نگاه ویژه‌ اتاق بازرگانی اصفهان به جهش صادرات

استان اصفهان از جنبه‌های مختلف شرایط سختی را سپری می‌کند؛ ولی ما باید امیدمان را حفظ کنیم و از فرصت‌های موجود نهایت استفاده را ببریم. یکی از این فرصت‌ها جهش صادرات است که اتاق بازرگانی اصفهان نگاه ویژه‌ای به موضوع دارد و فراهم‌آوردن فرصت‌های صادراتی در دستور کار خود قرار داده است.

یلدا توکلی:جمعی از فعالان اقتصادی و صنعتگران بخش خصوصی اصفهان در جلسه‌ای با حضور رئیس بسیج اصناف، بازاریان و فعالان اقتصادی کشور و اعضای هیئت‌رئیسه و هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان و مدیران بخش دولتی به بیان دغدغه و چالش‌های خود پرداختند.

غلامرضا حسن‌پور رئیس بسیج اصناف، بازاریان و فعالان اقتصادی کشور در این جلسه گفت: در دوران هشت سال دفاع مقدس، بسیج در خط مقدم نبرد بود و بازاریان و صنعتگران به‌عنوان پشتیبان فعالیت می‌کردند. امروز در جنگ اقتصادی این جایگاه‌ها عوض شده و فعالان اقتصادی در خط مقدم جنگ می‌جنگند و وظیفه بسیج و سپاه پشتیبانی از افسران جنگ اقتصادی کشور است. یکی از وظایف بسیج مین‌زدایی و هموار کردن مسیر فعالان اقتصادی است. هر کسی که دغدغه پیشرفت کشور و منافع ملی را دارد یک بسیجی محسوب می‌شود و ما باید صدای فعالان اقتصادی را به گوش حاکمیت برسانیم و بلندگوی آنها باشیم.
حسن‌پور در ادامه افزود: راه‌اندازی بسیج تجار و فعالان اقتصادی می‌تواند باعث اتحاد و یکپارچه‌سازی فعالیت‌ها شود و نتایج خوبی در پی داشته باشد. به همین خاطر باید برای بسیج تجار و فعالان اقتصادی چشم‌انداز تعریف کنیم و یکی از اهداف اصلی این شورا می‌تواند مطالبه‌گری باشد. بسیج همیشه در مطالبه‌گری جدی بوده است و هیچ تعارف و رودربایستی با هیچ نهاد و مسئولی ندارد و اگر تشخیص دهد که اقدامی به نفع کشور است به‌صراحت حمایت می‌کند.

امیر کشانی رئیس اتاق بازرگانی اصفهان نیز گفت: استان اصفهان از جنبه‌های مختلف شرایط سختی را سپری می‌کند؛ ولی ما باید امیدمان را حفظ کنیم و از فرصت‌های موجود نهایت استفاده را ببریم. یکی از این فرصت‌ها جهش صادرات است که اتاق بازرگانی اصفهان نگاه ویژه‌ای به موضوع دارد و فراهم‌آوردن فرصت‌های صادراتی در دستور کار خود قرار داده است.
کشانی در ادامه افزود: اتاق به وظایف اجتماعی‌اش نسبت به جامعه حساس است و تلاش کرده‌ایم که شفافیت فعالیت‌ها را به‌منظور پاسخگویی به اعضا و جامعه سرلوحه فعالیتهای خود قرار دهیم و در همین راستا در این دوره از اتاق جلسات هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی برای اولین‌بار در کشور به‌صورت زنده پخش می‌شود. گزارش‌های سه‌ماهه مالی اتاق برای اعضای اتاق ارسال می‌شود تا همه اعضا در جریان فعالیت‌ها قرار بگیرند و مشارکت داشته باشند.
وی تصریح کرد: در حال حاضر ۱۲ کمیسیون در اتاق اصفهان تشکیل شده که از جمله آن می‌توان به کمیسیون اقتصاد دانش‌بنیان اشاره کرد که برای نخستین‌بار شکل‌گرفته است و همه اعضای هیئت نمایندگان و اعضای اتاق دست‌به‌دست هم داده‌اند تا از این شرایط سخت عبور کنیم و بتوانیم امید را دوباره به این استان برگردانیم. در اتاق بازرگانی اصفهان رشد و پیشرفت را یک موضوع قومی و محلی در نظر نمی‌گیریم؛ بلکه این یک موضوعی ملی و کشوری است و تاریخ نشان داده هر زمان اصفهان در موضوعی پیش‌قدم بوده سایر نقاط کشور نیز با آن همراه شده‌اند. همیشه تلاش کرده‌ایم که تجربه‌های اتاق اصفهان را در اختیار سایر اتاق‌های ایران قرار دهیم.

