مردم به مطبوعات بیشتر اعتماد دارند تا فضای مجازی

روزنامه اخبار اصفهان در ادامه برنامه های “دیداربا نمایندگان مجلس شورای اسلامی”، اینبار میزبان دبیرمجمع نمایندگان استان اصفهان درمجلس بود تا از نزدیک به عنوان یک مشت از خروار تبیین کننده مشکلات جامعه مطبوعات کشور باشد. دراین نشست که با حضور دکتر رضا محزونیه موسس و مدیر مسئول روزنامه ملی نسل فردا، مرضیه ربیعی سردبیر […]

روزنامه اخبار اصفهان در ادامه برنامه های “دیداربا نمایندگان مجلس شورای اسلامی”، اینبار میزبان دبیرمجمع نمایندگان استان اصفهان درمجلس بود تا از نزدیک به عنوان یک مشت از خروار تبیین کننده مشکلات جامعه مطبوعات کشور باشد. دراین نشست که با حضور دکتر رضا محزونیه موسس و مدیر مسئول روزنامه ملی نسل فردا، مرضیه ربیعی سردبیر و سید ناصرموسوی لارگانی رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان برگزار شد موضوعاتی چون: تنگناهای اقتصادی، مساله آب اصفهان و نتیجه استعفای نمایندگان اصفهان نیز مورد بحث و گفتگو قرار گرفت. آنچه درادامه می خوانید تشریح پاسخ های عنوان شده موسوی لارگانی دراین دیداراست.

— از یک طرف جایگاه و تاثیر مهم مطبوعات در ارتقاء آگاهی جامعه امری انکار نشدنی است اما از سویی مشکلاتی چون گرانی کاغذ باعث توقف بسیاری از رسانه های مکتوب شده است، برای رفع این موانع مجلس و دولت چه اراده ای دارد؟

درابتدا لازم می دانم از مدیریت و دست اندرکاران روزنامه نسل فردا که جزقدیمی ترین روزنامه های استان اصفهان است و در حال حاضر به صورت کشوری منتشر می شود تشکر کنم. بدون شک رسانه ها می توانند هم تاثیرمثبت برروحیه و رفتاربگذارند و هم می توانند اثرات منفی داشته باشند. متاسفانه به رغم اینکه رسانه ها می توانند یک پشتیبان خوب برای دولت، مجلس و نظام باشند آن نگاه ویژه ای که باید مسئولان درارتباط با رسانه ها  دراراتباط با روزنامه ها داشته باشند را ندارند. قطعا هرچه روزنامه مناسب تربه دست مردم برسد استقبال و خوانندگان بیشتری خواهد داشت. خصوصا دراین عصر و زمانی که درآن قرار داریم و شبکه های مجازی هم فعال تر شده اند. خب اگر قیمت روزنامه هرروزبیشتر شود یقینا افراد دیگر کمترسراغ  روزنامه می آیند هرچند همچنان اعتمادی که مردم به روزنامه ها دارند بسیار بیشتر است.

بنابراین یکی از جاهایی که دولت باید سوبسید و یارانه بدهد و کمکی جدی داشته باشد حمایت از روزنامه هاست که حقیقتا در پیروزی انقلاب و درزمان جنگ تحمیلی با انتشار اخبار به موقع و حقایق موجود آن روز و قائله های بعد از آن، بسیار نقش آفرین بودند.

مدتی است که به دلیل افزایش قیمت کاغذ روزنامه های ما با مشکل جدی مواجه شدند. با توجه به اینکه یک مقدار دربحث واردات کاغذ مشکلاتی رخ داد، متاسفانه اخیرا کارخانه ای که درسطح کشور کاغذ تولید می کندهمکاریهایش را با تعاونی مطبوعات کمتر کرده است بنابراین مشکلات رسانه یک مقدار بیشتر شده است. این امر می طلبد تا مسئولین چه نمایندگان مجلس چه دولت که هردو می توانند از این فرصت روزنامه ها و مجلات بسیار بهره مند شوند، برای رفع چنین موانعی واقعا کاری انجام بدهند.

مسلما وقتی از رسانه حمایت شود بهتر می توانند رسالتشان را انجام بدهند و ارتباط لازم میان مردم و مسئولان را ایجاد کنند. بدون شک در عصر وزمانی که خانه های مردم مملو از شبکه های مجازی است اما بازهم روزنامه در میان مردم جایگاه خودش را دارد لذا دولت باید به روزنامه های سراسرکشور نیز توجه ویژه داشته باشد.

