چطور عوارض جانبی ناشی از داروها را کاهش دهیم؟

پریسا جمدی : هر دارویی که برای یک شخص فواید داشته باشد، قطعا حاوی ماده طبیعی مضری نیز برای همان فرد هست. به زبان ساده‌تر هر داروی مفیدی، عوارض جانبی هم با خود به همراه دارد. بااین‌حال چرا همه ما ترجیح می‌دهیم به جای گیاهان و داروهای گیاهی به مصرف داروهای شیمیایی روی بیاوریم؟ خب […]

پریسا جمدی : هر دارویی که برای یک شخص فواید داشته باشد، قطعا حاوی ماده طبیعی مضری نیز برای همان فرد هست. به زبان ساده‌تر هر داروی مفیدی، عوارض جانبی هم با خود به همراه دارد.
بااین‌حال چرا همه ما ترجیح می‌دهیم به جای گیاهان و داروهای گیاهی به مصرف داروهای شیمیایی روی بیاوریم؟ خب پاسخ واضح است، چراکه همه ما در زندگی پرهیاهو و پرشتاب امروزی به دنبال راه‌کارهایی هستیم که سریع‌ترین نتیجه را به دنبال داشته باشند. با گیاهان دارویی می‌توان برخی بیماری‌ها را به سرعت درمان کرد، اما برای برخی بیماری‌های جدی‌تر زمان لازم است تا با روش‌های گیاهی بتوان به بهبودی کامل دست یافت، و مسلما همه‌ی ما این حوصله و صبوری را نداریم. گاهی هم به قدری آسیب وارد شده به ما شدید است که زمانی برای صبوری نداریم و باید بلافاصله به فکر راه‌حل و درمان فوری باشیم.
اما بزرگترین مشکلی که داروهای آلوپاتیک دارند، ایجاد عوارض جانبی است، این نوع داروها معمولا به درمان مشکل شما کمک می‌کنند اما خب در عوض مشکلاتی دیگر در شما ایجاد می‌کنند که اغلب پزشک برای درمان مشکلات ناشی از عوارض جانبی داروها، داروی دیگری نیز تجویز می‌کند. و گاهی همین مورد باعث ایجاد یک چرخه‌ی معیوب می‌شود.
گاهی می‌توان با جایگزینی داروهای خانگی و طبیعی تا حد امکان ضرورت نیاز به استفاده از داروهای شیمیایی و در نتیجه عوارض جانبی ناشی از آنها را کاهش داد.

شایع‌ترین عوارض جانبی اکثر داروهای آلوپاتیک
ترش کردن، یبوست، اسهال، حالت تهوع، گرفتگی شکم، احتباس آب، زخم های دهان، افزایش وزن، کاهش وزن، درد استخوان و مفاصل، ریزش مو، فشار خون بالا، مسمومیت کبدی، مسمومیت کلیه، خواب آلودگی و توهم، از جمله شایع‌ترین عوارض جانبی ناشی از مصرف داروهای آلوپاتیک هستند.
در ادامه به شما نکاتی را به منظور کاهش عوارض جانبی ناشی از داروها، آموزش خواهیم داد.
۱. دارو را بشناسید. حتما در مورد نوع دارو و حتی عوارض جانبی آن و دوز مصرفی با پزشک مشورت کنید. اصلا نباید صرف تجویز پزشک یک دارو را بدون آگاهی مصرف کنید. در مورد تمام چیزهایی که باید در مورد دارو بدانید از پزشک خود توضیحات بخواهید و همیشه سعی کنید درخواست تجویز حداقل دوز را از پزشک داشته باشید.
۲. مصرف آب زیاد خیلی مهم است. به این دلیل عوارض جانبی رخ می‌دهند که دارو نه تنها بر قسمت آسیب دیده بلکه بر تمامی قسمت‌های بدن تاثیر می‌گذارد، به همین دلیل برای دفع سموم بهترین راه نوشیدن مایعات فراوان است.
۳. مکمل- اکثر داروها باعث تخلیه ذخایر ویتامین و مواد معدنی بدن و در نتیجه ایجاد عوارض جانبی می‌شوند. بنابراین، با مصرف مکمل علاوه بر درمان علائم به جایگزینی ذخایر ویتامین خود و در نتیجه بهبودی هرچه سریع‌تر کمک می‌کنید.
شاید برای شما سوال پیش بیاید که چرا به جای مصرف مکمل، ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدنمان را از طریق خوراکی‌ها و تغذیه تامین نکنیم؟
اما پاسخ این است که گاهی در شرایط بیماری و شرایط خاص برای تامین سریع و فوری ویتامین‌ها و مواد مغذی باید به مکمل‌ها روی آورد.