محمدجعفر فوده عضو هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی اصفهان نیز گفت: در دوره دهم اتاق بازرگانی اصفهان، نقش بخش کشاورزی بسیار پررنگ شده است و سه نماینده از این صنعت در هیئت نمایندگان اتاق اصفهان حضور دارند. اصفهان با تولید روزانه شش هزار تن شیر که معادل تولید ۱۴ استان است رتبه نخست تولید شیر در کشور را دارد. برخلاف انتقادها، باتوجه‌به شرایط اقلیمی استان و بحران آب، میزان مصرف آب صنایع دامداری نسبت به تولید نهاده‌ها و خوراک دامی بسیار کمتر است و در واقع با وارد کردن خوراک و نهاده‌های دامی به طور غیرمستقیم از استان‌های آبخیز کشور آب وارد اصفهان می‌شود. همچنین اصفهان با تولید روزانه ۴۷۰ تن تخم‌مرغ، معادل ۲۲ استان دیگر تخم‌مرغ تولید می‌کند و در جایگاه نخست قرار دارد. این در حالی است که میزان مصرف استان ۲۰۰ تن در روز است و مابقی میزان تولید تخم‌مرغ به سایر استان‌ها ارسال می‌شود.
فوده تصریح کرد: با همه اینها و فعالیت‌هایی که در بخش کشاورزی استان انجام می‌شود، اصفهان از بحران‌های آب و خاک رنج می‌برد. امروز کشور با بحران کمبود خاک و زمین‌های حاصلخیز کشاورزی مواجه است و انصاف نیست که زمین‌های مرغوب و کلاس‌ بالای کشاورزی اصفهان به‌خاطر کمبود آب بی‌مصرف بمانند و آبی که حقابه مسلم اصفهان است در زمین‌هایی که کیفیت بالایی ندارند، مصرف شود. علاوه بر این با به‌هم‌خوردن چرخه آب در اصفهان اکنون بحران فرونشست نیز به سایر بحران‌ها اضافه شده است.

وحید فولادگر رئیس کمیسیون اقتصاد دانش‌بنیان اتاق بازرگانی اصفهان نیز گفت: در توسعه اقتصاد دو رویکرد سرمایه محور و دانش‌محور وجود دارد و اقتصادی که مبتنی بر دانش باشد از ارزش‌افزوده بسیار بیشتری بهره می‌برد. باتوجه‌به تحریم‌ها و محدودیت‌های منابع مالی که در کشور وجود دارد برای توسعه اقتصاد کشور راهی جز پرداختن به اقتصاد دانش‌بنیان نداریم. در همین راستا و باتوجه‌به ظرفیت استان در فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان برای نخستین‌بار کمیسیون مستقل اقتصاد دانش‌بنیان در دوره دهم اتاق بازرگانی اصفهان تشکیل شد. در این کمیسیون تجاری‌سازی محصولات و خدمات شرکت‌های دانش‌بنیان را به‌عنوان هدف اصلی دنبال می‌کنیم.
فولادگر اظهار داشت: بسیاری از این شرکت‌ها اکنون مرحله تجاری‌سازی را نیز پشت سر گذاشته‌اند و می‌توانند در حل معضلات و توسعه اقتصاد کشور نقش مؤثری ایفا کنند؛ ولی برای تحقق این امر به حمایت و یک ساختار جسورانه در دستگاه اجرایی و مدیریتی کشور نیاز داریم. امروزه برخی از این شرکت‌های دانش‌بنیان توان حل معضلاتی همانند ناترازی انرژی، بحران آب و آلودگی را دارند و به کمک مالی هم نیاز ندارند؛ اما هنوز ساختار مدیریتی کشور آمادگی پذیرش این طرح‌ها را ندارد. بسیج می‌تواند با ارتباطاتی که دارد این ادبیات جسورانه را در مدیریت عالی کشور رواج دهد تا بتوانیم از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده کنیم و شرکت‌های نوپا را توانمند سازیم.

