چقدر و چه وقت خوابیدن مناسب است؟

در حالت ایده‌آل بهترین راه زود به رختخواب رفتن و زود از خواب بیدار شدن و سپس داشتن روزی پربرکت و پربار است. اما برخی شرایط خاص از جمله وظایف شغلی، بچه‌داری و غیره ممکن است بر این روند تأثیر بگذارند. خوابیدن ۲ بُعد مهم دارد: یکی مدت زمان خواب است و یکی داشتن یک […]

در حالت ایده‌آل بهترین راه زود به رختخواب رفتن و زود از خواب بیدار شدن و سپس داشتن روزی پربرکت و پربار است. اما برخی شرایط خاص از جمله وظایف شغلی، بچه‌داری و غیره ممکن است بر این روند تأثیر بگذارند. خوابیدن ۲ بُعد مهم دارد: یکی مدت زمان خواب است و یکی داشتن یک چرخه ثابت. به منظور حفظ سلامتی بدن داشتن خواب کافی بسیار مهم است.

  • بهترین زمان و ساعات برای خوابیدن

در حالت ایده‌آل باید زود به رختخواب بروید و صبح زود نیز بیدار شوید. این روند از نظر بیولوژیکی بهترین الگو برای تطبیق الگوی خواب با خورشید است. ممکن است به طور طبیعی پس از غروب آفتاب و تاریک شدن هوا احساس خواب‌آلودگی کنید.

  • عملکرد ریتم شبانه‌روزی

ریتم شبانه روزی به چرخه خواب و بیداری مغز گفته می‌شود. در واقع ریتم شبانه روزی همان ساعت داخلی بدن است. همه در یک دوره زمانی ۲۴ ساعته در زمان‌های مشخصی، افت طبیعی هوشیاری و افزایش بیداری را تجربه می‌کنند. افراد معمولاً در دو زمان خواب آلودترین حالت خود را تجربه می‌کنند: بین ساعت ۱ و ۳ بعد از ظهر و بین ساعت ۲ تا ۴ بامداد. هرچه کیفیت خواب فرد بیشتر باشد، احتمال احساس خواب‌آلودگی او در طول روز خیلی کمتر است. بعلاوه، ریتم شبانه‌روزی، باعث تنظیم چرخه خواب و بیداری صبحگاهی می‌شود. هنگامی که عادت کنید هر روز رأس یک ساعت بخوابید و سر ساعتی معینی از خواب بیدار شوید، مغز نیز به این روال عادت می‌کند. به این ترتیب، شب‌ها راحت‌تر به خواب رفته و صبح‌ها نیز قبل از به صدا در آمدن آلارم بیدار خواهید شد. در صورتی که چرخه خواب و بیداری معینی نداشته باشید، و در طول هفته در ساعات مختلف به خواب رفته و از خواب بیدار شوید، ریتم شبانه‌روزی نامتعادل شده و ممکن است در طول روز مدام احساس خواب‌آلودگی کنید.

 www.healthline.com/health/best-time-to-sleep#summary