پول یا کارت؟

فرهنگ سازی در هر کشور نیازمند صرف وقت و هزینه بسیار زیادی است اما از آن پر هزینه تر تغییر یک فرهنگ در بین مردم است فرهنگ خودساخته ای که سالها برای جا باز کردن بین مردم برایش هزینه صرف شده و اکنون به هر دلیلی نیازمند تغییر است. از اولین ورود دستگاه های خود […]

فرهنگ سازی در هر کشور نیازمند صرف وقت و هزینه بسیار زیادی است اما از آن پر هزینه تر تغییر یک فرهنگ در بین مردم است فرهنگ خودساخته ای که سالها برای جا باز کردن بین مردم برایش هزینه صرف شده و اکنون به هر دلیلی نیازمند تغییر است. از اولین ورود دستگاه های خود پرداز در ایران بیش از سه ده است که میگذرد. در ابتدای ورود این دستگاه به کشور ، مردم زیاد از آن استقبال نکردند و ترجیح می دادند با پول نقد معاملات خود را انجام دهند اما به مرور زمان و با گسترش دستگاه های خود پرداز و کارت خوان های مغازه ها ، مردم مجبور شدند ازاین دستگاه ها استفاده کنند که البته در این راه هزینه و زمان زیادی صرف شد تا مردم باور کنند پول الکترونیکی هم اعتبار پول معمولی را دارد . این جریان مختص کشور ما نیست و در تمام دنیا همین روند بوده است. درخواست و مراجعه مردم به این دستگاه‌ها موجب شد بانک‌ها برای نصب این دستگاه‌ها با یکدیگر به رقابت بپردازند. مدیران بانک‌ها پی‌ بردند دیگر توان پاسخگویی به نیاز مشتریان خود را در شعب ندارند و نمی‌توانند به نیازهای پرداختی آنان در داخل شعب پاسخ گویند، به همین دلیل مبادرت به نصب دستگاه های خود پرداز بیشتری در سطح کشور کردند.

حال در زمانی که مردم ایران منتطر نسل جدیدی از دستگاه های خود پرداز هستند ،دستگاه هایی که خدماتی مثل دریافت وجه نقد و چک را به راحتی انجام دهند چند روز است در رسانه ها تبلیغ استفاده نکردن از این دستگاه را میکنند . اخباری چون سرطان زا بودن برگه های موجود در دستگاه خود پرداز! و یا هزینه بر بودن این دستگاه ها نسبت به پول نقد و ….. اما ما جرا چیست چرا بانکها تغییر استراتژی داده اند و چرا از ابتدا با برنامه جلو نرفتند که الان به یکباره مجبور نباشند چنین واکنش هایی انجام دهند؟!!؟

پائولو گومز نماینده شرکت وینکور نیکسدورف در خاورمیانه و آفریقا می‌گوید: نسل‌های آینده دیگر به بانک نخواهند رفت و می‌خواهند کار‌هایشان را از طریق موبایل انجام دهند و احتمالا باید به جایی برسیم که شعبه‌های انسانی، خودکار و ۲۴ساعته برای امور بانکی داشته باشیم. اما گویا با روند موجود نسل آینده در ایران هنوز مجبور خواهند بود به بانک مراجعه کنند و ساعت ها در صف های طولانی بانکها منتظر گرفتن و یا پرداخت وجه نقدی باشند که ارزش خاصی هم در بازار ندارد. اما به نظر میرسد از دلایل عمده این همه سو تبلیغ بر علیه خدمات الکترونیک در روزهای اخیر به صرفه نبودن این عملیات برای بانکهاست. زیرا مسئولین بانکی در مصاحبه ای ابراز کرده اند که تراکنش‌های زیر بیست هزار تومان، برای بانکها صرفه ندارد!این مسئولین اذعان داشته اند بر اساس محاسبات بانک مرکزی، تراکنش‌های کمتر از بیست هزار تومان برای بانکها گران تمام می‌شود و مطلوب نیست؛ اما در شرایط کنونی نیز امکان اضافه کردن کارمزدها وجود ندارد؛ اما باید به این مسئولین تازه به منسب رسیده گفت ، کشور ما برای ایجاد فرهنگ استفاده از پول الکترونیکی هزینه های زیادی کرده است که این هزینه ها از جیب ما ملت ایران رفته است  . پس بهتر است به دلیل منافع یک روزه خود این فرهنگ را که چندین سال برایش هزینه و زمان پرداخت کرده ایم را بر باد ندهید و ضرر تراکنش های زیر بیست هزار توان را به سود تراکنش های بالاتر و سودهای کلانی که هرساله از جیب مردم داده می شود، برای بانکها ببخشید.

فرزانه مستاجران