محمدرضا رجالی عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان نیز تصریح کرد: امروز کشور درگیر جنگ اقتصادی است و دشمن تلاش می‌کند که ایران را از معادلات جهانی حذف کند. ۲۰ سال قبل ایران هفدهمین اقتصاد دنیا بود و اکنون رتبه کشور به زیر ۴۰ در بین سایر کشورها رسیده است که نشانه خوبی نیست. در همین راستا ایران از مسیرهای عبوری تجاری همچون مسیر خط ریلی عبور جاده ابریشم حذف شده است.
رجالی گفت: اقتدار اقتصادی می‌تواند اقتدار سیاسی کشورها را در جامعه بین‌الملل افزایش دهد. به‌عنوان‌مثال در تنشی که چند سال پیش بین روسیه و ترکیه به وجود آمد باتوجه‌به نقش مهم اقتصادی ترکیه در بازارهای روسیه خیلی سریع این تنش رفع شد. نتیجه همه این اقدامات دشمنان باعث شده که ایران از زنجیره تأمین ارزش و نقشه اقتصادی در حال حذف‌ شدن باشد و این موضوع ریشه بسیاری از مشکلات اقتصادی داخل کشور نیز هست. به‌عنوان نمونه پروژه قطار سریع‌السیر اصفهان تهران امروز پس از حدود ۲۷ سال هنوز درگیر اجرا است درحالی‌که این پروژه می‌توانست خیلی زودتر از اینها به بهره‌برداری برسد و بسیاری از مشکلات کنونی حمل‌ونقل را برطرف کند. از سوی دیگر بخشی از مشکلات موجود ریشه داخلی دارد و به‌خاطر سیاست‌های دستوری است که حاکمیت در فضای اقتصاد و تنظیم بازار در پیش گرفته است.

امید شریفی، مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری نیز بیان کرد: استان اصفهان ظرفیت‌های بسیار بالایی دارد و در حوزه‌های مختلف بار زیادی را از دوش کشور بر می‌دارد. خوشبختانه در استان اصفهان تعامل بسیار خوبی بین بخش خصوصی و دولتی برقرار شده و به‌صورت مشترک و با هم‌فکری در تلاشیم که بسیاری از مشکلات اقتصادی، اقلیمی و بحران‌های موجود را حل کنیم. اقداماتی که در استان انجام می‌شود می‌تواند در توسعه و پیشرفت کشور نیز بسیار مؤثر باشد. بسیار از پروژه‌های پیشران و کلان استان که نقش ملی نیز دارند همچون بحث انتقال آب، بحث لجستیکی و حمل‌ونقل با کمک بخش خصوصی تأمین مالی و اجرا می‌شود. جشنواره جایزه مصطفی نیز که دستاورد بزرگ کشور در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان بود به همت اتاق بازرگانی اصفهان، شهرداری و فعالان بخش خصوصی برگزار شد. باتوجه‌به همه این موارد و سابقه اعتباری که اصفهان دارد انتظار داریم اختیار برخی سیاست‌گذاری‌ها به استان واگذار شود.

شاهین آذری، مدیرکل سازمان صنعت معدن و تجارت استان اصفهان نیز گفت: اصفهان در حوزه صنعت رتبه اول را در کشور دارد و با وجود ۹ هزار و ۷۰۰ واحد صنعتی فعال به‌عنوان قطب صنعتی کشور شناخته می‌شود. هم اکنون بیش از ۵۰ درصد آجر و ۶۰ درصد محصولات فولادی کشور در اصفهان تولید می‌شود. یکی از چالش‌های عمده‌ای که بسیاری از فعالان اقتصادی و صنعتگران اصفهان با آن مواجه هستند کمبود سرمایه در گردش و تأمین منابع مالی است. امروزه بانک مرکزی به‌صورت جزیره‌ای عمل می‌کند و سیاست‌هایی که در پیش گرفته در راستای سیاست‌های کلی نظام نیست. با افزایش قیمت ارز، ارزش سرمایه در گردش واحدهای صنعتی کاهش‌یافته و آنها برای جبران این موضوع به بانک‌ها مراجعه می‌کنند و بانک‌ها نیز مطالبه بلوکه کردن و رسوب سرمایه در حساب‌ها را دارند. از سوی دیگر در بحث تخصیص ارز نیز محدودیت‌های زیادی برای صنایع ایجاد شده به‌طوری‌که امروزه مدت‌ زمان فرایند ثبت سفارش از ۲۰ روز به بیش از ۸۰ روز رسیده است و چرخه تولید و تأمین مواد اولیه را با چالش مواجه کرده که نتایج آن در آینده در سطح کلان ملی نمایان خواهد شد. تأمین نیرو و انرژی نیز یکی دیگر از مشکلات اصلی صنعت است که در همه فصول با کمبود منابع انرژی مواجه هستیم.

احمدرضا مدبرنیا، مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان نیز در این جلسه تصریح کرد: به‌تازگی قانون تسهیل سامانه مؤدیان و پایانه فروشگاهی به تصویب رسید و قرار است که این قانون از ابتدای دی‌ماه به اجرا درآید و بر اساس آن همه افراد حقوقی باید صورت‌حساب‌های خود را به‌صورت الکترونیکی صادر و در این سامانه ثبت کنند. اشخاص حقیقی که در سال ۱۴۰۲ میزان فروششان بیش از ۱۸ میلیارد تومان باشد موظف‌اند که صورت‌حساب‌های خود را در این سامانه به ثبت برسانند. با راه‌اندازی این سامانه قصد داریم از شیوه مالیات ستانی سنتی به سمت مالیات ستانی هوشمند حرکت کنیم و براین‌اساس در این سامانه اصل بر صحت اطلاعات درج شده گذاشته شده است و ممیزان حق بازرسی مستقیم را ندارند مگر اینکه خلاف واقع بودن اطلاعات ثبت شده محرز شود.