— با توجه به اهمیت مطبوعات و رسانه دربین نمایندگان مجلس آیا نمایندگان هم به نوبه خودشان برنامه جدی برای کمک به رفع مشکل کاغذ دارند؟ آیا سال آیند سال خوبی برای مطبوعات کشور خواهد بود؟

هرچند این موضوع به کمیسیون فرهنگی مجلس مرتبط است اما بنده دربحث کاغذ مستقیما ورود پیدا کردم ودو هفته گذشته تذکری را به آقای دکتر دژپسند دادم، چون متولی و صاحب کارخانه کاغذ مازنداران بانک ملی ایران است. بانک ملی هم تحت نظروزارت اقتصاد است. از آن طرف جلسه ای را نیز با یکی دونفر از هئیت مدیره مطبوعات کشورو مدیرعامل بانک ملی گذاشتیم و قول هایی داده شد. تا بحث کمبود و افزایش قیمت کاغذ مطبوعات را رسیدگی ویژه داشته باشند. زیرا با این روند صعودی قیمت کاغذ برای روزنامه نگاران چاپ روزنامه صرفه ای ندارد. اگر بخواهند قیمت روزنامه را طبق همین قیمت های کاغذ افزایش بدهند قطعا دیگر خریدار و خواننده ای نخواهند داشت. لذا درآن جلسه نامه ای به مدیرعامل کارخانه کاغذ مازنداران برای رسیدگی سریع این موضوع نوشته شد. که خب هنوز بازخورد و جوابی از طرف وزارتخانه دریافت نشده است که ایا پیگیرموضوع بوده اند یا نه. اما سعی می کنم مجددا جلسه ای با آقای دژپسند داشته باشم و امیدواریم تا پایان سال ۹۷ این درخواست مطبوعات توسط متولیان رسیدگی و مشکلاتشان رفع گردد.

—- سرنوشت زاینده رود و ماجرای استعفای نمایندگان که مدتی پیش بهم گره خورد به کجارسید؟ دراین مدت حواشی متعددی مبنی بر سیاسی و انتخاباتی بودن استعفاها مطرح شد کمااینکه حتی بسیاری از همکارانتان درمجلس شورای اسلامی نیز آن را گمانه زنی می کردند، تا چه اندازه اظهارنظرها را صحت داشت؟

استعفای نمایندگان استان اصفهان سیاسی نبود، شانتاژخبری نبود، انتخاباتی نبود و برای آن هم دلیل دارم. ببینید اگر سیاسی بود باید مثلا یا اصولگرایان استعفا می دادند یا اصلاح طلبان یا مستقلین. در هر جلسه ای که می رفتیم می گفتند شما هم اگر مانند فلان نمایندگان بودید و استعفا می دادید مشکل زاینده رود حل می شد. باید عرض کنم در این سه دوره ای که من در مجلس بوده ام فقط یک نفر دردوره هشتم استعفا داد یک نفر هم درهمین دوره استعفا داد و بعد از آن نمایندگان استان اصفهان بودند که به طور دسته جمعی استعفایشان را نوشتند. قبلی ها شانتاژ خبری بود و به فلان خبرنگار که می رسیدند می گفتند چون بودجه ما کم شد ما استعفا دادیم درحالی که روش استعفا چیزی بود که نمایندگان اصفهان انجام دادند.

به هرترتیب جلسات مکرر وگفتگو ها و رایزنی ها با دولت و مقامات ذی ربط صورت گرفت و قرار شد مانند ستاد احیا دریاچه ارومیه ستاد احیا زاینده رود نیز تشکیل شود. خب دستور را گرفتیم بعد درهیئت دولت مطرح و تصویب شد که ستادی احیا زاینده رود هم درهیئت دولت تشکیل شود و الان مسئولیت کار را به آقای جهانگیری معاون اول رئیس جمهور سپردند اما هنوز به صورت رسمی تشکیل جلسه نداده است. لذا نمایندگان مستعوفی اصفهان تا تعیین تکلیف کامل وضعیت زاینده رود هیچ امضایی را پس نخواهندگرفت.

دریاوفایی