قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی:

زبان فارسی عامل انسجام و تفاخر ایرانیان خارج از کشور است

معرفی مشاهیر و مفاخر بزرگ ایران که خارج از کشور دفن شده‌اند، می‌تواند نقش مهمی در همبستگی ایرانیان داشته باشد

جلسه دبیران کارگروه ملی شورای عالی ایرانیان به‌منظو هم‌افزایی و همگرایی برگزارشد و ۲ مصوبه تسهیل سرمایه‌گذاری ایرانیان خارج از کشور با صدور موافقت اصولی بی‌نام و استفاده از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور برای تاسیس نمایندگی‌های اطلاع‌رسانی برای ارائه در شورای عالی ایرانیان خارج از کشور تصویب شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت میراث فرهنگی، جلسه دبیران کارگروه ملی شورای عالی ایرانیان خارج از کشور با حضور علی دارابی قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی، علی‌اصغر شالبافیان معاون گردشگری و دبیر کارگروه گردشگری شورای عالی ایرانیان خارج از کشور و دبیران دستگاه‌های عضو کارگروه،برگزار شد.

دارابی با بیان اینکه حوزه میراث‌فرهنگی مورد علاقه و احترام ایرانیان در اقصی نقاط جهان است، افزود: معرفی مشاهیر و مفاخر بزرگ ایران که خارج از کشور دفن شده‌اند، می‌تواند نقش مهمی در همبستگی ایرانیان داشته باشد.

قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی، زبان فارسی را سرمایه بزرگی برای انسجام ملی ایرانیان عنوان و بر اهتمام بایسته برای تقویت و ترویج آن تاکید کرد و گفت: شورای عالی ایرانیان خارج از کشور، ظرفیتی مهم برای وحدت بخشی و نقش‌آفرینی ایرانیان در سراسر دنیا و مشارکت در امور کشور است.

او با بیان اینکه ثبت جهانی آثار تاریخی و عناصر فرهنگی میراث ناملموس برای آحاد ایرانیان غرورانگیز است، ادامه داد: برای حفظ، نگهداری، مرمت و معرفی این آثار، نیاز به مشارکت گسترده ایرانیان در سراسر کشور است. انجمن خیرین میراث‌فرهنگی، ظرفیت مهمی برای این کار است و همه ایرانیان در جهان می‌توانند در آن مشارکت داشته باشند.

دارابی برگزاری نمایشگاه‌های میراث‌فرهنگی را امکانی بزرگی برای معرفی ایران متمدن عنوان کرد.

تصویب مصوبه شورای عالی ایرانیان خارج از کشور

در ادامه شالبافیان به تصویب دو مصوبه تسهیل سرمایه‌گذاری ایرانیان خارج از کشور با صدور موافقت اصولی بی‌نام و استفاده از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور در تاسیس نمایندگی‌های اطلاع‌رسانی در خارج از کشور به‌منظور طرح در جلسه شورای عالی ایرانیان خارج از کشور اشاره کرد.

وی ادامه داد: ۶ پروژه از مجموع ۲۹۱ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه گردشگری مرتبط به ایرانیان خارج از کشور است.

شالبافیان همچنین با اشاره به رونمایی از شبکه شگرف (شبکه فعالان گردشگری فارسی‌زبان خارج از کشور) در فیتور اسپانیا، گزارشی درباره فعالیت این شبکه ارائه کرد.

همچنین در این جلسه علیرضا بیگدلی معاون امور کنسولی، مجلس و ایرانیانیان وزارت امور خارجه با اشاره به اهمیت برگزاری جلسات دبیران کارگروه‌های‌ شورای عالی ایرانیان خارج از کشور به‌منظور هم‌افزایی و هم‌سویی دبیران، این جلسات را در رسیدن به ادبیات و زبان واحد، همچنین هم‌سویی رؤسای کارگروه‌ها موثر دانست.

او گفت: همه دستگاه‌ها نسبت به ایرانیان خارج از کشور ماموریت قانونی دارند. بدون چتر بالادستی و هماهنگ‌کننده این هدف اساسی محقق نمی‌شود و هم‌افزایی که نظام درباره ایرانیان خارج از کشور مدنظر دارد، بدون هم‌افزایی و کار تیمی انجام نمی‌شود.

معاون امور کنسولی، مجلس و ایرانیانیان وزارت امور خارجه افزود: در کارگروه کنسولی تمرکزمان را روی تسهیل رفت و آمد ایرانیان خارج از کشور گذاشته‌ایم و ظرفیت‌هایمان را روی آمدن آنها به ایران متمرکز کرده‌ایم.

امیرحسین میرآبادی رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری نیز به اقدامات وزارت میراث‌فرهنگی اشاره کرد و افزود: داشته‌هایمان را برای تبدیل به ظرفیت‌های کشور به برند ملی باید به کار بگیریم. همچنین برای استفاده از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور به‌منظور ترویج، جذب گردشگر و انجام کسب‌کارهای مرتبط با میراث‌فرهنگی و گردشگری نیاز به برند سازی داخلی است.

دبیر کارگروه تخصصی علوم و فناوری‌های نوین شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور به تحول ابزارهای ارائه در دنیا اشاره و بر تقویت آن در داخل کشور تاکید و برای ترویج محتوا اعلام آمادگی کرد.