وقتی همه ی دغدغه ی مسئولان بالا نگه داشتن قیمت خودرو است…

فرزانه مستاجران در یک سال گذشته به قدری قیمت خودرو افزایش داشت که از یک کالای مصرفی به یک کالای سرمایه ای تبدیل شده است. همین امر باعث شده استقبال مردم از پیش خرید خودروهای داخلی از دو کارخانه  ملی افزایش یابد. جلوگیری از واردات خودروهای خارجی نیز بر این گرانی افزود و به مصرف […]

فرزانه مستاجران

در یک سال گذشته به قدری قیمت خودرو افزایش داشت که از یک کالای مصرفی به یک کالای سرمایه ای تبدیل شده است. همین امر باعث شده استقبال مردم از پیش خرید خودروهای داخلی از دو کارخانه  ملی افزایش یابد. جلوگیری از واردات خودروهای خارجی نیز بر این گرانی افزود و به مصرف کننده واقعی فشار مضاعف آمده است . در این مدت سیاست های متفاوتی برای تغییر این روند اعمال شد اما گویا این سیاست ها بیشتر روی کاغذ بود و بازار اصلی هر روز شاهد گرانتر شدن خودروها بود تا اینکه صدای وزیر هم درآمد و گفت از مردم به دلیل این خودروهای بی کیفیت و گران  معذرت خواهی میکنم و هرچه سریعتر شرایطی فراهم خواهیم نمود تا علاوه بر افزایش کیفیت خودروهای داخلی ، ورود خودروهای خارجی نیز به کشور مجاز شود. همین اصحبتها باعث شد قیمت خودرو در بازار آزاد کاهش چشمگیری داشته باشد . ارزان شدن دلار نیز به این امر کمک کرد تا باز قیمت ها کاهشی باشند اما دوباره صحبت از یک سیاست جدید بازار خودرو را با چالش رو به رو کرده است.

مشاهدات بازار دیروز خودرو نشان می دهد، مصوبه اخیر شورای رقابت با برهم زدن آرامش بازار موجب افزایش ۵ تا ۱۰ میلیون تومانی قیمت انواع خودروها شد. همزمان با رونمایی از نسخه جدید شورای رقابت برای قیمت خودرو از دیروز تا کنون بازار خرید و فروش خودرو با افزایش قیمت روبرو شده است. براساس تصمیم شورای رقابت قرار است از اول بهمن ماه متناسب با افزایش تولید؛ قیمت ۱۸ خودرو تغییر پیدا کند و همین موضوع عاملی شده تا بازار به این تصمیم واکنش نشان داده و شاهد افزایش قیمت ها باشد.  تغییر مداوم شیوه قیمت‌گذاری خودرو از سوی شورای رقابت، نشان‌دهنده شکست قیمت‌گذاری‌های سابق و تداوم فضای رانتی در بازار خودرو است. با این استدلال که شورای رقابت اخیراً رساندن قیمت‌ها به سطح بازار را عاملی برای افزایش تولید خودرو می‌داند، شورا تاکنون با اصرار بر قیمت‌گذاری با اختلاف فاحش نسبت به بازار آزاد، مانع افزایش تولید بوده است! البته فعالان بازار معتقدند افزایش قیمت امروز خودرو متأثر از جو روانی تغییر قیمت ۱۸ خودرو آن هم از اوایل بهمن ماه بوده است و به طور حتم طی چند روز آینده فروکش خواهد کرد. اما سوال اینجاست چرا مسئولان با تصویب سیاست های غلط اجازه کاهش قیمت خودرو را نمی دهند؟

حاشیه سود بسیار بالا در بازار خودرو باعث ایجاد سوداگری های جدیدی شده است. بر اساس آمار در ۹ ماه ابتدای سال ۹۹ بیش از  ۴٠۶٣ پرونده تخلف به ارزش بیش از ۳۶۱ میلیارد تومان به ثبت رسیده است. که تا پایان آبان ماه سال جاری بیشتر تخلفات در حوزه خودرو مربوط به گرانفروشی و تقلب بوده است.

بر اساس نظر فعالان بازار گرانی این روزها دلیل قانع کننده ای نمیتواند داشته باشد زیرا  افزایش قیمت خودرو در بازار تاحد زیادی متاثر از نوسانانت نرخ دلار است، درحال حاضر که تاحدودی نرخ دلار ثابت مانده، افزایش قیمت خودرو بی معنی است، البته اعلام خبر شورای رقابت مبنی بر تغییر قیمت تعدادی از خودروها  التهابی را در بازار به وجود اورده است اما به دلیل اینکه مشتری در بازار وجود ندارد این افزایش قیمت ها طی روزهای آینده روند نزولی را پیدا خواهد کرد.

عدم ثبات در سیاست گذاری هر حوزه ای را میتواند با چالش رو به رو کند و سرمایه گذاری در کشور را سخت ترکند .پس بهتر است مسئولان قبل از تصویب و اعلام هر سیاستی ، ابتدا تاثیرات آن و میزان ثبات و پایداریش را بررسی کنند تا این چنین تصمیمات یک شبه باعث ایجاد تورم و حباب قیمتی نشود.