گزارشی از نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات به روایت خبرنگار اخبار اصفهان

نمایشگاهی با حداقل جذابیت

در حالی که انتظار می رفت نمایشگاه مطبوعات امسال با شور و حال و در شرایط بهتری برگزار شود اما دیده ها و شنیده ها حاکی است نه تنها در این دوره برگزاری، موارد خاص و قابل توجهی نسبت به دوره های قبل مشاهده نشد که حتی نمایشگاه در این دوره ضعیف تر از ادوار قبل بود

آزاده سلیمان نژاد : برگزاری نمایشگاه رسانه های ایران بعد از ۶ سال وقفه

بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران پس از ۶ سال وقفه از ٢٩ بهمن ماه به مدت ۴ روز در مصلی تهران برگزار شد، فرشاد مهدی‌پور معاون امور اطلاع‌رسانی و تبلیغات و رئیس نمایشگاه رسانه‌های ایران در مراسم اختتامیه این نمایشگاه ضمن ارائه گزارشی از عملکرد این رویداد فرهنگی گفت: ۲۱ رسانه خارجی در نمایشگاه مطبوعات امسال حضور داشتند و در این چهار روز بیش از ۳۲ نشست تخصصی در حوزه رسانه و آسیب‌شناسی آن برگزار کردیم. مهدی پور همچنین در مورد تقدیر از۲۲ پیشکسوت استانی گفت و اعلام کرد، حدود ۲۰۰۰ نفر از همکاران رسانه در طول این مدت در نمایشگاه حضور پیدا کردند، به گفته‌ی وی یکی از نقاط قوت این نمایشگاه تعاملی بود که اهالی رسانه با مسئولان در آستانه انتخابات داشتند.
دکتر محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در مراسم اختتامیه این نمایشگاه با اشاره به اینکه نمایشگاه رسانه‌های ایران از جمله امور معطل مانده حوزه فرهنگ بود گفت: با توجه به برگزاری نمایشگاه پس از شش سال وقفه و ترافیک کاری جشنواره ها و برنامه های وزارت ارشاد و برگزاری تقریبا عجله ای نمایشگاه رسانه‌ها، قابل توجه است.
اما خبرنگار اخبار اصفهان که به همراه سایر اهالی رسانه و به همت خانه مطبوعات و اداره ارشاد استان اصفهان دیدار یک روزه از نمایشگاه مطبوعات تهران داشته است، مشاهدات خود را به رشته تحریر در آورده است که باهم می خوانیم
در حالی که انتظار می رفت نمایشگاه مطبوعات امسال با شور و حال و در شرایط بهتری برگزار شود اما دیده ها و شنیده ها حاکی است نه تنها در این دوره برگزاری، موارد خاص و قابل توجهی نسبت به دوره های قبل مشاهده نشد که حتی نمایشگاه در این دوره ضعیف تر از ادوار قبل بود. تنها نکته قابل توجه در رویداد امسال در ورودی اصلی شبستان مصلی، طرحی بزرگ از پرچم فلسطین که وسط آن نمایشگری افقی قرار دارد و تصاویری از شهدای غزه و مقاومت فلسطین را نشان می‌دهد، توجه‌ها را به خود جلب کرده بود.

حضور ضعیف مطبوعات در نمایشگاه امسال

البته می توان گفت تا حدودی حضور پر زرق و برق خبرگزاری های سراسری مشاهده می شد اما این موضوع هم نمی توانست حضور ضعیف مطبوعات را جبران کند. شاید بتوان گفت: روزنامه های جام جم و روزنامه همشهری با مجموعه مجلات، ویژه‌نامه‌ها و ضمایم تولیدی خود، کم فروغ بودن بسیاری از مطبوعات چاپی را به نوعی جبران کردند.

نا گفته نماند، خبرگزاری های شبستان، تسنیم، موج و برنا از خبرگزاری های غایب این دوره بودند روزنامه‌های همدلی، هم‌میهن و سازندگی نیز غرفه‌های کوچک و کم رونقی داشتند در میان روزنامه‌های اصلاح‌طلب، شرق و آرمان ملی حضور پررنگ‌تری در نمایشگاه داشته و غرفه های آنان فعال تر و پر رونق‌تر بود.حاضران مطرح جشنواره نیز خبرگزاری هایی چون: مهر، فارس، ایسنا، ایرنا، ایلنا، آنا، ایمنا، قدس، دفاع مقدس، حوزه، تقریب، دانشجو، ایبنا، میزان، اهل بیت و خبرگزاری رضوی بودند.

برگزاری کارگاه‌های آموزشی مفید بود

تدارک قسمت‌هایی چون کافه رسانه و نشست سیاسی برای برگزاری گفتگو و نشست‌های سیاسی و رسانه‌ای، اختصاص غرفه به کانون رسانه‌های حامی غزه، برگزاری نشست سخنگوی شورای نگهبان در نمایشگاه رسانه‌ها از دیگر نکات جالب توجه این دوره نمایشگاه است. برگزاری کارگاه های آموزشی تحت عنوان غرفه اخبار جعلی که به معرفی فعالیت‌های گروه‌های رسانه‌ای و سایت‌های تحلیل‌گر اخبار که در جهت مقابله با فیک نیوز و اخبار جعلی فعالیت می کنند نیز از دیگر برنامه های نمایشگاه بود، همچنین برگزاری کارگاه‌ سوژه یابی استاد فریدون صدیقی با تعداد بالای شرکت کننده از نقاط قوت این نمایشگاه بود. حضور برخی هلدینگ‌ها و مجموعه‌های رسانه‌ای پررنگ و مورد توجه بازدیدکنندگان بود.

جذابیت چندانی درغرفه ها برای مخاطبین وجود نداشت

از نکات منفی و قابل نقد این دوره از نمایشگاه سرد بودن محیط نمایشگاه به خصوص سالن های برگزاری کارگاه‌های آموزشی بود، همچنین عدم عایق بندی این سالن ها از لحاظ آلودگی صدا بود، به طوری که صدای بلند گوی نمایشگاه مانع از استفاده بهینه شرکت کنندگان از کار گاههای آموزشی می شد، شتابزدگی در برگزاری، عدم خلاقیت و نوآوری غرفه داران، عدم جذابیت در غرفه و فقدان سالن غذاخوری مناسب از دیگر مشکلات نمایشگاه مصلی تهران بود. اما در این میان آنچه بیش از همه قابل تأمل بود موضوعی بود که به گفته شرکت کنندگان معضل همیشگی نمایشگاه بین‌المللی تهران بود و آن عدم وجود سیستم آب گرم است، مسئول خدماتی سرویس های بهداشتی بانوان خانمی نسبتا مسن بود که به شدت از این موضوع گله داشت و می گفت زمستان ها شرکت کنندگان مجبورند برای استفاده از سرویس های بهداشتی از آب سرد استفاده کنند. وی همچنین افزود: از لحاظ نور و روشنایی نیز اکثر وقت ها سرویس های بهداشتی نمایشگاه مشکل دارد و با تاریکی مواجه هستیم. این موضوع برای محل دائمی نمایشگاههای بین المللی تهران با مساحت حدود ۷۲۹٬۰۰۰ مترمربع قابل تأمل است.