ دستگاه مولد ۵۰۰ اسب بخاری به این مهم اختصاص داده شد، شبکه فشار قوی در سال ۱۳۳۱ دایر و با نصب ترانسفورماتورهای متعدد در نقاط مختلف شهر کم کم مناطق صنعتی و چاه های برداشت آب رونق گرفت.

به گفته عرب بیگی برق شهر و کارخانه ها تا قبل از شهریور ۱۳۳۸ از نیروگاه مرکزی که مولدهای آن کم کم به ۱۰ دستگاه موتور دیزل و مجموع پنج هزار اسب بخار افزایش یافت تامین می شد در این سال یک دستگاه موتور توربوآلترناتور ۳۲۰۰ کیلوواتی نصب و پس از آن در سال ۱۳۴۳ یک توربین ۳۲۰۰ کیلوواتی دیگر نیز به آن اضافه شد.

عرب بیگی گفت: از سال ۱۳۴۸ تاسیسات شبکه برق به شرکت برق منطقه ای اصفهان انتقال یافت و سنگ بنای نخسین نیروگاه در زمینی به مساحت ۲۰ هزار مترمربع نهاده شد که در زمان خود از بزرگترین نیروگاه های دیزلی کشور محسوب می شد.

وی بیان کرد: در سال ۱۳۴۸ شمار مشترکان برق کاشان ۱۰ هزار و ۳۸۵ مشترک بود که این رقم در پایان سال ۱۳۴۸ به ۱۳ هزار و ۹۹۵ نفر مشترک رسید.

به گفته وی در همین سال شهرهای آران و بیدگل و نوش آباد به شبکه برق متصل شدند، در اوایل سال ۱۳۵۱ محل اداره مرکزی برق کاشان احداث و برق شهرهای دلیجان، محلات تحویل برق کاشان شد در همان سال مقدمات انتقال برق به قمصر انجام شد.

مدیر امور برق کاشان یادآور شد: با پیروزی انقلاب اسلامی محدوده برق کاشان شهر کاشان و راوند و روستای طاهرآباد و شهر قمصر بود و تمام روستاها از برق سراسری محروم بودند که در تابستان سال ۱۳۷۴ تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار و در اوایل سال ۱۳۸۰ تمام روستاهای زیر ۱۰ خانوار کاشان با همت کارکنان اداره برق کاشان به شبکه سراسری برق متصل شدند.

کاشان ۱۸۴ هزار و ۲۴۲ مشترک برق دارد که از این شمار ۱۵۱ هزار و ۱۳۲ خانگی، ۲۲ هزار و ۸۸۸ تجاری، ۶ هزار و ۵۵۰ عمومی، ۲ هزار و ۹۵ صنعتی و یک هزار و ۵۵۷ مشترک بخش کشاورزی هستند.

این شهرستان با جمعیت افزون بر ۳۶۵ هزار نفر در فاصله ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد.