چطورحسابدار خود باشیم؟

فرزانه مستاجران رسول خدا (ص) مى فرمایند: ” خویشتن را محاسبه کنید قبل از آنکه به حساب شما برسند و …”  هر چند معنای واقعی این پیام حساب و کتاب در روز قیامت است اما از آنجایی که دنیا محل کاشت است و قیامت محل محاسبه اعمال ما ، در این دنیا همه ما باید […]

فرزانه مستاجران

رسول خدا (ص) مى فرمایند: ” خویشتن را محاسبه کنید قبل از آنکه به حساب شما برسند و …”  هر چند معنای واقعی این پیام حساب و کتاب در روز قیامت است اما از آنجایی که دنیا محل کاشت است و قیامت محل محاسبه اعمال ما ، در این دنیا همه ما باید به گونه ای رفتار کنیم که حسابمان در آخرت سبک تر باشد. یکی از مسائل مهم در دنیا حساب  کتابهای اقتصادی و روز مره است که حتما در آن دنیا باید حسابش را پس دهیم . پس بهتر است به خوبی و به درستی مسائل اقتصادی خود را بررسی کنیم که این امر نه تنها در دنیای آخرت بلکه در همین دنیا نیز بسیار به بهتر زندگی کردن ما کمک میکند. در واقع داشتن حساب دخل و خرج باعث می شود ما بدانیم پولهایمان را از چه راهی بدست آورده ایم و در چه راهی هزینه کرده ایم.

به دلیل اهمیت حسابداری در جهان ۲ تا ۸ دسامبر را هفته جهانی حسابدار نامیده اند. انجمن حسابداران خبره ایران و جامعه حسابداران رسمی ایران، به عنوان دو انجمن ایرانی عضو آیفک در سال ۱۳۸۶ روز ۱۵ آذر هر سال را به عنوان روز حسابدار در ایران نام‌گذاری  کرده اند. در ایران، این افراد سابقا عنوانشان میرزا بوده‌است. بعدها دفتردار نام گرفتند و امروزه به عنوان حسابدار فعالیت می‌کنند. البته نسل جدید به جای چرتکه از ماشین حساب یا ماشینهای الکترونیکی استفاده می‌کنند و سر و کارشان با رایانه است اما این پیشرفت بیشتر شامل ابزار کار می‌شود. از حرفه های حساسی که نیاز به دقت و تمرکز بالایی دارد و به نوعی با عنوان زبان تجارت شناخته شده است شغل حسابداری می باشد. شغل حسابداری در به موفقیت رسیدن یک شرکت نقش بسیار با اهمیت و حیاتی دارد چراکه اکثر شغل ها و کارها بدون داشتن حسابدار مورد اعتماد با شکست مواجه شده اند. بنابراین لازمه یک پیشرفت چشمگیر در یک حرفه وجود حسابداران قدر و کاردان می باشد.

اما لازم نیست همه ما حسابدار باشیم و یا یک حسابدار استخدام کنیم تا مسائل اقتصادی روز مره مان را بررسی کند بدون شک هر فردی می‌تواند بهترین مدیر مالی برای زندگی خود باشد، اما دستیابی به این مهارت نیازمند یادگیری چند نکته اقتصادی است. مدیریت مالی و برنامه‌ریزی مالی در زندگی به ما کمک می‌کند تا کمتر دچار بحران مالی شویم بودجه‌بندی حقوق ماهانه برای هر کالایی که مورد نیاز ما است باعث می‌شود هم خرید بهتر انجام دهیم و هم از هدر دادن پول خود برای خریدهای غیر‌ضروری جلوگیری کنیم و در نهایت اگر مقدار اندکی از درآمد ماهانه هم وجود داشته باشد آن را پس‌انداز کنیم.

نکات لازم برای مدیریت مالی خود چیست؟ در قدم اول باید بدانیم که چه کالا ها و خدماتی در اولیت اول ما قرار دارند و چه خدماتی در الویت های بعدی. در واقع مخارج ماهانه ما باید الویت بندی شوند تا هزینه هایی که در الویت اول قرار دارند به دلیل بی برنامگی فراموش نشوند . به طور مثال خانواده ای با درآمد متوسط مایحتاج خوراکی در ماه و یا اجاره خانه را باید در الویت اول قرار دهند بعد از آن به رستوران رفتن یا خرید اجناس لوکس فکر کنند. به این موارد و موارد متعدد مشابه آن خرید مازاد نگویید، اسم واقعی این کار، هدر دادن پول است. این موارد پول را از جیب شما خارج می‌کند و شما حتی نمی‌فهمید که این پول کجا رفت و صرف چه چیزی شد. در ابتدا  سعی کنید هزینه‌های جاری و روزمرۀ خود را یادداشت کنید.از همین ماه همه هزینه‌ها را یادداشت کنید، از مبالغ سنگین تا کوچک‌ترین هزینه‌های روزانه. میتوانید برای این کار از نرم افزار های حسابداری که این روزها به وفور بر روی گوشی های موبایل نصب می شود استفاده کنید.