حبیب‌الله بهرامی، رئیس اتاق تعاون استان اصفهان نیز اظهار کرد: با تلاش فعالان اقتصادی و متخصصان تاکنون اتفاقات خوبی در کشور رقم خورده؛ ولی تا رسیدن به نقطه مطلوب در شاخص‌های اقتصادی فاصله زیادی داریم. بسیج می‌تواند به‌عنوان یک مشاور امین برای دولت نقش مهمی در توسعه اقتصادی ایفا کند. یکی از معضلات کنونی اقتصاد ما، تصمیم‌های عجولانه و غیرکارشناسی در سطح کلان کشوری است که مشکلات زیادی را برای فعالان اقتصادی ایجاد می‌کند. در حال حاضر چهارهزار و ۳۰۰ تعاونی در استان اصفهان فعالیت می‌کنند که از این تعداد بیش از هزار تعاونی عضو اتاق تعاون اصفهان هستند و بسیاری از آنها اکنون با سخت‌گیری‌هایی که در حوزه اجرای قوانین و امور مالیات و دارایی وجود دارد دست‌وپنجه نرم می‌کنند. امیدواریم در این شرایط فعلی دولت و همه مسئولان نسبت به این موارد حساسیت به خرج دهند و نسبت به تسهیل فعالیت‌های اقتصادی اقدام کنند.

عباس حاج رسولی‌ها، عضو شورای شهر اصفهان نیز بیان کرد: سابقه اصفهان در فعالیت‌های بسیجی درخشان است و در طول دوران دفاع مقدس، از ۲۳۰ هزار شهیدی که تقدیم انقلاب شد، ۲۳ هزار شهید سهم اصفهان بود. از قدیم تجار و بازرگانان اصفهان در امور خیر و مذهبی نقش پررنگی داشته‌اند و این فرهنگ تا امروز در اصفهان حفظ شده است. بحران امروز کشور، بحران اقتصاد است. اگر اختیارات لازم به استان واگذار شود باتوجه‌ به روحیه بسیجی و توانی که در اصفهان وجود دارد می‌توانیم باعث رشد و پیشرفت استان و کشور شویم و بر مشکلات غلبه کنیم.

مجید اصلانی، رئیس سازمان بسیج اصناف و بازاریان اصفهان نیز در این جلسه اظهار داشت: کارآفرینان و صنعتگران اصفهانی ثابت کرده‌اند که علاوه بر فعال اقتصادی، فعال اجتماعی، فرهنگی و مذهبی هستند و برای آبروی استان و بهبود شرایط تلاش می‌کنند. به همین خاطر اصفهان را شاید بتوان فراتر از یک استان در نظر گرفت و فعالیت‌هایی که اینجا انجام می‌شود در سطح کشوری با دامنه بین‌المللی است.

نوید ادریس، مدیر واحد بهبود و توسعه کسب‌وکار اتاق بازرگانی اصفهان نیز دررابطه‌با فعالیت‌های اتاق جوانان گفت: نزدیک به ۱۱ میلیون نفر عضو اتاق جوانان بین‌المللی هستند و بسیاری از آنها با تفکر رایج بین‌المللی و جو رسانه‌ای که علیه ایران در سطح دنیا ایجاد شده، مخالف‌اند و آماده گفتگو و تعامل با ایران هستند. در اتاق جوانان اصفهان نیز در تلاشیم که شبکه گسترده‌ای با جوانان ایجاد کنیم و تعاملات را گسترش دهیم. با مردمی‌سازی اقتصاد می‌توانیم کسب‌وکارها را شبکه کنیم تا بتوانیم ارتباطات بین‌الملل را گسترش دهیم و در این صورت هیچ تحریمی نمی‌تواند کسب‌وکارهای کوچک و خرد را تهدید کند.

در پایان این جلسه با اعطای حکمی سعید صالحی مهر، به‌عنوان رئیس شورای بسیج تجار و فعالان اقتصادی اتاق بازرگانی معرفی شد. صالحی مهر از فعالان اقتصادی در زمینه فعالیتهای عمرانی و صادرات خدمات فنی مهندسی، با سابقه مدیریت در اتاق بازرگانی اصفهان و دانشگاه است.